Äta nypon?

Sv: Äta nypon?

Men hur är det då med risentas nyponpulver som finns att köpa i de flesta mataffärer för typ 50 kr för ½kg? Vet många människor med ledproblem av olika slag som är oerhört hjälpta av det. Innehåller det bara dessa GOPO-nypon eller är det vanliga?

HEJ Hannely,
Risentas Nyponskal komer från (Rosa Rugosa - Rosa Canina - Rosa Gallica. Vad GOPO nyponen har för "stam" vet jag ej, de nypon de blandar med är Rosa Canina. SKulle jag gissa är nog GOPO ocksa av Canina sort eftersom det stämmer med var den växer och det jag i övrigt läst om GOPO. Så här står på en hemsida som säljer Litozin: "Utifrån jordbruksdepartementets studier där man identifierade den aktiva substansen började man söka efter bär med ett extra högt innehåll av GOPO. Ett sådant hittades. Med det som moder-planta har man nu tagit fram ett speciellt nypon som huvudsakligen används. Detta nypon har fått namnet Hyben Vital Lito – därav namnet LitoZin. Idag ingår Hyben Vital Lito till ca 70% i LitoZin resten är ekologiskt odlade bär av stammen Rosea Canina. " Jag kopierar in vad jag hittat om denna Rosa Canina. "Stenros är en storväxt buske som kan bli upp till fyra meter hög. Stammarna och grenarna är klädda med grova böjda taggar. Bladen är parbladiga, oftast kala och saknar körtelhår. Stenros blommar i juni-juli, blommorna är vita eller ljust rosa, med flikiga, nedböjda och snart avfallande foderblad. Nyponen är ovala, kala och ganska hårda. De utskjutande stiften är kala eller gleshåriga och bildar en ganska gles, bukettformig samling, stiftkanalen är smal. Stenros kan lätt förväxlas med nyponros (R. dumalis), den senare har dock mörkrosa blommor och mjukare nypon, samt täthåriga stift som bildar ett tätt huvud och dess stiftkanal är dessutom bredare.
Utbredning. Stenros är ganska vanlig i Sydsveriges kusttrakter, från Skåne till Uppland, men är betydligt sällsyntare i inlandet. Den växer i skogsbryn, backar och hagar, eller i igenväxande ängsmark. Första fynduppgift publicerades på 1600-talet, men arten är känd redan under medeltiden (Nordstedt 1920). "
Rosa Rugosa är en vresros med mycket större nypon.
Rosa Gallica är olika trädgårdsroser av äldre sort.
Hyben Vital påstår på sin gamla hemsida att GOPO förstörs vid torkning och upphettning. // mvh Eva

Men hur är det då med risentas nyponpulver som finns att köpa i de flesta mataffärer för typ 50 kr för ½kg? Vet många människor med ledproblem av olika slag som är oerhört hjälpta av det. Innehåller det bara dessa GOPO-nypon eller är det vanliga?

Men Hyben vital är de nypon som är speciellt framtagna för detta ändamål. Ekedal ville sluta diskutera detta igår, men har tydligen ändrat sig. De som odlar denna planta har oxå PATENT på detta, vilket ju innebär att det säkerligen inte finns någon planta med LIKA högt innehåll av GOPO som denna. OM det nu överhuvudtaget finns GOPO i den. Men det är ju lätt att ta reda på. Ring tillverkarna och fråga!:idea:
Det borde inte alls vara svårt att fråga dom om VAD det är för innehåll som anses vara bra för lederna. För som jag sa i tråden innan, så var det tidigare oxå C-vitaminet som många trodde var den verksamma substansen.

:)

Men snälla. Du skriver ju själv att Hyben vital är en speciellt framtagen sort och att RESTEN är av stammen Rosa Canina. Då borde det rimligtvis vara en helt annan sort UTAN GOPO.
Du ANTAR ju bara det du skriver.
Men det kan jag ta reda på, huruvida denna planta nu innehåller GOPO eller inte. Detta har intresserat mig under en längre tid eftersom jag har hästar med ledproblem, och jag har oxå tagit reda på mkt fakta.

MEN, jag ska ringa och beställa nytt Litovet till veckan, så då kan jag ju lika gärna passa på att fråga , så får vi denna diskussion ur världen, som du så gärna ville. Och jag ANTAR att vi då måste TRO på vad tillverkarna säger eller hur? Men jag skulle också gärna kunna ta reda på ifall dessa risenta nypon innehåller GOPO.
För med dessa antaganden kommer vi ju aldrig nån vart....eller hur?:)

Perfekt Zandra
Fråga vilket rossläkte som är modern till Hyben plantan, hur mycket GOPO den innehåller och hur mycket GOPO Hybenplantan innehåller. (I och för sig skulle jag tro att detta är affärshemligheter.)
Ps Rosor är ett av mina intressen eftersom jag har en stor trädgård.Ds

Perfekt Zandra
Fråga vilket rossläkte som är modern till Hyben plantan, hur mycket GOPO den innehåller och hur mycket GOPO Hybenplantan innehåller. (I och för sig skulle jag tro att detta är affärshemligheter.)
Ps Rosor är ett av mina intressen eftersom jag har en stor trädgård.Ds

Kan jag fråga om Hybenplantan tillhör samma släkte som Rosa Canina, dvs den andra sorten i Litozin? Jag är inte så haj på rosor (inga sånna i min trädgård ;) ) Ska fråga om den andra sorten innehåller GOPO, och försöka få enlite närmare förklaring om vad det eg. är och om det finns i "vanliga" nypon....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30