äter hö men äter inte upp fodret?:/

Peace91

Trådstartare
Hej! Har en häst som är väldigt matglad. Hästarna har fri tillgång till hö ute i hagen. Hon älskar sitt foder, hippolyt (natur musli), hon har gått på det nästan ett år nu tror jag och hon har blivit jätte fin och ja, hon är helt galen i det!
Men nu för några dagar sen så har hon börjar spart lite. Hon äter typ en tredjedel ungefär av det men lämnar resten. Höet äter hon upp utan problem, morötter och sånt är inga problem. Inge tecken på att hon mår dåligt eller liknande utan pigg och glad!

Vi ska ringa till kliniken och beställa tandvård imorgon. Det hade vi redan tänkt gjort endå. Men det jag undrar om ni har någon aning om vad det kan vara? Kan det vara tänderna fast hon äter hö osv men äter inte upp själva fodret? :confused:

Sv: äter hö men äter inte upp fodret?:/

Uppdate: Hon äter ponnyns foder utan problem men inte sitt fortfarande. Men ponnyn äter hennes foder så det kan ju inte vara något konstigt med fodret?

Det är säkert något fel på just den säcken. Har de problem med tänderna brukar de backa för grovfoder, som kräver mer malande.

Det trodde jag med först, men hon har ätit halva säcken innan hon slutade, och provade ge ponnyn det fodret och hon åt utan att tveka, men det kanske är olika hur känsliga hästar är..
ska gräva längst ner i fodersäcken och se om hon äter då!

Det kanske har hänt nått med säcken? Kommit in fukt eller nått äckligt?
Annars typiskt beteende för magsår, de börjar äta och lämnar sen krubban "mitt i maten" för att äta grovfodret som om ingeting hänt..

Fodret ligger i en plåttunna, så det kan inte vara någon mus, önskar att det hade vart så "enkelt", haha. Men hmm. magsår? hur får man reda på om det skulle vara det?
Men nu på kvällen gav jag henne lite mer av det fodret min ponny äter(mühldorfer pferdefutter), och hon åt upp allt.. men hennes foder spar hon fortfarande typ hälften. Så om det var magsår exempelvist så skulle väl hon inte äta upp precis allt annat än hennes hippolyt.
Det som skulle vara logiskt att det är nå fel på maten men då är det konstigt när andra hästen äter hippolyt från samma säck utan problem haha.

Kan hästen har tröttnat på maten, tycker helt plötsligt att det är äckligt? :/ konstigt det med när hon vart helt galn i fodret i flera månader.. hmm ska ringa han jag köper fodret av på månag och problemet kvarstår!

Foderleda kan bero på många saker: Tandfel, Jästa foderrester i krubban eller mögelangripet foder är andra tänkbara orsaker mm mm.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?