Äter halmen

Sv: Äter halmen

Jo det kan det kanske va, men nu testade jag igår kväll att dela ut maten vid 3 olika tillfällen under kvällen, och detverkade fungera bättre, desutom har vi bytt halm, ev tycker han inte om den lika bra.

Gör ju inget om han äter lite, men de e inte speciellt roligt när han tömmer boxen på halm.

men vilketsom verkade det som om det handlade om sysselsättning, han e ung och pigg och vill gärna ha något att tugga på.

Håller tummarna för att detta ska gå vägen nu:)
Ska ner till skogen och hämta gran med, för säkerhets skull:)

Är väl bra han har något att tugga på... Äter han halmen får han antagligen inte sitt tuggbehov tillgodosett genom sitt vanliga grovfoder. Skulle ge mer grovfoder.

Jag förstår fortfarande inte varför granar och morötter skulle vara bättre att äta. Om inte hästen är rysligt fet förståss Då kunde jag förstå dig men 2åringar är så sällan så tjocka att några kg halm skulle skada.. Har stött på flera hästar som fått torra granbarr mellan tand och tandkött när de gått i granskog så personligen skulle jag nog föredra halm för en glupsk pålle. HH

Hur mkt / lite grovfoder får hästen?

Om den äter så mkt halm att det nästan tar slut så lär den väl inte få så speciellt mkt annat att äta?
Halmen som fyller en hel box borde ju bli ett antal kg och det borde ju ta många timmar att äta upp. :confused:

Måste säga att jag inte alls förstår ditt resonemang. Vad är det för ras? Hull?

Generellt tycker jag det är bra att de äter halm, det håller igång magen fint. MEN har man en lättfödd (fet) häst eller en svårfödd vill jag INTE att de fyller med halm. Är hästen växande och i övrigt får proteinbehovet fyllt hade jag faktiskt struntat i halmätandet. Jag föredrar fri tillgång på grovfoder, kan han inte få fri tillgång på hö eller är det kajko värden i det?

Om han är rastlös (som du beskriver) kanske han står inne för mycket? Optimalt för unghästar brukar ju vara en välskött lösdrift (för den fysiska och psykiska utvecklingens skull)

Senast ändrad:

Låt hästen få äta halm, betydligt bättre än morötter och granris.
Om hästen får tillräckligt med hö borde han inte äta så mycket halm. Jag ser att du har ökat högivan och delat upp den. Får han sitt grovfoderbehov tillfredsställt med hö så bör han minska på halmätandet. Är han rastlös och har tråkigt, kan du inte släppa ut honom istället?

Tar alltid in de så sent som möjligt, men ibalnd tillåter inte vädret det. de har ett vindskydd där de står.

De kommer ut tidigt på morgonen mellan 5 halv 6 tiden.

Det är inte det att han äter halm, det gör inget. men saken är att han äter ALL halm i boxen, och då spelar det ingen roll om det är mycket eller lite.

Han är en haflinger, och är snart 1,5 år. Dock är haflingrar väldigt glupska, och jag tror han tror det är mat eftersom han stod på spån innan.

kanske det är som folk säger att han tykcer "wow" mat överallt och äter upp det. För jag tycker det har blivit en aning bättre.

Granris och morötter va endast en sysslesättning inte för att ersätta halmen.

och som sagt jag klagar INTE på att han äter halm, det är mängden jag e orolig över!
Men ahr delat upp hö givan mer under tre tillfällen på kvällen och det har nog verkligen hjälp.

synd bara om du inte ska kunna ha halmbädd för att han äter upp den. Hoppas att han minskar halmätandet så att han kan fortsätta sova i den. Det är ju så myyyysigt :)

kl

min islandsimport hade en mycket konstig relation till hö och halm när han kom från island. När man ställde honom i en box med halm och hade lagt in kvällshö började han i ett hörn och åt sig igenom boxen.....han tog inte höet först. På morgonen var både hö och halm borta:p

Och detta fenomen berodde inte heller på brist på "tugg" eftersom han gjorde lika i hagen där det var fri tillgång på både hö och halm. Han stod ofta och åt av halmen istället när alla andra åt av höet. det var precis som han inte förstod skillnaden..

Kan du inte svara på hur mkt hö du ger hästen?
Vad jag har förstått så ger du nu hästen hö 3 ggr på kvällen :confused: och då kan det ju inte vara så stora mängder.. (?)

Ger du den ex bara ett par kg som sista mål så är det ju självklart den kan och behöver få i sig många kg halm under natten.

Hur är det i hagen, får de någon mat där?

En häst är byggd för att äta flera timmar och stora mängder grovfoder i naturen. En häst kan inte heller känna en mätthet (detta är vetenskapligt testat) utan får i sig rätt mängd genom att beta en viss tid. Så jag tycker inte att det är konstigt att en unghäst proppar i sig halm när han får det, samma sak som att det inte är konstigt att en häst proppar i sig gräs på betet eller om man ställer in hösilagebal i hagen. Då ser jag det mer onaturligt med en häst som inte äter halm.

Själv bor jag i norrland där halm är mycket ovanligt strö. Spån är det som vi använder och papperströ blir vanligare. Halm brukar oftast användas i ligghallar och till kossor i ladugårdar för att det är enkelt att strö över träck och piss utan att bädden blir dålig. Men i boxen då amn mockar varje dag föredrar jag spån, det går att göra en kompakt bädd, det suger upp pisset och det är lätt att mocka.
Pappers strö är inget jag föredrar eftersom det är trycksvärta på det. Det är säkert inte ofarligt men täcken kan bli fläckiga. Sen klibbar pappersbitarna fast under järnskorna när det är fuktigt vilket gör dom till skridskor.

Till problemet: Du kan ju räkna ut foderstat, det finns många fina hemsidor till hjälp och om du har höanalys så kan du ju lättt se om han får för lite grovfoder. Halmet i sig innehåller inte mycket av någonting och blir mest bara bukfyllnad. Man vill ju gärna hålla hästen i trim och inte låta den bli en tjocksmock, så jag skulle rekommendera att du inte har halm till bädd utan lägg in lite halm i begränsad mängd till just bukfyllnad och sysselsättning. Har du tur kanske han tröttnar på det så kan du använda det till bädd.

min häst får 11kg ensilage men äter ändå upp lite av sin halm, tror det är bra för dem att få lite att pilla med.
i våras när min häst stod på spån (dock i annat stall) bet han rätt mycket i boxen på träet mm. men nu efter jag bytt stall och han står på halm har han inte bitit någonting =)

har inte läst alla svar så om du redan svarat på denna fråga ber jag om ursäkt,
men vrf vill du inte ha din häst på halm?

Att ge 3 ggr på kvällen blir ju rätt bökigt i längden för dig. Öka upp högivan rejält istället så låter han säkert bli att äta så mkt halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V