Asterix-Bra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare meep_ask
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 138
Sv: Asterix-Bra?

Hovdam skrev:
Som i många andra trådar om hingstar och deras temperament så beror det lika mycket på stoet, uppfödaren, ägaren m.fl. Och visst är det väl så att vi har olika kunskap, erfarenhet och önskemål vad vi vill ha temperamentmässigt. Samma häst kan hos en ägare beskrivas som "mycket motor, god teknik", medan en senare ägare med andra krav/önskemål skulle kunna beskriva samma häst som "kräver rutinerad ryttare, het."

För den första ägaren är hästen i fråga bra - i den andres troligen ett problem. Den senare har förmodligen även problem att överhuvudtaget hantera denna häst och har dessutom inte kunskap nog att avgöra om hästen har en god eller ordinär teknik. Jag har sett flera exempel på detta - när hästen ifråga har goda anlag och kapacitet (även trevlig i stallet!) blivit "monster" i fel händer.

Visst har även jag sett närbesläktade hästar med likartade, tydliga, icke önskvärda beteenden. Men jag hävdar fortfarande att man inte ska stirra sig blind på hingstarna - titta också på stomaterialet! Och upfödaren/ägaren. Fostra fölen tidigt. Hästar som tidigt vänjer sig vid att bli hanterade och accepterar sin position i rangordningen utgör sällan problem. Det är i alla fall min erfarnhet. Det är lättare att fostra ett föl/unghäst än en nästan fullvuxen treåring som fått göra som den vill. Arbetet man lägger ner de första åren gör en mer lätthanterig (och mer lättsåld) häst hlet enkelt.

:bow: :bow: Precis, mina tankar! Lever efter denna filosofi! :bow: :bow:

:banana: :banana: :banana:

Tack för det svaret!

Jag har haft en Asterix-avkomma. 169 cm stor fux med fyra vita ben. Ganska tung i kroppen och inte helt lättriden pga detta. Men annars gudomligt snäll och villig till all typ av arbete. Han gick 1,35 på tävling och hade kapacitet för mer.

/C

Hovdam skrev:
Som i många andra trådar om hingstar och deras temperament så beror det lika mycket på stoet, uppfödaren, ägaren m.fl. Och visst är det väl så att vi har olika kunskap, erfarenhet och önskemål vad vi vill ha temperamentmässigt. Samma häst kan hos en ägare beskrivas som "mycket motor, god teknik", medan en senare ägare med andra krav/önskemål skulle kunna beskriva samma häst som "kräver rutinerad ryttare, het."

För den första ägaren är hästen i fråga bra - i den andres troligen ett problem. Den senare har förmodligen även problem att överhuvudtaget hantera denna häst och har dessutom inte kunskap nog att avgöra om hästen har en god eller ordinär teknik. Jag har sett flera exempel på detta - när hästen ifråga har goda anlag och kapacitet (även trevlig i stallet!) blivit "monster" i fel händer.

Visst har även jag sett närbesläktade hästar med likartade, tydliga, icke önskvärda beteenden. Men jag hävdar fortfarande att man inte ska stirra sig blind på hingstarna - titta också på stomaterialet! Och upfödaren/ägaren. Fostra fölen tidigt. Hästar som tidigt vänjer sig vid att bli hanterade och accepterar sin position i rangordningen utgör sällan problem. Det är i alla fall min erfarnhet. Det är lättare att fostra ett föl/unghäst än en nästan fullvuxen treåring som fått göra som den vill. Arbetet man lägger ner de första åren gör en mer lätthanterig (och mer lättsåld) häst hlet enkelt.

Kan faktiskt inte hålla med fullt ut, visst en häst som hanteras bra blir oftast bra men det finns självklart gener som spelar in och nämnda hingst är en av dem som inte lämnat så roligt temperament och jag tror och litar på både mina egna iaktagelser och andras.

Visst! stomaterialet är oerhört viktigt och de flesta som jag råkat på har faktiskt haft honom som morfar :smirk:

De andra som haft honom som far har jag träffat genom min fd svåger och genom tävlingar, där man faktiskt kan se hur de eg är funtade. Och samtiliga hästar har kommit från ställen där de har bra uppfödning och väl hantering av föl och unghästarna.

Men min uppfattning kvarstår ändå att han nedärver ett jobbigt temperament dvs buffliga, står på bakbenen när de inte får som de vill. Och allmänt ganska ordinära hästar.

Jo, jag har också träffat Asterixavkommor som varit knepiga. Och jag tror precis som dig att vissa linjer nedärver "knepigheter". Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menar är att vissa hingstar kan få oförtjänt dåligt rykte pga av att de blivande ägarna inte har erfarenhet nog att hantera en skarpare eller nervigare häst . Tycker mig ibland se att vissa personer skaffar sig en "krångligare" häst än vad de klarar av för att tycker det är - tja, vad vet jag - tufft? :crazy:

Dessutom dyker diskussionen om olika hingstars temperament upp rätt ofta och ibland kan det bli väldigt skev bild av hingsten och dennes avkommor. Ville bara lägga in en kommentar om att tänka två gånger innan man säger något negativt om en speciell hingst. ;)

*lånar knapp*

Jag har haft ett sto efter Asterix. Hon var exakt som flera av er beskriver här. Nu är jag dock osäker på hur mycket av ångloksbeteendet som kom av arv och hur mycket som är miljö och påverkan.

Hon var trevlig och snäll, men humöret kunde vända på en femöring och plötsligt kunde hon växa fast och bli jobbig att hantera. Sen så var hon också låååång och stooor. Ofta skadad tidigare hade hon dessutom varit. Som tur var så hade jag henne på foder, men med sikte på köp, det blev inget.
Hon har bra hoppkapacitet, men går inte mer än 1.20, just för att hon är svårriden.

I övrigt var hon UE: Maraton....

Iallafall så har jag inte sett honom ute på tävlingsbanorna sedan han stod på bakbenen på Breedersfinalen för några år sedan. Han är ändå 8 år nu och tävlar inte , något måste det ju ändå bero på.

Jag kan minnnas att han inte såg så trevlig ut, visst han rörde sig kanon men käkarna var spända , ja hela hästen var ju väldigt spänd och hade inte Minna varit så skicklig ryttare hade nog aldrig gått :crazy:[/QUOTE]

Varför ni inte sett Berlioz ute på tävlingsbanorna är för att han bor hos mig i Dalarna. Han är världens trevligaste, lugnaste och snällaste läromästare som man kan ha :love:

Rufsan. skrev:
Han är väl kastrerad :confused: Iallafall så har jag inte sett honom ute på tävlingsbanorna sedan han stod på bakbenen på Breedersfinalen för några år sedan. Han är ändå 8 år nu och tävlar inte , något måste det ju ändå bero på.

Jag kan minnnas att han inte såg så trevlig ut, visst han rörde sig kanon men käkarna var spända , ja hela hästen var ju väldigt spänd och hade inte Minna varit så skicklig ryttare hade nog aldrig gått :crazy:

Det blev något fel i förra inlägget så jag skriver igen....

Varför ni inte sett Berlioz ute på tävlingsbanorna är för att han bor hos mig i Dalarna. Han är världens trevligaste, lugnaste och snällaste läromästare som man kan ha :love:

Hur kommer det sig att Minna inte behäll honom som tävlingshäst ?

Jag känner en som har en häst efter Asterix. Han är som många säger mycket speciell. Testar nya ryttare till MAX. Han springer ut ur hagen, bockar av ryttarna och står på bakbenen. Däremot är han superduktig på att hoppa. Han är mycket vändbar och bussig...

Gammal tråd, men jag svarar ändå.
Jag har ridit Asterix, två gånger, och det var två gånger för mycket. Dum var han i och för sig inte alls, men vilket ånglok! Fullkomligt gräslig att sitta på var han. Jag har för övrigt aldrig sett en Arram avkomma som inte varit likadan, även om jag antar att det finns.

Jag tar mig också friheten att svara och jag får rysningar bara av Asterix' egen stam, har aldrig träffat en trevlig, ridbar häst med varken Arram- eller Bordeauxblod i sig. :crazy:

Fö måste jag ändå säga att Tulips häst (om än träig att rida) är iallafall gudasnäll. ;)

*kl*
Jag har ett sto ue Asterix i hemma i stallet. Underbart snäll häst, ganska känslig så mycket tid har lagts på göra henne mer självsäker. Hoppar fint, men rids mest i dressyr. Inga problem med samlingen, nära till trampet nu. Ingen stor häst runt 162 och men ganska grov.

Men en sådan har jag i alla fall...:))

Visserligen kanske det är blodet från Guinness som gjort den stora skillnaden...men hon är både trevlig...hade bra ridbarhet innan sin skada (som inte är nedärvd) och har lämnat tre avkommor som vi så här långt är nöjda med (alla klass I som föl och den äldsta även klass I i båda disciplinerna som treåring)

Och hon har den "ruskiga" stammen Guinness-Arram-Bordeaux..och ja...hennes mor är helsyster med Asterix...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka