Äter inte

sthu

Trådstartare
Jag är orolig för min lilla kisse. Hon har inte ätit ordentligt på snart två dygn, sover ovanligt mycket och inatt kräktes hon flera gånger.

Jag ska ringa veterinären imorgonmen behöver bolla lite redan nu.

Har försökt truga i henne lite av favoritmaten men hon slickade bara i sig såsen och lämnade resten.

Vad kan jag göra? :(

Jag är orolig för min lilla kisse. Hon har inte ätit ordentligt på snart två dygn, sover ovanligt mycket och inatt kräktes hon flera gånger.

Jag ska ringa veterinären imorgonmen behöver bolla lite redan nu.

Har försökt truga i henne lite av favoritmaten men hon slickade bara i sig såsen och lämnade resten.

Vad kan jag göra? :(

Det bästa du kan göra är det du redan har tänkt d v s ringa veterinär snarast möjligt. Ungefär samma sak hände med min förra katt och det visade sig vara njursvikt den gången. En katt som inte äter blir snabbt väldigt dålig så jag hade inte väntat längre än nödvändigt. Hoppas att det går bra. :)

Det bästa du kan göra är det du redan har tänkt d v s ringa veterinär snarast möjligt. Ungefär samma sak hände med min förra katt och det visade sig vara njursvikt den gången. En katt som inte äter blir snabbt väldigt dålig så jag hade inte väntat längre än nödvändigt. Hoppas att det går bra. :)

Men usch, njursvikt :nailbiting:
Nu blir jag riktigt orolig!

Om katten inte äter ordentligt kan den dessutom drabbas av tex fettlever vilket är jättefarligt. Jag hade ringt en veterinär i kväll och rådfrågat.

Du måste tvångsmata. Köp någon moussekattmat, det bästa är recovery och liknande om du har någon veterinärstation i din närhet som är öppen. Värm sedan maten till kroppstemperatur, blanda ev. i lite vatten, dra upp i spruta (finns gratis eller till liten peng på apotek, typ alvedonspruta till barn). Sätt sedan katten i knät på alla fyra. Linda ev. in katten i en handduk och mata sedan långsamt. Stick in sprutan i mungipan och spruta in sakta. Ju längre tid som går desto mer illa mår katten och chansen att hon ska börja äta självmant minskar. Det är också risk för skador på inre organ om hon inte äter.

Ingen veterinär öppen nu så jag kan inte köpa foder eller ingivare nu.. :(
Nu är jag riktigt orolig! Tänk om hon är allvarligt sjuk och jag inte gjort nåt i tid?

Ingen veterinär öppen nu så jag kan inte köpa foder eller ingivare nu.. :(
Nu är jag riktigt orolig! Tänk om hon är allvarligt sjuk och jag inte gjort nåt i tid?
Finns det ingen veterinär med jourtid? Allra bäst vore det om du kunde få tag på någon redan nu, åtminstone för att diskutera symptomen och komma fram till hur pass akut det är.

Edit: Kontakta distriktsveterinärerna! De har telefontid dygnet runt.

Nu äter hon! Applaws blötmat, den som hon bara åt såsen på tidigare ikväll. Nu har hon ätit ca 1/4 burk, ska testa lägga upp mer och se om det går ner.

Kommer ringa veterinären imorgon så fort de öppnar.

Något som är lätt att erbjuda eller ge i spruta är äggula . Brukar ju många katter uppskatta och förhoppningsvis finns hemma.
Min pälsfröken vägrade det förut men lärde sig gilla efter tvångsmatning (tokmajan :love:)
För extra energi så blanda med laktosfri (helst, inte säkert du har hemma just nu dock) grädde eller crème fraiche som går att tunna ut med vatten för ev. spruta.)

För att undvika vätskebrist och salt/energipåfyllnad så gör egen vätskeersättning.

Jag brukar göra 5 dl bara för att ha fräscht gör jag hellre ny igen.
Har jag inte haft druvsocker hemma har jag använt vanligt strösocker som jag mortlar ordentligt, en del menar att man kan använda honung men jag vet ej hur tillförlitligt det är dock)

Recept
källhänvisning : http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/krakningar-och-diarre-hos-katt/
Där finns med info om att kolla ev. vätskeförlust mm. om du vill läsa.

Recept på vätskeersättning att blanda hemma:

• 1 liter vatten
  • 1 matsked druvsocker
  • 1 tesked salt

Och sist men inte minst: Stort lycka till och hoppas det ordnar sig :)

Hon har både ätit och druckit inatt. Nu ligger hon på favoritstället i garderoben.
Jag ska skaffa ett par ingivare, kan vara bra att ha om det händer igen.

Ska ringa veterinären och boka tid för hälsokontroll. Hon är trots allt 12 år.

Skönt att hon har börjat äta. Då är det säkert inte jätteakut längre, men bra att boka in en koll så att de kanske kan ta lite blodprover och kolla status på njurar och lever.

Skönt att det verkar ha vänt :)

Jag har haft två matvägrande katter.
Den ena trodde jag bara var lite trött när hon legat på soffan en dag och kväll, såg inge sjuk ut alls. På morgonen började hon kräkas, fick en tid till veterinären kl 11. Men det var kört, flera inre organ hade typ gett upp så hon blev avlivad. Troligen förgiftad.

Den andra katten Kräktes men såg annars ut att må bra. Där hittade veterinären ett litet litet ben som fastnat i halsen.
När benet var bortplockat var allt bra igen :)

Det är njurarna.. så nu blir det medicin och specialfoder.
Mår så dåligt nu :(
biteme_bigarmhug.gif

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
674
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 700
Senast: Frida.G
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama