ASVHs Elitfölauktion

Sv: ASVHs Elitfölauktion

Men nu när du säger det vet jag ju att den funnits längre. Var där nog första året tom när LN lät sälja en rätt fin unge för bara 25' eftersom hon ville gynna auktionen i sig. VH hade även med Rakeback har jag för mig och undrar om han då antingen såldes till PAHs sponsor eller om han ropades tillbaka och såldes sen. I vilket fall som fick han gångartsdiplom förra året. (Minns honom bara för att speakerna kallade honom Rackeback:D).
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Det finns nän forskning iaf på att dressyrföl som får bra poäng på fölbedömning vår bra även på 3 års. Det stämmer inte lika bra för hoppfölen.

Har för mig att jag läste i samband med breeders att nån köpts på auktion men kan inte minnas vem.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Vilka var det? Kommer inte in på asvh:s sida :(

Uttalade från Johan Ifverson i Ridsport "Jag tror dessutom att alla verkligen blev sålda, alltså inte återropade, och det är det viktigaste" sa han. Då kan han inte ha så bra koll på läget eftersom nr 7, 10, 19 och 20 i alla fall blev hemropade.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Nu kommer ja inte ihåg vad det kostade att vara med på Auktionentex pengar som ASVH tar ut för försäljning , anmälningsavgifter , resor ,uppstallning osv .

Det måste vara flera som skänkt bort sina föl och förlorat på auktionen ?

Någon som har alla kostnader ?
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Anm-avgift till selekteringen kommer jag inte ihåg/hittar inte, men har för mig 5-600?
Anm-avg. till själva auktionen 1500 daguppstallning ingår
Säljarprovision 5% på klubbad summa.

Återrop på högre pris än det avtalade: 12% på hela beloppet. (Säljarna och selekteringsgruppen kommer överens om ett lägstapris och dit får man ropa hem utan avgift)

Normala villkor tycker jag. Utan auktion kanske man inte får sålt alls och f a inte till den kategori köpare som finns där. Man väljer ju och är medveten om vad som gäller.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag fick för mig att det kostade bra mycket mer än dessa avgifter , måste missuppfattat något ?
Miaa
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Då jag sålde My Dream af Sol på auktionen måste jag säga att jag är nöjd med de förutsättningar som årets prisläge gett. Det är en merit och upplevelse att få ha varit med om ett sådant här evenemang!

Kostnaderna som är angivna är korrekta men sedan får man räkna in övrig uppstallning, boende, bensin samt övriga levnadskostnader (inte bara för en själv utan även medhjälpare) vilket gör att det givetvis kostar en slant att åka dit. Nu blir det ju självklart inte lika dyrt om man har nära men vi hade ca 40 mil enkel resa att fara.

Tanken fanns ju hela tiden i bakhuvudet att man inte skulle få sålt henne....

Är väldigt glad och stolt över min fölunge och tror att hon kommer få bra förutsättningar att utvecklas på rätt sätt!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Hade en aning om att Solhästen var en bukehäst;). Mindes dock inte vems. Jättefin var hon iaf!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Håller helt med dig. Vilken merit och vilka erfarenheter:). Jag är så glad att jag bestämde mig för att vara med, nu fick jag ju riktigt bra betalt för min, men jag hade varit glad även om jag fått mindre. Tror det betyder mycket när jag skall sälja framtida avkommor och bara det är värt mycket.

Din fölunge var superfin och jag måste säga att jag tyckte det var en samling jättefina ungar. Jag hade lätt kunnat få med mig några andra hem:p. Roade mig också med att titta på stona, och det fanns flera av dem som jag också skulle kunna tänka mig, flera riktigt fina.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Håller med, alla var jättefina! Som sagt, kanske för många fina för att det skulle bli riktigt högt pris på enstaka ;)

Och håller med om mammorna också, flera riktigt trevliga! Kunde inte låta bli att göra lite ökningar på mammorna även om fölen kanske inte riktigt hängde på alla gånger, menmen, man kollar väl lite på mamman också när man ska köpa sig ett föl tänkte jag :angel:. Det är så roligt att springa med när man känner att de bara vill ladda iväg :love:.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Äsch, jag antar att de flesta är så pass kända för avelsfolket att de vet vilka man menar. Är så bukeskadad jag inte skriver ut hela namn, annars går säkert nån moderator i taket.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Gratulerar till pristoppen!
Naturligtvis är det en merit för alla som blir uttagna till en officiell auktion. Inom föregångsförbundet vad det gäller auktioner, (Hannover) är det ju något som oftast tas med som en merit för stona eller stostammen, att man haft auktionsföl eller unghästar uttagna till dessa ELIT-evenemang.

Tyckte det var extra roligt att det gick så bra för just ditt föl, efter de tråkiga påhoppen du fick utstå tidigare i tråden. :p

Har hört från de som såg fölet på uttagningen att detta var något alldeles extra, och att filmen inte riktigt gjorde ungen rättvisa.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Tack! Kul att de tyckte det. Hon visade sig faktiskt riktigt bra där. Det är alltid svårt med föl, hur de är just den dagen. :) Och håller med, för mig var det nu extra kul för det var flera stora uppfödare och hingsthållare som särskild kommenterade mitt fina sto:)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 147
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 032
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp