Asterix-Bra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare meep_ask
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 138
Sv: Asterix-Bra?

Klart det finns "snälla" Asterix-hästar också.Ett gott möderne betyder ju mer än guld, ÄVEN när det gäller temperamentet....givetvis finns där undantag!

Jag har också hört sådana saker som stå på bakbenen och tom som en häst backade på bakbenen och vurpade runt rakt ner i diket.En annan hade för vanan att stegra vid uppsittning. Just det här med att stå på bakbenen och slå runt...är väl det jag hört mest...inga småsaker alltså.

Det ena stoet var fantastiskt vacker att titta på...jag sa; Ohh så fiiin och blev snabbt avbruten med kommentaren "ja bara hon hade vett i huvudet också"....ridningen hade de gett upp med henne.

Men som sagt mödernet betyder mkt....

Jag vet inte generellt sett storleksmässigt hur stora de brukar bli efter Asterix??De jag sett har varit mellan 155-158...

Men funderar man på avel för egen del är det väl en sak om man hittar ett Asterix-sto som är trevlig - jag bara undrar rent försäljningsmässigt - vem som vill köpa med honom som morfar!?!

crazy skrev:
Klart det finns "snälla" Asterix-hästar också.Ett gott möderne betyder ju mer än guld, ÄVEN när det gäller temperamentet....givetvis finns där undantag!

Jag har också hört sådana saker som stå på bakbenen och tom som en häst backade på bakbenen och vurpade runt rakt ner i diket.En annan hade för vanan att stegra vid uppsittning. Just det här med att stå på bakbenen och slå runt...är väl det jag hört mest...inga småsaker alltså.

Det ena stoet var fantastiskt vacker att titta på...jag sa; Ohh så fiiin och blev snabbt avbruten med kommentaren "ja bara hon hade vett i huvudet också"....ridningen hade de gett upp med henne.

Men som sagt mödernet betyder mkt....

Jag vet inte generellt sett storleksmässigt hur stora de brukar bli efter Asterix??De jag sett har varit mellan 155-158...

Men funderar man på avel för egen del är det väl en sak om man hittar ett Asterix-sto som är trevlig - jag bara undrar rent försäljningsmässigt - vem som vill köpa med honom som morfar!?!
Mammas sto är ca 157cm,ädel men ganska rejäl,kanske lite lågställd, lite av gammaldags remontmodell. enl. uppgift var hennes mor 160cm, nån som vet om Krevad gav stort eller smått? hur stor var Orkan? Maskerad?

tjaaa.... stoet har faktiskt haft kotledsinflamation vid 5 års ålder som dom inte riktigt kunde rätta till så hon blev triangelmärkt. hon är 16 nu och äg. har inte märkt ngt. av skadan. Men en sak jag undrar är om kotledsinflammationer kan läka med tiden så att säga? fel forum iofs.. kan fråga där istället..
tack för alla svar, fortsätt gärna komma med kommentarer!

Den jag mest känner till och ser dagligen har stammen Asterix-Cyrano,han är 170-172 cm i mkh och högställd.

För att kortfattat förklara hur han fungerar så är han lite respektlös när man leder in och ut ur hagen,samtidigt som om man blir "förbannad" och säger ifrån så kan han bli rätt olycklig eller rent av förbannad själv,beroende på i vilken situation det är.
Att fodra honom är hela tiden att möta på ett riktigt surnylle.Har förr "attackerat" om man schasat iväg honom,men numera grinar han bara väldigt illa.
Har åsikter om att bli påklädd,avklädd m.m..Ena dagen kan soptunnan vara en utlösande faktor för en tjyvrusning,andra dagar går han ursnällt.När han har varit konvalecent har han varit en mardröm att leda omkring på,men gudasnäll att ha med som handhäst istället.

Att rida..Ut i skogen,lång som ett ånglok,med mkt motor,tar man i honom,stjärnkikare och avgår gärna,alt. steppar runt,småreser sig och kastar sig iväg i försök till att komma iväg.Kastar runt på en 5-öring om det finns nått att hitta en anledning för.Svårövertalad att ta sig förbi läskiga saker om man är själv,men följer snällt en annan svans annars.Kan hitta på saker som ett bocksprång i en viadukt,kasta sig över ett krondike vid läskiga saker osv osv.
Allt nytt ska ifrågasättas ganska hårt,och han försvarar sig gärna med att älga iväg/småstegra.
(Jag har också varit med en vända då han börjades "pressas" i ridhuset lite mera,då blev han förbannad och "klättrade" på sargen..)

Tja,det finns en hel del som jag sett denna häst göra och hört ännu mera.
De andra två känner jag bara genom andra,har sett båda då och då,men ja,de är samma typ av hästar..

Figaro gick i svår dressyr liksom helbrodern Emir, medan en annan helbror Imperator gick svår internationell hoppning med Peter Eriksson.

Immer lämnade framstående tävlingshästar i både dressyr och hoppning, bl a Grey Friar och Grey Orchid i svår hoppning.

Pompes avkommor har jag inte koll på för tillfället, tror att han lämnade sonen Pondus som gick svår hoppning.

*lånar knapp*

Ja tydligen varierar storleken på avkommorna...det ser jag ju på vad ni skrivit här.

Det är ju trevligt gammalt blod bakom det här stoet för dem som gillar det "inhemska" gamla "svenska" blodet.

Varför inte åka och titta på stoet och bilda dej en egen uppfattning om henne och även träffa den avkomma de har kvar.Fråga om du kan få kontakta dem som har köpt andra avkommor efter henne och försäkra dej om att de har gott temperament.Är avkommorna trevliga borde de inte ha något emot det....

*lånar knapp*
Det ska finnas en häst e Asterix-Phaeton i Flyingetrakten som går/gått högt i hoppning.
Någon som vet hur den är?

Rie skrev:
*lånar knapp*
Det ska finnas en häst e Asterix-Phaeton i Flyingetrakten som går/gått högt i hoppning.
Någon som vet hur den är?

Det finns en Asterix - Anart vad jag vet som finns i Flyingetrakten, den var inte speciellt klok att rida men hoppade bra

jo, jag tror att jag måste fara dit och titta imorgon. TAck för alla svar!

LOVE Y ALL!

Jag har en 14-årig valack efter Asterix-Labrador. Efter att ha läst inläggen här inser jag att han nog är en rätt lyckad Asterix avkomma men inte skulle jag rekomendera stammen för avel efter vad jag sett hos min häst.

Han är iofs snäll och trevlig att ha att göra med är orädd ute och har jättebra hopphuvud även om tekniken inte är den allra bästa. Ångloksbeteendet som många beskrivit här har han dock gott om, han är superstark ut och att skritta efter en galopp i sällskap är itne att tänka på då taktar vi och har dragkamp större delen av hemvägen. Dressyren är största problemet, gör lydigt det han ska iofs men formen lämnar mycket övrigt att önska, lång, rak och stark utan eftergift är väl bästa beskrivningen. Jag gillar trots allt min pålle men skulle inte skaffa en till med den stammen om de så slängde den efter mig :crazy:

En bekant till mej har ett jättefint sto f.1990 som är e.Asterix
u.Anisett 18414 (e.Besk 520 u.Zimona 11565 - Unesco 428)
Ur stofamilj nr 43.

Hon har gått 1,30 hoppning med sin förra ägare och går just nu allt från 1 meter och uppåt, dom har just debuterat 1,20.
Lite långt sto men kanonfin och jättesnäll!
Inte alls märrig eller dummar sej.

Här finns en bild på henne.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt/01330/01772/thumbs/big/1_meter_Aniara.jpg

Rodde skrev:
Är det inte Asterix i Berlioz som ägs av Minna Telde, han är en av de trevligaste hingstar jag stött på!

Han är väl kastrerad :confused: Iallafall så har jag inte sett honom ute på tävlingsbanorna sedan han stod på bakbenen på Breedersfinalen för några år sedan. Han är ändå 8 år nu och tävlar inte , något måste det ju ändå bero på.

Jag kan minnnas att han inte såg så trevlig ut, visst han rörde sig kanon men käkarna var spända , ja hela hästen var ju väldigt spänd och hade inte Minna varit så skicklig ryttare hade nog aldrig gått :crazy:

Nej, morfar är Phaeton. Tror han heter Mandarin och tävlades/tävlas av någon Sunnanväder eller liknande.
Någon som vet något om honom?

Rie skrev:
Nej, morfar är Phaeton. Tror han heter Mandarin och tävlades/tävlas av någon Sunnanväder eller liknande.
Någon som vet något om honom?

Fast jag tänkte på en skimmel ;) Alltså inte samma häst

Jag har ett sto som är 16 år efter Asterix som jag haft sedan hon var unghäst. Hon är helt underbar ! Inte lättriden precis men hon har ett härligt temperament. Hon är jättepersonlig och kelig, aldrig haft tendenser till att stegra sig eller vara istadig men hon kan fortfarande bralla och busa när man är ute i skogen eller hoppar.Kalashäst!

Som i många andra trådar om hingstar och deras temperament så beror det lika mycket på stoet, uppfödaren, ägaren m.fl. Och visst är det väl så att vi har olika kunskap, erfarenhet och önskemål vad vi vill ha temperamentmässigt. Samma häst kan hos en ägare beskrivas som "mycket motor, god teknik", medan en senare ägare med andra krav/önskemål skulle kunna beskriva samma häst som "kräver rutinerad ryttare, het."

För den första ägaren är hästen i fråga bra - i den andres troligen ett problem. Den senare har förmodligen även problem att överhuvudtaget hantera denna häst och har dessutom inte kunskap nog att avgöra om hästen har en god eller ordinär teknik. Jag har sett flera exempel på detta - när hästen ifråga har goda anlag och kapacitet (även trevlig i stallet!) blivit "monster" i fel händer.

Visst har även jag sett närbesläktade hästar med likartade, tydliga, icke önskvärda beteenden. Men jag hävdar fortfarande att man inte ska stirra sig blind på hingstarna - titta också på stomaterialet! Och upfödaren/ägaren. Fostra fölen tidigt. Hästar som tidigt vänjer sig vid att bli hanterade och accepterar sin position i rangordningen utgör sällan problem. Det är i alla fall min erfarnhet. Det är lättare att fostra ett föl/unghäst än en nästan fullvuxen treåring som fått göra som den vill. Arbetet man lägger ner de första åren gör en mer lätthanterig (och mer lättsåld) häst hlet enkelt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka