astma och allt helt fel..

I

isan_love

jag går på ridskola med egen häst så jag åker dit och rider där en gång i veckan.
Allt har börjat gå jätte bra för oss nu men såklart blir det problem på annat sätt.
Jag får astma av att rida i dessa dammiga padockar särskilt när alla andra som rider i min grupp tar upp massor grus/damm har fått astma varje gång vi ridit där, 2 gånger.
Vad ska man göra... och för att göra allting mkt bätter så har jag problem med knät också så jag kan inte träna på annat sätt.....
så vad ska man göra... när jag rider i skogen får jag dessutom pollenallergi...
så vad tycker ni att en så "olyckligt drabbad" person ska göra... låsa in sig på sitt rum och vänta på att det blir vinter lr?? snart gör jag det...:confused:

Sv: astma och allt helt fel..

Tycker du ska ta kontakt med en läkare så du kan få hjälp med ev medicinering:)

Det låter ju tråkigt, men vad jag tycker att du kanske borde försöka göra är att prata med ridläraren om dina astma problem och se om inte de kan försöka bevattna paddocken för att binda dammet innan din lektion och om det är absolut omöjligt, kanske de kan flytta dej till en lektion efter där de precis har bevattnat den. Det ar inte bra varken för häst eller ryttare att flåsa i sej allt damm så där. Har man dessutom astma så är det ju extra jobbigt. Om det nu absolut inte går att flytta varken din ridlektion eller att bevattna, så byt ridskola eller be om att få ha privat lektioner på ett slätt fält och då borde du ta mediciner mot din pollen allergi. När det kommer till dit knä sa hade jag gått till en läkare och bett om råd. Du kanske kan få någon anti-inflammatoriskt läkemedel eller dyl. Upp med hakan och kämpa på!

Jag har astma, överkänslig mot det mesta. Inför en träning på ridbana som dammar dubblar jag min astmamedicindos samt tar slemlösande. Upprepar detta på kvällen sen. Jag har "turbohalern" med mig så jag kan ta vid behov också. Detta gör att jag kan funka i de flesta lägena utan att kvamna av helt...;)

Jag har ingen direkt att tillägga, vill bara önska dig lycka till och hoppas på att du inte låser in dig och missar de underbaraste månaderna i Sverige! ;)

Ååh...lilla vän detta var tråkigt och höra. Men som någon redan skrivit så kan det vara bra och ta kontakt med läkare och få en tid för att lägga om medecinerna.
Jag själv har astma och när jag började rida fick jag öka på medicinerna pga samma orsaker som du har nu.
Men astma är individuell från person till person och jag rekommenderar starkt att du kontaktar din läkare för hur du kan lätta på dina besvär vid ridningen.
Mvh Xoya.

Jag vet verkligen ingenting om astma så du får ursäkta om mitt svar låter dumt men kan användning av munskydd vara en idé?

Jag har svår astma, och jag har med tiden märkt var mina begränsningar finns. Jag kan inte vara skötare, att rykta och att vara i stallet för länge, för ofta funkar inte. Jag har dock inte besär av paddockar, (varken ute eller inne) och det är jag glad för.

Jag använder ett naturläkemedel, Nasal Eeze, som består av tall-cellulosa som man sprejar upp i båda näsborrarna. Med det mår jag bättre, och jag har hört att många som har pollenbesvär också är hjälpta av detta under pollensäsongen.

När jag är förkyld blir också mina astmabesvär värre, jag brukar hoppa över ridningen de veckorna som jag är sjuk.

Jag har också märkt att min astma blir bättre av att träna ordentligt, så jag går på aerobic-pass (Body Balance och BodyPump) ett par gånger per vecka. Jag har i princip inte haft några besvär alls den här våren, vilket är ovanligt. Träning funkar jättebra iallafall för mig.

Nasal Eeze är väl bra också för att det ej ger biverkningar? Har lättare allergi oftast vår och höst och är sugen på att prova det:idea:

kl
Jag har tänkt på det här med damm från padockar många gånger. Vi sitter och rider i dessa dammmoln och hästarna jobbbar hårt i dem. Ibland rider man dessutom flera pass varje dag. Det lustiga är att hade desa stendammsmoln uppstått inom näringslivet hade det blivit totalstopp för arbete utan mycket bra partikelfilter eller friskluftsmask. Det damm som uppstår i padockar (hur stavas det?) bildas då sand och grus gnids mot varandra när hästarna sätter ner hovarna. Dammet som bildas är extremt finkronigt och tar sig därför lätt långt ner i våra luftvägar. Eftersom nästan all sten i det här landet består av olika silikater så bör det damm som bildas vara samma sak som orsakar stendammslunga :crazy: och det sitter vi och inhallerar frivilligt i timmar (för hästen ofrivilligt) ofta betalar vi dessutom dyrt för det.
/Shaggy hoppas på att hon har fel och att någon kommer och säger att det är inte så farligt damm utan någon annan typ.

Nasal Eeze är väl bra också för att det ej ger biverkningar? Har lättare allergi oftast vår och höst och är sugen på att prova det:idea:

Precis, Det är inte några kemiska substanser, utan enbart ner-malet tall-trä som lägger sig som en hinna över slemhinnan uppe i näsan. Det är smak/lukt-satt med lätt mint, bra tycker jag, jag känner att det kommer dit det ska.

Även de som har problem med klåda i ögonen kan bli hjälpta av detta har jag hört, eftersom klådan kan komma från slemhinnan egentligen. Jag har inte problem med ögonen, så jag har ingen erfarenhet av just det.

Börja ta omega3, 6 och 9 varje dag. Det hjälper mot inflammationer. Min son tar tabletter med 3,6 och 9 dagligen sedan ett år och har kunnat minska sin medicinering rejält!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 324
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka