Jag är lat, men känner mig snål. Det går hemskt mkt bröd här. Är det verkligen värt att baka eget? Blir det billigare? Jag bakar aldrig dvs det finns nog inget hemma att baka av. Jag brukar också misslyckas med det mesta så det måste typ vara ungefär lika enkelt som att köpa en jäkla limpa...
Så..hm. Hur mycket billigare är det att baka bröd själv?
Extremt mycket billigare. Det som kostar är möjliga brödformar.
Vi brukar baka ett bröd som bara rörs ihop, knådas över huvud taget inte. Sen får det jäsa ett dygn i bunke under plast innan det kastas in i en föruppvärmd ugnsgryta i 25+15 min.
Grytan kostar ju mycket pengar, men brödet av mjöl, salt och jäst är löjligt billigt och smakar som ett dyrt, luftigt surdegsbröd med härlig seghet.
Recept på dygnsvilat bröd
1 & 1/2 sats, går att ta bort 1/3 av allt för ett mindre bröd, baka då istället 15+15 min.
Du behöver: Glaserad ugnsform/gryta med lock på ca 4 L. Bunke på ca 4 L. Plastfolie.
600 g mjöl (valfritt, från 100 % vete till mix med rågmjöl + rågsikt + fruktbitar funkar)
12 g salt
1/2 paket torrjäst
4 dl ljummet (27 grader) vatten
Möjligen 1 msk äppelcidervinäger för lite mindre sötma.
Mät upp mjöl + salt på våg i vald bunke, rör om så saltet inte dödar jästen och häll i jäst. Häll över vattnet och rör om så all mjöl är blöt och i degen men börjar inte knåda.
Täck över med plast eller liknande så fukten inte smiter.
Ställ rumstempererat i 24 h, någon timme hit eller dit är inte så noga.
Ställ in form/gryta med locket glipandes i ugn och vrid till 250 grader.
När ugnen är varm, tjälp ur degen på mjölad bänk och bara precis vält runt degen så hela är täckt i nytt mjöl.
Plocka ut grytan och släng degen i den heta grytan och på med grytlocket innan den snabbt ställs i i ugnen 25 min.
Efter 25 min, ta av grytlocket och grädda 15 min till.
Tjälp sedan ut brödet ur grytan och låt svalna.
Klart!
Vi brukar baka två bröd efter varann på helgen, då räcker det en vecka till 2 & 1/2 pers.