ASVH´s faktablad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
P

prallan

Jag har märkt att någon hingst saknas på faktabladen, men ändå annonser i tex Ridsport. Kan man börja seminera med en hingst som inte har faktablad??
Det gäller en "vanlig", "svensk" hingst. Alltså ingen nykomling.

Sv: ASVH´s faktablad

Det kan ju vara så att de löser licens först när de ser att intresse för att använda hingsten finns, inte kul att lösa licens för 5.000:- och sedan inte få ett enda sto (om det handlar om en av de mindre använda hingstarna), det kan också vara så att de väntar svar på CEM-proverna, om de har varit lite sent på det. Provsvaren måste in innan man får lösa licensen, och så länge licensen inte är löst så får hingsten inget faktablad. Det bästa är ju att ringa och fråga hingstägaren vad som gäller, om licensen är på gång eller om det just handlar om att man först måste "boka" för att de skall lösa licens.

Så vitt jag förstått så kan det bli problem att registrera fölet sedan om inte hingstägaren löser licensen, men det kan ju som gylle skriver vara på G men jag hade nog undvikit att seminera innan jag sett att det var klart så man slipper ev. strul.

Snacka om moment 22, jag själv kollar faktabladen innan jag bestämmer mig till 100 %

Fast förra året vet jag MINST en hingst som hade löst licens, och det stod att den var löst på hans blupsida, men det fanns inget fakta blad publicerat, så det kan nog blir "buggar" i fktabladen med...

Men ringer man o kollar vet man ju säkert! Hade inte vågat seminera om det inte är löst...

Säger som alla andra:
- Ring och prata med hingstägaren och be henne/honom lösa sin licens innan du betäcker ditt sto!

Säger dem att det är på g, men inte färdigt så ringer du till ASVH och kollar!

Betäck aldrig med en hingst utan licens!

Det var min känsla oxå.
Nu vill jag bara poäntera att "min" hingst har faktablad:D

För några år sen hade hingsten jag ville använda inte faktablad så jag ringde till ASVH och frågade. Fick veta att allt var klart utom ett provresultat. ASVH kontaktade hingsthållaren, fick provsvaret, och gav mig sen besked om att hingsten hade licens. Någon dag senare kom det ut på faktabladet.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 564
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 152
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka