Åter igen... Ehrlichia

Corax

Trådstartare
Jag trodde att jag kunde det mesta om denna äckliga sjukdom nu eftersom ena hästen hade just ehrlichios för två år sedan.
Men jag hade inte räknat med att han skulle få det IGEN!
(antingen är det det, eller så är hästen bara allmänt kass i benen... :crazy: )

Fast den här gången är det inte lika tydligt... än.
För två veckor sedan gick han igenom böjprov (hela benet)med 1 grad på alla ben utom höger fram.

I måndags hade han lika mycket reaktion i båda fram, högt som lågt...
Febern har uteblivit, samt "vinglet", men han är lite klumpigare i bakkärran.
Han är relativt pigg och glad, men stundtals har han sett ovanligt hängig ut.

Titerna är endast 1:160, men det hade han förra gången också och var riktigt dålig...
Så vad i helvete gör jag (ursäkta svordomen)?

Ska jag vänta med att behandla och se om det dyker upp fler symptom (eftersom titerna inte behöver påvisa att han har ehrlichios nu), eller ska jag sätta in behandling på en gång?
Kan ju tillägga att han inte är hältutredd och det har även det sin orsak...

Sv: Åter igen... Ehrlichia

Nej kommer den förbannade sjukdommen tillbaka?
Jag ska definitivt kola pållan när hon kommer in från sommarbetet. Det är exakt två år sedan för hennes del.
På min pålla upptäcktes sjukdommen då den satt som en inflamation i knäleden bak och jag veterinärbesiktigade henne för köp.

Vad tycker din vet?
Det hade ju hjälpt om hästen var utredd så du hade kunnat börja kryssa av på uteslutningslistan.

Apo

Jag säger bara BEHANDLA !!! Min häst hade ju också ehrlichia och det har varit lång väg tillbaka, han är fortfarande inte helt igång (2 år sedan..)
Mvh Aker

I och med besiktningen då han markerade på tre ben menade veterinären att det inte var nått att fästa så stor vikt vid. Hästen har fungerat ypperligt sista halvåret och tävlat kontinuerligt.
Samma vet. har även sett denna häst på nästintill varje tävling.
Samt att han sa att hästens ben var ovanligt fräscha för att tillhöra en 10-åring.

Själv ställde jag mig tveksam till om det var "normalt" för en häst att markera på alla ben utom ett. OK om det hade varit lika mycket på alla, det hade känts bättre...

I måndags böjdes han ju igen, nu på klinik. Och det var då varningsklockan över ehrlichia började ringa på riktigt. Blodprovet togs veckan innan men jag var inte så orolig över det... DÅ...
För inte borde ett friskt ben få hälta både högt och lågt på bara en vecka? Såvida inte brall i hagen föreligger.

Min ordinarie veterinär (inte han som böjde först)tycker att behandling borde sättas in.
Jag ska konsultera honom på måndag så vi får gå igenom allt noga. SEN får vi se... *suck*

BEHANDLA!

Vision behandlades ju just på 1:160. Han var halt på TRE ben från maj - september. Tre ben, fem leder, gick lite upp och ner vilket ben/led som var värst dock. palpationsöm i ryggen med. Blev dock varken bättre eller sämre förrän på hösten då han började få balansproblem i galopp, blev personlighetsförändrad etc. Sen gick det neråt. I oktober markerade han mindre men på FYRA ben. Han behandlades ju då, och innan behandling markerade han 1 grad lågt på alla ben.

Det BEHÖVER ju inte vara erlichios, men med positiv titer och utan annan förklaring´till hältan skulle JAG utan tvekan behandla när du har en behandlingsvillig veterinär.

Sen, ett friskt ben får inte sån hälta på en vecka nej, men det BEHÖVER inte vara ett erlichiosben. Min unghäst har ju fena på knasiga hältor och skumma ledinflammationer, och lyckades få knäledsinflammation BB, blev efter mycket om och men bra, för att reagera i en framkota. Vilade, kommer in på ÅB en knapp månad senare och är TOKHALT bägge framkotorna och ena knäet. Och verkligen TOKHALT, på föööörsiktig böjning ställde hon sig rakt upp och var 3 resp 4 grader halt rakt ut. Med normalt böjprov hade hon varit blockhalt bägge fram. 1 grad från ena fraknäet med.

Där tog ju vi B/E-prov och både jag och vet var ju nästan säkra (och hoppades verkligen) på att det skulle vara positivt. Och så är eländet så negativt det kan bli, inte en titerjäkel i syne någonstans.. Behandlades, dålig prognos men är chockerande nog helt jäkla UA nästa besök (efter behandling intravenöst och intramuskulärt, tuppkam + kortison). Hur länge det varar får vi väl se..

Men de kan ju ha skumma, oförklarligahältor/ledinflammationer som på en pisskvart försämras, som flyttar runt etc UTAN att det är erlichios. Men med tanke på att du har en titer, så..

Ja det lutar ju åt det hållet... Jag slipper dessutom köra honom till klinik utan kan förmodligen låta honom stå hos min ordinarie veterinär.
Det är endast 1 mil hemifrån.

Och OM behandlingen inte tar så kan jag gå vidare med hältan och dessutom VETA att det INTE är ehrlichia.
Tar den så är frågan som jag ställer mig nu; kommer jag alltid att få dras med ehrlichia??

Lilltjejen hade ju också konstigheter i benen så sent som i vintras. Hälta som kom och gick i både fram och bakben. Dessutom hade hon ju även akut lymfangit i december förra året. Men allt sånt är som borta nu. Antar att det var växtperioder...?

Nej men usch, stackare, nu igen :(

Jag skulle också behandlat, vet ju för väl vad denna sjukdom ställer till med :devil:.

Önskar dig lycka till med din pålle, och så får du uppdatera sen hur det går!

Ja... nu igen... :crazy: :(

Självklart uppdaterar jag er allt eftersom.

Var i ridhuset i går och tömkörde. Han var glad men loj (vem är inte det i den här värmen)och fungerade bra i båda varven. Men verkade lite stel i bakkärran samt att en liiiiten markering stundtals syntes i vänster fram.

Hur gick det med din pålla? Är hon bra och igång nu? *hoppas*

Senaste nytt om djuret;

Det råder ingen tvivel att han har en aktiv infektion i kroppen.
Idag hade han pingisbollsstora lymfkörtlar, var loj (men feberfri)och reagerade för palpation i rygg/länd. Dessutom föll han bara i hop när jag kratsade en hov. :crazy: :(
SAMT att han har ett fult sår på mulen som bara poppade fram på EN dag. Han är lokalt svullen och det vätskar ordentligt. Hela hästen osar infektion med andra ord...

Min pålla mår bara bra, hon är fullt ridbar sedan oktober förra året :)
Eller, mja, nu har hon förvisso stått nästan 3 veckor pga en ful sårskada vid höften, hon blev sydd och fick ful infektion. Kunde knappt gå men som tur är var det ingen fraktur som vet. misstänkte, det var "bara" pga av infektionen.
Hon har lite otur, har haft 3 fulare sårskador(och lite annat) sedan jag började rida igång, så det har blivit lite kortare avbrott. Men det är ju olyckshändelser och härrör ju inte till erlichiasen, så det ska nog funka ;)
Jag är jätteglad att ha fått tillbaka min "gamla" (om än klumpiga :D ) häst, och hon är minst lika glad! HELT underbart att kunna rida igen, fick ju trots allt inte göra det på nästan 2 år!

Jag håller tummarna hårt för dig och din häst!

Senast ändrad av en moderator:

Hej på dig och stort GRATTIS till att du kan rida igen !!!

Min är också på G nu efter allt elände...... :) Har faktiskt gått ganska bra sista tiden men är dock svag och blir fort trött. Men det går iallafall att äntligen RIDA ! :bump:

Mvh Aker

Men halloj :)
Grattis till dig också, vad härligt!! Visst är det underbart :banana: :banana:

Jag knåpar ihop ett mail till dig om jag får lite tid över här på jobbet, så jag får höra mer! ;)

Egentligen behöver du ett parprov för att veta om infektionen är aktiv. Att du får positivt resultat innebär bara att hästen varit utsatt för smittan inte att infektionen är aktiv. Då behöver värdena förändras mellan de två provtagningstillfällena. Jag har inte heller hört att sjukdomen ger upphov till sår - det kan ju faktiskt vara någon annan infektion också. Att behandla för erlichia är ju inte helt riskfritt och att göra det för att se om hälan kommer därifrån låter lite konstigt för mig men du sa samtidigt att det fanns en orsak till att hältan inte var utredd. Elichia är ett elände som tar tid men våra båda har kommit tillbaka - utan elrlichiabehandling. Den ena behandlades dock för fång - envis vet som inte trodde på erlicha förrän provsvaren kom. Stoet tog 2 år på sig till normal brunst.

Så du menar att en häst som är halt på flera ben, reagerar på palpation i rygg/nacke, vinglar omkull och är allmänt konstig INTE har ehrlichios?
Något parprov behövdes inte tas förra gången heller då symptomen var så klockrena.

Fast du kanske inte läste alla mina inlägg i tråden?

Den här hästen är behandlad för sjukdomen förut och klarade det ypperligt (inte sagt att han överlever engemycinet den här gången). Det tog fyra veckor innan vi var i full gång. Därefter har han gått 130 och varit helt frisk i två år...

Jag menar inte men min veterinär menade det liksom den info som finns på SVA:s hemsida:
"Diagnosen baseras på anamnes, kliniska fynd och påvisande av antikroppar och i akut skede även påvisande av inklusions-kroppar i granulocyter. Man bör utesluta differentialdiagnoser eftersom symtomen i vissa fall är diffusa och kan stämma även med andra sjukdomar.

Diagnos enbart baserad på antikroppsförekomst i ett enstaka prov är inte tillförlitligt då detta enbart visar att individen stött på infektionsämnet, men inte om sjukdomssymtom utvecklats."

Det var ju det här som gjorde det så komplicerat att få behandling och blodprov på nr 2 av våra hästar. Inga höga titer, ingen feber men allmänt konstig och halt och vinglig vilket INTE nödvändigtvis behövde vara erlichia. Så det är inte jag som menar utan den uppfattningen är nog ganska vanlig tror jag och kanske tom gängse vedertagen.

Men min veterinär (och även min klinikveterinär)menar att hästen ska behandlas. Så... då gör jag det.

Förra gången fick jag till och med åka in akut till klinik för att sätta hästen på behandling.

Det beror nog på vilken veterinär du anlitar och om denna har någon erfarenhet av Erlichia eller ej....titerhalten är ju i sig ingen indikation på att behandla men typiska symtom såsom ospec. vandrande hältor, vinglighet och snubblighet i kombination med ett positivt blodprov så behandlar iallafall ganska många veterinärer nu för tiden. Kunskapen ökar ju ang denna fästing infektion som ju ändå inte kunnat diagnostiserats spec länge.

Mvh Aker

2 olika veterinärer med samma uppfattning - en av dem DV. Dessutom - citatet är från statens veterinärmedicinska anstalt. Det jag vill peka på är att du kan inte veta om infektionen är AKTIV utan ett parprov. Det finns också fler sjukdomar som ger likartade symptom och som inte ska behandlas på samma sätt. Det kan ju finnas anledning att ta prov med andra ord...

Jag hoppas att det var en lånad knapp när du svarade till mig att jag skulle behandla :) Min häst är behandlad och där kvävdes allt i sin linda. Hon var friskförklarad när jag köpte henne och jag tog ett blodprov i samband med besiktningen och ett ytterligare tre månader senare. Då var allt ok
Men jag tycker inte om att det kan komma tillbaka, då är jag villig att betala för ett nytt blodprov bara för att vara på den säkra sidan.

Apo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 684
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar