Äter inte upp maten

Poison-heart

Trådstartare
Mitt 9 månaders gamla stoföl, som får 1.2 kg Krafft groov 125 per dag, har helt plötsligt bara ratat maten. Hon får 5 dl på morgonen och 7 dl på kvällen. De senaste mornarna har hon inte velat äta på morgonen, men igår hade hon inte ätit upp det hon fick från kvällen innan. Hon spottade bara ut maten när jag gav henne.
Hon är inte sjuk, hon äter nämligen hö som vanligt och jag tror inte det skulle ha med någon sjukdom att göra. Tänkte att hon kanske tappar tänder? Ellet när blrjar de göra det?
Vore tacksam för lite tips och råd, då jag är lite oroloig nu att hon inte får i sig allt hon behöver :( Och haflinger är ju inte dom som brukar lämna mat...

Sv: Äter inte upp maten

Hej granne! (eller nära kanske i alla fall;))
Det kan inte vara så att hon bara har tröttnat på maten? Föl kan göra så ibland. Testa att köpa betfor att blanda i, det gör nog susen.Det kan ju också vara så att nu när gräset börjar växa litegrann så kanske hon får lite ont i magen av grooven, då den innehåller en del protein? Om du har groov 125 så kan du kanske prova att byta till groov 90 istället. jag vet inte exakt när dom tappar tänder?Någon annan? Min är 10 månader nu och jag har inte märkt något på henne.. Märker du att hon tappar så kan du ju ringa vet och be han kolla tänderna!
Mvh Sofie

Ger du pellets blött eller torrt? Mina hästar är inte alls förtjust i torra pellets, de brukar ligga kvar i krubban. Så jag lägger pellets i blöt tillsammans med betfor och då brukar det gå ner. Vad har du för värden på höet? Du kanske kan minska pellets eller byta ut en del mot lucern hack?

Tänder tror jag inte de börja tappa förrän vid två och ett halvt års ålder. Sen vid tre och ett halvt och sista omgången vid fyra och ett halvt års ålder

Hej! Tänk bara på att din häst inte får 1.2 kg foder, utan 1.2 liter (om den får 5+7 dl) Det väger bara cirka 0.6-0.8 kg, så det inte blir fel om du ska räkna på hur mycket den får i sig. :idea::) Man glömmer lätt att en liter foder inte behöver väga 1 kg, utan att man måste väga fodret. Olika fluffigt foder beroende på sort.

Hej!
Okej, vart bor du? :laugh:
Jag funderade också på det, att hon tröttnat på maten. Det lär ju inte vara något magproblem då hon äter sitt hö som vanligt.
Jag måste säga att jag är lite skeptisk till betfor, eftersom jag har en fånghäst...

Jag ger torrt, men har faktiskt funderat på att blöta upp pelletsen. Kanske man kan blanda ner lite smaskig morot eller något.
Kan säga också att vårat hö är sent skördat och därför magert.

Ah just det! Tänkte faktiskt på det här om dagen. Jag har inte haft henne så länge så jag ökar fortfarande fodergivan succesivt, men nu har det ju stannat eftersom hon ratar maten.

Dels tror jag inte hon får fång då hon är så ung och dels så tror jag inte hon får det om du ger pyttelite bara för smaken.Annars byt till lucern stråhackat! Jättebra som tillskott om du har dåliga värden på höet! Jag bor på anrås!Du?

Kan säga också att vårat hö är sent skördat och därför magert.

Att det är sent skördat behöver alls inte betyda att det är "magert". Många sena skördar kan ha högre värden än tidiga skördar.
Har du någon analys som bekräftar din kommentar?

Nope det har jag inte. Men enligt bönnerna och de som bor här så är även jorden mineralfattig osv. Har tänkt analysera höet.

Alla hästar tycker inte att pelleten är nog smaklig! Prova annars krafft musli, den gröna! Mycket trevlig foder form!

Det kan bero på allt från ont i munnen till ont, eller stressad på något annat vis.
Med en växande unghäst är det ytterst viktigt att du analyserar grovfodret, du ahr ingen aning om vad hon får i sig annars och det är extra viktigt att det inte lider brist när de växer!

Kan du dela upp kraftfodret på flera mål? Mindre mängder är oftast mer aptitliga.
Vi har ett hösilage med låga värden och jag har fått jobba som en tok för att få till en vettig foderstat som ändå inte innebär att de måste äta alltför stora mängder kraftfoder. De får dock i sig 3 kg uppdelat på 2 mål (halvblodsåringar).
Var noga med att väga fodret! Det är vikten som ger dig korrekta mått.

Vi ger våra hestekraft (ytterst smakligt) samt krafft protein m.m.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·
Hästvård Har en D-ponny som är 28 år och som jag haft i 14 år. Han är otroligt svårlastad, och avskyr att åka transport (skakar och är dyngsur...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka