Äter dynga

Winni

Trådstartare
Min gamla ponny äter dynga i hagen på våren:crazy: Aldrig under andra delar av året utan bara på våren. Jag har undrat om det kan vara något han gör för maghälsan eller så. Han är hur fin som helst, inget problem med magen eller annat. Har tidigare ett par gånger haft början till fång, men aldrig utvecklat det. Nu är det många år sedan han senast hade det. Hovarna är helt utan anmärkning. Alltså inga fysiska problem.

Men det ser inte roligt ut när han har hö och vatten i hagen och samtidigt går och äter dynga :p Har någon annan samma "problem" eller vet något om beteendet?

Sv: Äter dynga

Han går i hagen med en annan ponny, så från vem han äter ifrån är svårt att säga. Men det kanske är så att han äter av den andras. Fast varför äter han bara på våren, aldrig annars :confused: Fast det kanske beror på att "depåerna" börjar ta slut efter vintern.

Men kan jag bara ge honom extra vitaminer och mineraler sådär rakt av bara? Jag vet ju inte vilken han lider brist på. Laborera med sånt är inte bra. Får höra med vet nästa gång jag har kontakt med honom. Tack för svaren :bow:

Det är kanske vitamin-brist.Har hört att hundar äter dynga då:d

Han går i hagen med en annan ponny, så från vem han äter ifrån är svårt att säga. Men det kanske är så att han äter av den andras. Fast varför äter han bara på våren, aldrig annars :confused: Fast det kanske beror på att "depåerna" börjar ta slut efter vintern.

Men kan jag bara ge honom extra vitaminer och mineraler sådär rakt av bara? Jag vet ju inte vilken han lider brist på. Laborera med sånt är inte bra. Får höra med vet nästa gång jag har kontakt med honom. Tack för svaren :bow:

Jag tycker du ska rådgöra med din veterinär om det kan vara vitaminbrist/mineralbrist och utgå från vad hon tycker. Lycka till!

Kan lika gärna vara koprofagi, ovana, rastlöshet som gör att ponnyn äter skit.
Pratas mkt om vitaminunderskott men har aldrig varit med om ngt fall som berott på det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka