Äter dåligt!

Centaur

Trådstartare
Min hund är inte särskilt intresserad av mat och det är knapt så han pysslar i sig 2/3 av vad han borde äta. Han har alltid varit så.
Försöker med att yoghurt, olja osv över maten men nja.. Är inte särskilt gott ändå tydligen.

Bytte foder från RC till Nutro, som ju ska vara rikare på kött så det borde smaka mer men det tycker han inte alls om. :crazy: Får blanda in katt(burk)mat för att han öht ska äta det..

Finns det inget foder som smakar bättre??:confused:

Funderar på att köpa Klass och blanda med RC, vad tror ni om det?

Sv: Äter dåligt!

Min hund är inte särskilt intresserad av mat och det är knapt så han pysslar i sig 2/3 av vad han borde äta. Han har alltid varit så.
Försöker med att yoghurt, olja osv över maten men nja.. Är inte särskilt gott ändå tydligen.

Bytte foder från RC till Nutro, som ju ska vara rikare på kött så det borde smaka mer men det tycker han inte alls om. :crazy: Får blanda in katt(burk)mat för att han öht ska äta det..

Finns det inget foder som smakar bättre??:confused:

Funderar på att köpa Klass och blanda med RC, vad tror ni om det?

Hej!
Ett litet tips, testa flera typer av färskfoder innan du köper ett stort parti.
En av mina tikar har i över 4-år trasslat med mat, och jag fick då tipset att börja med färskfoder.

Köpte provpaket av flera sorter,och inget dög för henne. Hon smakade inte utan bara gick fram och luktade.

Hittade till slut ett märke som verkligen hon gillade. Hon har gått upp över 2kg(perfekt) och äter fortfarande glatt i över 2-år.

Hon äter nu Bravo plus, perfekta hamburgare à 150gram.
Luktar inget särskilt,lätt att tina och det räcker med 1 burgare/morgon o kväll.( Hon väger 14kg)

Den andra tiken äter allt, och hon blir lite tjock på plus så hon får specialen.

Jag blandar INTE med torrfoder, hon gillar inte torrfoder.
Good Luck!

Är han också underviktig, eller verkar hunden ok? På påsar och iknande står det ju bara ett medelvärde, en uppskattning av vad hunden bör äta. Aktivitetsnivå och dylikt spelar mycket in.

Min tjej är också kinkig med maten. Har provat ge henne många sorter som prov, men hon äter dem inte ens som godis. Eucanuba, Pro Plan o Hills smakar hon inte ens på, bara backar undan o ser ut som ett frågetecken. Resten spottar hon ut....

Då är det ju ingen ide att ge henne dem som mat. I dec mån gick hon ner i vikt pga matvägran :confused:

Nu har jag i alla fall kommit fram till att det är 2 sorter som hon äter.
* Orijen som hon äter så hon klarar sig, hoppar över något mål ibland.
* Nutra Gold som hon vräker i sig, äter t.o.m mer än rekommenderat på påsen. Så nu får hon äta upp sig innan jag ger normalt av detta. :bump:

svårt att säga hur han ser ut under alls päls, men man känner revbenen. han är väl inte underviktig än men helt klart för tunn...

han springer lös ute halva dagen så han rör sig mkt.

Det finns två vägar att gå (och jag använder de båda!)
1. Svält hunden, så länge den dricker vatten är det ingen fara
2. Blanda i gott i maten, leverpastej (bredbar som klibbar fast på torrfodret) eller hjärta ect. Nått som hunden inte kan få nog av iaf :D

Jag har en hund som är en riktig lyxlirare, om hon fick sin vilja igenom skulle hon helst äta torkad lever och vaniljdrömmar :rofl: Men det kan hundar inte leva utav. Nu föder jag henne med Bravo+burgare, 1/dag (det är en gammal hund som inte rör på sig). Hon får mat 6-7 på morgonen och halv åtta på kvällen. Då är hon hungrig!

Fasta mattider, lite mat och inget godis! Men jag blandar alltid något gott i färskfodret som jag alltid varierar (efter nyår fick hon oxfilé) :o

Hellre att en hund är lite underviktig än överviktig, men vissa hundar är kräsnare än människor. Då får man kompromissa :D

Jag tycker inte man ska pjoska så mycket med hundar som inte äter, nu menar jag inte att någon här gör det, jag menar generellt.

Visst är det så att alla hundar äter inte allt, en del är helt enkelt kräsna, MEN hundar lär sig fort och märker de att de kan bestämma över maten då gör de det utan att tveka, till ägarens förtret.

Många gör felet att alltid ha mat framme, eller låter matskålen stå framme alldeles för länge.

Min tik kinkade en period när hon var liten och då började jag sonika med att ge henne maten som vanligt, men så fort hon lämnade matskålen tog jag bort den. Hon lärde sig snabbt att det var bäst att äta allt, annars försvann maten.

Varför jag valde att göra så är för att jag vill ha total koll på vad och hur mycket hon äter, och skulle jag ha maten framme jämt skulle jag nog tappa kollen rätt snabbt. Sen är det bra när man måste blanda ner mediciner, att man vet att hunden får i sig den på en gång.

Jaja, hur som helst så ska man pröva sig fram, men i ärlighetens namn tror jag inte det alla gånger spelar någon roll för hunden (om man bortser från näringsläran, nu menar jag bara hundens vilja att äta) VAD den får för mat utan ATT den får mat.

Jag tycker du kan prova några dagar att vara stenhård på att ta bort maten som fort vovven inte vill äta. Då blir det nog fart till matskålen :D
Dock kan det ju vara vissa foder som hunden absolut inte äter, då blir det ju svårare, men som sagt tror jag inte det är bra att "pjoska" med för mycket olika hundmat.

Lycka till!

På ett sätt håller jag med om att man inte ska skämma bort dem för mycket men det är heller inte roligt när de inte äter.Jag har en ungtik på 10 månader som äter dåligt och jag vill ju att hon ska växa och börja bygga lite muskler nu och inte vara spinkig.Mitt tips som funkade för mig var att jag ej bytte foder utan blandar i annat också.Jag brukar köpa lever,hjärta och njure som jag kokar i småbitar och fryser ner i lagom förpackningar för att ha att blanda ut med.Vattnet/buljongen sparar jag också.Innan jag går ut på kisserunda på morgonen blandar jag ihop med torrfoder för att smaken ska gå in i torrfodret men utan att det blir allt för mjukt för tändernas skull.Har jag sås eller liknande blandar jag i detta också.Även skinka,korv och annat gott som de rear ut när datumet börjar gå ut brukar köpas och hackas ner.Ett billigare tips än att köpa burkar med hundmat och dessutom får de ju på detta vis även "renare" köttprodukter än vad innehållet är i hundmat.Men som sagt....Håller med om att man inte ska skämma bort för mycket om det inte behövs så testa att ta bort maten först:angel:;)

jag har också en som gärna vill ha en matsked kattmat på burk blandad i sin mat för att äta. och på han funkar det inte att svälta...
jag kommer nog försöka gå över till prima som han verkade tycka om...just nu äter han doggy för att han gillar den. lessnade på att fjäska när det var så dyr mat(precept).
men jag funderar på att antingen ge prima ett mål och torrfoder på kvällen men jag vet inte...nån sa att det var bra med torrfoder för tänderna...men jag blöter ju kulorna ändå.

Min lilla gris verkar äntligen har vuxit till sig.
Efter fem års trixande med olika foder (färskfoder, burkfoder, torrfoder, husmanskost) så har han kommit på att det går äta torrfoder.
Tänk bara att det skulle behöva ta fem år att komma på det...

Jo min är ju ett år bara, kan det ha med åldern att göra? Iofs var min kusins hund av samma ras också väldigt fin i maten, så det kanske har med rasen att göra.

Min gammla hund var glupsk som tusan och åt allt hon kom över o lite till så detta är ett nytt problem för mig...

Har provat strategin med att ta bort matskålen men det funkar definitivt Inte. Står den framme så äter han iaf en tugga då o då.

Har köpt färskmat nu som jag ska blanda i, får hålla tummarna att det hjälper. :)

Provade Klass på mina hundar och dom spydde upp allt!:crazy:

Är du säker på att han inte äter på natten. Det gör Nelson nämligen, han äter nästan aldrig på dagen men på natten hör jag hur han tuggar och grejar:D

Jag har en tik som äter ALLT och en som är SÅ kräsen.
Hon är 7 år och vi har provat hur många olika foder som helst.
För ca 7 månader så hittade jag ett foder som heter Arion och det äter hon 9 av 10 gånger. Om hon inte äter så tar jag bara bort skålen (för att den andra tiken inte ska äta hennes mat också :o) och sen tar jag fram den vid nästa måltid.
Provade att blanda i "muta" men det gjorde bara henne ännu mer kräsen.

Var inne i en hundaffär idag och pratade foder.Där påstog hon att Adult(tror det stavades så) var väldigt bra mot hundar som åt dåligt.Det var tydligen väldigt smakrikt och hon sa att många kräsna hundar åt av detta foder.Jag köpte en säck och gav lite av det vid middag idag.Min "kräsna"tik gillade det faktiskt:)

jag har också en som gärna vill ha en matsked kattmat på burk blandad i sin mat för att äta. och på han funkar det inte att svälta...

Lite trådkapning....
Ser på din avartar att du har en grandis? Håller helt med dig, grandisar går inte att svälta! I alla fall inte min och inte heller de min syster haft. Egentligen är jag också emot att pjoska med maten men när hunden knappt ätit på två veckor så får man ge sig. Min hund är kinkig så jag tänkte en dag att nej, passar inte maten så får hon väl vara utan... Det gick som sagt två veckor utan att hon direkt åt något så då sa jag stopp. Efter mycket provande fram och tillbaka med olika fabrikat så hittade jag rätt; Royal Canin. Har aldrig behövt byta sen dess och det är 6 år sen.

En del hundar funkar det på att inte fjäska en del inte. Grandisar är kända för att vara kinka med maten.

han äter inte klass heller. :crazy: trodde han skulle tycka att det smakade gott men neeejdå...

jag brukar ge honom full matskål på natten och han äter en del av det, men inte så mycket som han borde!

har nu testat ägg också. sniffade bara på det och gick iväg...

nu känns alla revben och höftben tydligt genom pälsen. :(

flera tips om extra god mat???

Något annat färskfoder än Klass? Finns väl fler sorter. Har du provat "laga" egen färskmat?
Jag har aldrig haft en matvägrande hund, men delar med mig av mina funderingar i alla fall.

Min hund suger i sig sin mat på nolltid :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 929
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka