Äter hon dåligt...

pinky

Trådstartare
eller är hon bara bebis?

Mitt 2-åriga halvblodssto verkar ha ett ganska ljumt intresse för mat. Hon petar i sig ca 5 kg hö och 1 kg hösilage (65%) per dag. I hagen är de små, små grässtråna mycket mer intressanta än högivorna, så det kan hända att hon äter ännu mindre hö än vad jag räknat med...

Hon visar att hon vill ha mat när man fodrar, men sedan kan det vara segt med ätandet. Kommer man in i stallet på morgonen går hon ifrån maten för att vara social istället...:smirk:

Havren går ner utan problem, och jag är inte orolig för att hon inte får tillräckligt med näring. Det är intresset för stråfodret jag funderar över.:)
 
Sv: Äter hon dåligt...

Mina hästar gör sådär också, inget är intressant mer än gräset just nu. Men eftersom din häst är mycket yngre och behöver få i sig allt denne behöver så skulle jag rekommendera att för en tid minska fodergivan tills något mindre än vad hon äter nu. Alltså så hon får känna att hon är duktig och kan äta upp allt. Sen ökar du på successivt så länge hon orkar äta allt. Har varit med om unghästar som gjort detsamma och det har funkat super att trappa ner fodret lite för att låta dem orka äta det 'psykiskt'
Lycka till!
 
Sv: Äter hon dåligt...

Det är många hästar som börjar lämna höet nu när gräset kommer. Både unga och gammla hästar. Som behöver äta men som inte göra det.....
 
Sv: Äter hon dåligt...

Det kan vara så att hon håller på fälla tänder. Sådär betedde sig min 2 åring när hon fällde tänderna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 533
Senast: svea
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 741
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp