ASVH och nekande av namn...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Har du någonsin blivit nekad att döpa en häst till något speciellt?? :confused:

Jag skulle döpa det ena fölet till "Crazy As Hell"...men se det gick inte alls...det slutade med att hon fick heta "Crazy As Me". :crazy:

De ansåg nämligen att namnet var för stötande...så här i efterhand har det då slagit mej...hur kunde de då acceptera ett namn som "Son of a Bitch" som en utav våra kända fälttävlanshästar är döpt till??? :confused:

Hmmm satt nyss och tittade på travet på TV...tydligen så är det inte lika noga med travhästar vad de döps till...jag blev väldigt förvånad när där var en häst som hette "Gismo Bög"....det kan man väl kalla stötande namn isåfall. :confused:

Eh...jag hade ju hellre haft en häst som hette Crazy as Hell än Gismo Bög....hehe. Himla kul att berätta vad den sistnämda heter juh...den förstnämda har ju ett coolt namn!

Kan man inte överklaga såna dumma beslut??? De kanske tyckte hästen kunde heta Crazy as Me för det kanske är så de ser på uppfödaren ;) :D

Skämt å sido, du får väl döpa nästa till Crazy as a Bitch! :p

Men Gismo Bög är väl dansk, och då betyder säkert bög något helt annat än vad det gör för oss... :cool:

(En liten parentes bara, för det andra har jag ingen aning om! :D)

Ha,ha hade de sett till uppfödaren hade det blivit "Crazy as a Bitch" direkt! :rofl:

Är han dansk? Ja jag vet inte? :confused:

Vad sjutton betyder Bög på danska då?Men de har väl inget Ö i det danska språket väl? :confused:

Kan inte låta bli att berätta vad jag såg med STORA bokstäver tryckt på en Cheva Van som åkte förbi ett cafe´ i Stockholm där jag satt.
Det stog Bög Balle Avloppsrens !!!
Behöver jag säga att jag satte kaffet i halsen..........??
Faktum är att även denna bil vad Dansk, så nog måste det väl betyda något annat där.

Bög på danska betyder bok (träslaget). :)
Och visst finns det bokstaven ö i danskan, den ser ut som ett o med ett snedstreck igenom.

Immer

Jag skickade in ett namnförslag till STC på ett stoföl jag ville skulle heta Lefttomyowndevices.
De godkände det inte först, men efter att jag påpekade att det vare sig var svårt att uttala eller innehöll fler tecken än tillåtet gick de med på mitt förslag.

Jag måste ändå få tycka att det var tur att du blev stoppad... MEN jag tycker också att Son of a Bitch är ett gräsligt namn som aldrig skulle ha godkänts :D

Jag personligen tycker inte att svenska halvblod ska ha löjliga engelska namn (jag vet inte vilken ras hästen du skulle regga hade). Det hemskaste jag sett var en som skulle heta något med Business men det var felstavat :o

Jag håller med dig i sak att ditt namn inte skulle ha blivit stoppat eftersom fälttävlanshästens gått igenom, men jag kunde bara inte låta bli att framföra min åsikt :)

Inte engelska fångiga namn??

Vad ska de heta då?? Geta Greta, Kajsa Kvat, Surmulen, Sommarsol??

Crazy as Hell tycker jag personligen inte var speciellt stötande och knappast stötande utomlands heller. Däremot att Son of a bitch kom igenom är pinsamt för svensk hästsport. Den hästen borde aldrig fått använda det namnet internationellt, om asvh misslyckats vid registreringen tycker jag nog att ridsportförbundet borde sätta stopp. I vissa engelskaspråkiga länder är det fruktansvärt kränkande.

Jag är faktiskt för svensk namn så långt det går, angående travhästar och galopphästar är det bättre då det där bara finns en som heter en sak ex. Ata Star L, Queen L etc. Visserligen var de två exemplen engelska, men det finns som slutexempel bara en Järvsöfaks. :bump:

Hihi! Jag håller faktiskt med dig Domaren, jag tycker inte det är fel med engelska namn, de svenska kan vara nog så krångliga att uttala. OM man har internationella ambitioner med sin uppfödning så klart. Och det har väl de flesta? ;)

Däremot kan jag tycka att namn som Michelle Pfeiffer mfl i den stilen inte riktigt passar. Jag har sett ganska många nu som har döpts efter amerikanska skådespelare eller rollfigurer, tex Fox Moulder. Vad är vitsen med det? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka