Äter hästar enar?

vindvissla

Trådstartare
Haha det handlar inte om en ny foderstat till hästen, men jag ska anlägga trädgård och vill längs med staketet in till hästhagen ha en häck. På trädgårdssidan alltså. Kan man ha enar eller käkar hästen det? Är det giftigt för dem? Jag har ju gärna en växt som hästarna låter bli men som de inte dör av om de skulle äta...

Sv: Äter hästar enar?

Vet inte om det är giftigt... Men iaf så har mina två islänningar gemensamt barkat av en äldre en. De verkade tycka det var smaskens (detta var i sommarhagen o där har de massor av gräs, ändå lockade en'en)

Jag vet att enen är giftigt för både människa och häst (människor kommer i kontakt med en då man kan använda trädet för att röka mat) i ett visst stadie av sin växt. Minns dock inte om det är när den är liten eller stor.

Vill du anlägga häck så bör du kanske fundera på att ha den en bit från staketet så att hästarna inte kommer åt den, oavsett vilken trädsort du väljer.
Vore ju trisst om du lägger ner massor med tid och arbete på att anlägga en häck som hästarna sedan äter upp.

Enen är inte giftig. Men hästarna äter inte av den ändå i någon större omfattning. Däremot får betar gärrna nya skott av en.
Enen används bl a som krydda och vi framställning av gin. Man fodrar också t ex tamkaniner innan slakt med enris för att få smak av vildkanin på köttet.

Masse som bor i en eneskog!

Jag är rätt säker på att jag hört att själva enen inte är giftig, däremot enbären är giftiga för hästar. Så jag skulle undvika en om det är möjligt. De flesta äter det inte, men vissa hästar kan få smak på det...

Jag vet att enen är giftigt för både människa och häst...

Enen är som sagt inte giftig (den används både i matlagning och som foder). Det finns faktiskt inte så många växter som är giftiga, vill man ha en bra lista över växter i Sverige som anses mer eller mindre giftiga så finns det på Nordiska Riksmuseums flora på nätet:
http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html

(Notera speciellt att potatis faktiskt är giftigt - utom knölarna då förstås!)

Senast ändrad:

Ok thanks alla. Om jag ska sätta häcken så att hästarna inte når måste jag antingen ha ett högt staket eller så måste jag sätta häcken typ två meter innanför staketet...

Tack för länken, ska kolla upp den.

Vi hade hästar i en hage vintertid med massor av enar. De fick bara en liten toppkrona kvar. :cool:
Hästarna nådde inte ända upp.:angel:
De flesta enarna dog efter den häftiga "beskärningen", men hästarna uppskattade tydligen både taggarna, barken och bären.:d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 967
Senast: åke
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 400
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka