Äter inte hösilaget

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag känner att jag börjar få smått panik! Han vill inte äta sitt hösilage ordentligt. Han är jättepetig med maten och nu har han dessutom tappat en del av det han äntligen hade gått upp.

E de någon som har några tips på hur man får dom att få bättre aptit? Vet att Dodson & Horell hade någon örtmix som skulle öka aptiten, men funkar sådant verkligen?

Så alla tips mottages tacksamt!

Sv: Äter inte hösilaget

Har du nyss bytt foder vore det kanske en idé att byta tillbaka och blanda ut långsamt. Han kanske tycker att hösilage är äckligt och vill äta hö i stället?

Han har ätit hösilage jättelänge, så nä de är nog inte därför, han e lika petig med hö :crazy:

Nu äter han iallafall kraftfodret igen men rätt va de är så är de fel på det också :(

Han har ätit hösilage jättelänge, så nä de är nog inte därför, han e lika petig med hö :crazy:

Nu äter han iallafall kraftfodret igen men rätt va de är så är de fel på det också :(
Min gamla farbror har varit jättepetig med hö och åt aldrig upp. När jag började ge betfor med mycket vatten i började han plötsligen äta upp allt hö utan problem. Jag tror iof att det berodde på att han innan inte drack så mycket som han borde och att höet blev för torrt liksom. Nu har ju du hösilage, men det kanske är något att tänka på i alla fall :)

Äter han inte av det vare sig ute eller inne?
Har du provat att byta foderställe mm?

Min lilla fröken har också börjat knöla med sin mat. Hon har fri tillgång på det ute och där ser det i alla fall ut som om hon äter ordentligt.

Men inne i boxen började hon sakt men säkert att rata hösilaget. Flyttade till annat hörn i boxen då hon började pissa på det. Då sket hon i det i stället (inte hennes vanliga toa hörna), provade med att knöla i det i upphängda foderhinkar och då helt plötsligt gick det bra att äta. (än så länge)

Har precis haft samma problem med min. Han slutade att äta ensilaget.

Jag bytte till ett annat ensilage, fick köpa på ett annat ställe och nu äter han med en enorm aptit.
Han är kräsen och jag tror att det första ensilaget inte föll herrn i smaken, det var inte gott helt enkelt!

Han kan oxå sluta äta sitt kraftfoder, och då får man byta till ett annat. Det brukar fungera i ca 2 år sedan är det dags att byta igen.

Han är en riktig finsmakare och dör hellre av svält än att äter ngt som inte är gott!:grin:

Nu är det inte säkert att det här gäller din häst men..

Min har varit kinkig med grovfoder i 3 år. Först för några veckor sedan insåg jag att han bara vill äta på natten. Det spelar ingen roll hur mycket jag ger morgon och lunch, han petar bara. Men på natten äter han betydligt mer.
Så efter att jag ändrade i givorna (minskade dagtid och ökade kväll) så äter han upp allt!

*KL*

Min äter kasst om det är för torrt. Tillräckligt blött och fint och han äter som en hel häst. Inte första som reagerat så heller. Så hitta 'rätt' silage för den hästen kan göra underverk.

Tack så jättemycket för alla era tips! :bow:

Vi har änsålänge provat ett antal olika silage och även hö. Han badar gärna höet/silaget i sin vattenhink, så ser alltid till att han har en hink nära som han kan slaffsa i.

Vart i boxen han har det spelar inte någon roll.

Byter jag silage så händer det att han äter bra några dagar, sen e de samma visa igen. Det funkar ju inte riktigt i längden att hålla på så o e ju knappast bra för magen heller.

Ska prova ge han B-vitamin, allt e ju värt att testa. :idea:

Han äter dåligt dygnet runt, han har alltid fri tillgång, just nu har han boxvila men förrut när han va ute i hagen så hade han maten i en pallkragslåda för att de skulle hålla sig fräscht men då rev han mest ut allt, sen ansåg han det äckligt och det som va kvar i lådan åt han inte heller upp.

Har kollat tänderna på honom, då hade han ett visst underbett, dock fixades det till och trodde han skulle äta bättre efter det, men icke.

Kolla magen/magsår. Hästar som doppar grovfodret kan ha magproblem. Behöver naturligtvis inte ha det, men eftersom han äter dåligt med, och 'river' med maten. Så gör min herre när han eg vill äta men anser något är 'fel' (oftast då att det är för torrt/etc). Vill de helt enkelt inte ha brukar de mest lämna (om de inte har jättemycket eller är sådana som gillar att krafsa i maten)

Tack så jättemycket för alla era tips! :bow:

Vi har änsålänge provat ett antal olika silage och även hö. Han badar gärna höet/silaget i sin vattenhink, så ser alltid till att han har en hink nära som han kan slaffsa i.

Vart i boxen han har det spelar inte någon roll.

Byter jag silage så händer det att han äter bra några dagar, sen e de samma visa igen. Det funkar ju inte riktigt i längden att hålla på så o e ju knappast bra för magen heller.

Ska prova ge han B-vitamin, allt e ju värt att testa. :idea:

Han äter dåligt dygnet runt, han har alltid fri tillgång, just nu har han boxvila men förrut när han va ute i hagen så hade han maten i en pallkragslåda för att de skulle hålla sig fräscht men då rev han mest ut allt, sen ansåg han det äckligt och det som va kvar i lådan åt han inte heller upp.

Har kollat tänderna på honom, då hade han ett visst underbett, dock fixades det till och trodde han skulle äta bättre efter det, men icke.
Kan du kolla hur mycket han får i sig på något sätt? För att hålla hullet på honom kan du ju när du har uppskattat hur mycket han äter kompensera med något mumsigt kraftfoder. Då faller han ju inte ur i alla fall. Med tanke på att han gärna tvättar grovfodret skulle jag absolut testa att få i honom mer vatten genom t ex betfor eller liknande. Det funkade ju som sagt på min häst :) och han tvättade också höet innan.

Trampar hästen runt maten? Kissar och/eller bajsar den i maten?
Många hästar ogillar att få så mkt mat att de trampar runt det - hur ska de då veta om det de ska äta är fräscht?

Kanske värt att testa att bara ge hästen det den absolut äter?
Det är ju också onödigt att behöva slänga ut massa som egentlgien är fräscht innan varje ny fodring.

Vet du hur många kg om dagen hästen får i sig i nuläget? Det kanske räcker med den mängden och någon annan sorts kraftfoder?

Jag minskar och minskar för att slippa slänga så mycket, vet inte exakt hur mycket han pillar i sig men kanske 6-8 kg eller nåt sånt.

Just nu äter han utöver de 2,5 kg rehab, 1 krafftmått betfor och 3 dl soja.

Han får höet i en liten hög under krubban för att minimera att han går i det, men en del drar han runt ändå för att han liksom "kastar" iväg det med mulen för att han vill ha de som ligger underst först.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 905
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en golden-schäferblandras. Hon är 1 år gammal och har alltid varit väldigt kräsen med maten. Den senaste månaden har vi helt...
Svar
14
· Visningar
1 259
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar