Äta hästhov ?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Ja varför? varför är det så gott?! Nu gör de väl mig inte så mycket jufförsig, men är de nån som vet om de faktiskt är nyttigt? :angel:

Sv: Äta hästhov ?

Är säkert inte skadligt. Min dotters ena tax äter det gärna när hon har värkat nån häst. Kanske de tycker det är gott, liksom vi tycker chips är gott.

Måste ju nästan vara så, för mig får hon väl gärna gnaga på det om de nu är så gott ;) tänkte bara om hon förena nytta med nöje?

De kan bli lite dåliga i magen om de käkar mycket. Men annarsär det nog att betrakta om gratis tuggben:)

Har hört att det smakar lite salt? Men jag vet inte riktigt. Det bästa min kompishund vet är när man drar av kastanjer. Hon blir som tokig.

Mina hundar gillar det också men jag tycker det är så äckligt att se, för man vet ju vad de trampar i...:p

Är nyttigt.
Inehåller en massa kalk och b-vitamin.
Våra hundar är super fina i pälsen och vi tror att hovbitar har lite inverkan på det.
Stora svarta hunden glänser alltid i pälsen trots gyttjebad. :D
(sambo-Hovis)

jag har fått för mej att det luktar fotsvett och det gör mej lite smått kräkmagad när luring kommer med en smaskig bit

Det luktar väl dynga och har ett trevligt tuggmotstånd:angel:

Jag låter inte min hund äta hovbitar då hon ett par gånger spytt upp det på mattan och DET luktar illa:eek:

oj då :eek: har inte hänt min eller de andra vovvarna någon gång så jag låter nog henne äta, men jag förstår dig :smirk:

Min bror hade med sig sin gråhund till mitt stall. Utan att han tänkte så mycket på det så snaskande den i sig; horn, lite befor, en ton med hästbajs, några morötter och lite annat smått och gott.

Sen i bussen på vägen hem...... ni kan ju tänka själva.

Jag har aldrig hört att det skulle vara onyttigt så mina hundar får alltid varsitt färskt "chips" när hovslagarn vart här och verkat. Men de gillar inte "chipsen" när de torkat, det måste va färskt.

Men att låta hunden själv plocka till sig ur högarna på golvet är nog inge bra, speciellt inte om man skor hästarna, ifall det slinker med en avklippt söm ner i magen :eek:

Mina jyckar sitter vackert bredvid hovslagarn medan hon verkar, allt för att hon ska slänga till dem en godisbit. Mums! Gissa om hon är populär när hon kommer...

Jag brukar försöka ge mina hovbitar när hovis varit här, men de bär bara iväg på dem och vaktar dem *suck* Ingen idé att handla tuggben heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka