Åter igen... Ehrlichia

Sv: Åter igen... Ehrlichia

Knapplån

De veterinärer som sett 'mycket' erlichios behandlar oftast på bara ett prov OM hästen har typiska symptom och som i sig är utredda och 'vanliga' orsaker är uteslutna.

Min kom in med en 8 månader lång hältehistoria bakom sig, ryggömhet, balansproblem - you name it. Konsekvent VÄGRAT svara på traditionell behandling, ren på röntgen på de inflammerade lederna, och föregpende klinik slet sitt hår. Jag tvingade till mig B/E-prov, när jag fått svaret bytte jag klinik. Hästen behandlades dagen efter provsvaret, och blev fräsch. Från utdömd till fräsch inom loppet av två veckor. Och har aldrig tittat bakåt avseende erlichiosen sen dess.

Har du en förhöjd titer OCH typiska symptom som inte förklaras med annat/svarar på normal behandling så brukar de veterinärer som kan erlichios inte 'öda' tid på parprov. Men iaf kliniken jag och Corax fått våra behandlade på upplyser om risken. Och har vägrat behandla en häst med extremt typiska erlichiossymptom (och tidigare erlichios) pga negativt blodprov, så jag anser inte de behandlar 'i onödan'.

/Alexandra - som fortfarande vill ha procent på erlichioshästar honf aktiskt 'skickat' dit genom att rekommendera dem.

Säga vad man vill om att inte ta parprov, men för flera har det varit så att vanliga kliniken har börjat lalla om utdömning, aktuell klinik har sett A+B bli E och behandlat på klara symptom och positivt prov och hästarna har kommit tillbaka till träning. Och om min hade Erlichios eller galopperande djungelsjuka egentligen skiter jag i - för han blev bra ;)

Ursäkta...svaret var naturligtvis till trådskaparen :crazy:
Aker

Ja du skulle onekligen tjäna en hacka på att få procent på kliniken! ;)

Men den här gången "slapp" jag åka dit utan kunde ställa hästen hos min veterinär.
Körde honom i morse då han fick sin första injektion.
Och min annars så extremt spruträdda häst stod som ett ljus. :eek:
Han böjdes även igenom och undersöktes igen så nu ser senaste tiden ut som följer;

20/6
1 grad på hela benen, alla utom hö. fram som knappt hade en markering ens.

4/7
1 grad, högt och lågt, båda fram (bak böjdes inte).
Initialt ohalt.

13/7
2 grader hö. b, lågt (1 grad högt)
2 grader hö. f, lågt
1 grad vä. b
1 markering vä. f (högt/lågt)
Initialt 1 grad hö. bak.

Kan ju även tillägga att det lär visa sig om veterinären (och jag)har handlat rätt om några veckor.

Jag hoppas på att ni håller tummarna!
Först på att hästkraken håller sig levande under behandlingen (gärna efter också).
Sen att han blir bra.
Och sist att han håller sig frisk...

Men vad härligt!!! :)
Och sårskador GÖR inte så mycket (även fast de är tämligen allvarliga)när man har haft problem så länge. De är liksom så mycket lättare att "ta på". :smirk:

Jag hoppas hon är bra snart så ni kan komma igång igen! :D

Självklart hålls här alla tummar! ;)

Vad skönt att du kan ställa honom hemma hos veterinären, känns väl lite tryggare iaf.

Och självklart fixar pålle behandlingen, och blir helt återställd!

Håller med, en liten (eller stor :crazy: ) sårskada är ju sånt som händer, och man vet då VARFÖR hästen är knackig man slipper ju fundera så himla mycket om man säger så (vilket man blivit expert på :cool: ).
Började rida igång igen i helgen, får hoppas hon har haft sitt nu för denna sommar. Vore kul om hon fick gå på bete en hel säsong också, det var ett tag sen. Två sista somrarna har jag fått stalla in henne i juli, först pga erlichiasen (som vi inte visste då, men hon var ju halt och eländig), och förra sommaren pga en knäledsinflammation. Som hon drog på sig enbart genom hagvila!?
Känsligare leder efter erlichiasen?

Hur mår pållen din, har han kommit hem än?

/Petra

Jodå nu är han hemma. Han har klarat behandlingen väl och varit exemplarisk att spruta.
Enligt veterinären så ska jag låta honom vila under den tiden han får Pronaxen-kuren (14 dagar)så jag vet inte riktigt hur det är med honom. Han verkar rätt glad och pigg, men det jag sett i hagen har inte gett mig stort mod. Han "tappar" benen då han springer och ser rätt knackig ut.
När han behandlades på kliniken så började jag rida fem dagar efter avslutad Engemycinbehandling och då funkade det ju ypperligt.
Men nu vet jag inte. Jag har en dålig känsla i magen. :(
Men det kanske bara är för att det är allmänt mycket just nu.

Tack för att du frågar i alla fall! :)

Vad skönt att behandlingen gick bra, och att han är hemma igen!

Förstår att du blir orolig eftersom ni kom igång så snabbt sist, men samtidigt så är det väl nästan vanligare att det tar lite tid för dom att återhämta sig? Trots allt har han haft en kraftig infektion.
En kompis häst blev behandlad i juni, och han var rätt medtagen och knackig i 2 veckor ungefär efter avslutad behandling, sen vände allt blixtsnabbt! Han var helt som ny igen!

Och jag håller alla tummar jag kan för att din också blir det, han har ju grejat det en gång, och gör det säkerligen igen! ;)

Min häst hade sin första ehrlichias för 4 år sen. Hon blev väldigt sjuk och magrade av väldigt. Eftersom vi trodde det var annat väntade vi då med att behandla. Men när de ordentliga provsvaren kom behandla vi akut.
Drygt två år efter då jag äntligen gått tillbaka till den normala ridningen kom ehrlichian tillbaka men då med 40,6 graders feber. Hon har sen den första gången varit ordentlig knackig i sina leder. Men vi behandla henne den här gången också akut och hon hade då 1:180 tror jag? men eftersom febern steg var vi tvugna, feber gick sen ner efter.

Men jag har blivit avråd av min veterinär att fortsätta om hon nu i år får tillbaka den (Var två år sen sist). Men det anledningen att hon är 14, inte tävlas och har väldiga problem redan nu med lederna. (Får då flyga till himlen) :cry:

Men min veterinär berättade att han oftast får behandlar ehrlichias hästar två ggr innan de blir helt av med det.

Själv håller jag tummarna för min dam nu i höst. :crazy:

Senast ändrad:

Jag lovar att berätta hur det går.
I dag när jag släppte honom i sommarhagen igen med hans lilla syster yster och hennes 1-åriga polare sprang han och var jätteglad.
Tycker inte han såg så pjoskig ut...
Men jag tar promenader (till och från stallet)varje dag och det får räcka tills Pronaxenet är slut. Dessutom linementar jag benen varje dag.
Mer kan jag inte göra. Jo, så tempar jag ju såklart.

Jag hoppas att ni får ordning på allt så att hon kan fortsätta sitt liv...
Själv inser jag vilken tur jag hade där för två år sedan när han hade ehrlichia första gången. Vi var i full gång (i stort sett)fyra veckor efter behandlingen. Ytterligare ett par veckor efter så hoppade vi på de höjderna vi var på innan han blev sjuk.
Men så lindade (med Back-on-track)och linementade jag honom minutiöst noga. Jämt!
Det enda jag märkte var att han fick tillbaka en markering på ett ben när jag ställde av honom och slutade med BoT-paddarna. Så jag fortsatte ytterligare ett par månader och sen plockade jag bort dem...

Jag hoppas verkligen att jag har lika tur den här gången. Men just nu är det bara att hålla tummarna... Och det gör jag. Både för honom och din tjej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 684
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad