Asterix-Bra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare meep_ask
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 138
M

meep_ask

Hejsan! Jag är helt lost i avelsdjungeln och jag undrar om Asterix är en bra hingst? jag har nämligen hittat ett sto efter honom.. Är han dressyr eller hopphäst? Vem har haft honom i avel?

Kram sara

Sv: Asterix-Bra?

Asterix var e Arram - Bordeaux. Just nu minns jag inte om Arram själv tävlade, men hans mamma Aida var framgångsrik i msv hoppning under namnet Arii och hans pappa Nepal har lämnat många svårklasshästar i hoppning, men också i dressyr. Bordeaux själv gick msv hoppning och hans helbror Bonaparte svår hoppning.
Asterix ägdes av Interbreed AB och var uppstallad på Flyinge innan han exporterades till USA 1995.

Kompisen har ett hbl e:Asterix,och han är som ett ånglok med "fel ryttare" på,dvs 97% av oss vanliga dödliga är "fel ryttare".
Stooor,tung och lång som ett helt godståg.
Han har avverkat medryttare på löpande band pga hans "mentalitet" och hur han helt enkelt är att rida.
Vet två till efter Asterix som är likadana.. :crazy:
Men,å andra sidan,söker man spänning i livet så.. ;)

Hade en helt underbart snäll valack E. Asterix. Tävlade upp till 1.45 hoppning och Elitlag. Hoppade allt och alltid, bussig. Mkt bra steg, fin i kroppen inte lätt men inte tung heller. Envis och älskade att jobba!

Har därför enbart goda saker att säga om Asterix hästar, men jag har ju bara ägt och ridit en utav dom.

Jag vet inte...de flesta säger snygga hästar - men inget man vill ha..???

De sägs vara svårpåverkade,hårda,nerviga mm...

....men man får ju ta hänsyn till den enskilde individen - frågan är - hur funkar det att sälja föl ue; Asterix??

För övrigt snygga hästar...

Som sagt,stämmer precis på de 3 hästar jag vet.Snygga,men ridbarheten är ju ingen vidare..

meep_ask skrev:
Hejsan! Jag är helt lost i avelsdjungeln och jag undrar om Asterix är en bra hingst? jag har nämligen hittat ett sto efter honom.. Är han dressyr eller hopphäst? Vem har haft honom i avel?

Kram sara

Jag har aldrig stött på någon vettig Asterix avkomma överhuvudtaget utan bara idioter med lömskt psyke och en massa egenheter. Och det gäller även de få Asterix avkommerna som tävlat lite högre klass.

Allmänt här hos oss och runt Flyinge så anses de vara ytterst knepiga individer.

Har själv varit i kontakt med ett helt gäng och samtliga var istadiga och opålitliga så inte ens jag ville rida dem och jag rider det mesta.

Om man är ute efter att avla och sedan sälja som tävlingshästar så hade jag inte köpt en Asterix just pga hans knepiga temperament som nedärvs även i andra led.

Är det inte Asterix i Berlioz som ägs av Minna Telde, han är en av de trevligaste hingstar jag stött på!

crazy skrev:
Jag vet inte...de flesta säger snygga hästar - men inget man vill ha..???

De sägs vara svårpåverkade,hårda,nerviga mm...

....men man får ju ta hänsyn till den enskilde individen - frågan är - hur funkar det att sälja föl ue; Asterix??

För övrigt snygga hästar...

Pratar man Asterix med andra tävlingsryttare så är det ingen som är intresserad. Han har säkert lämnat kvalité i form av gångarter och snygga hästar, men om de ställer sig på bakbenen för minsta lilla så är det inget som folk vill ha.

Har haft kontakt med 4 st som hade Asterix i andra led och alla uppvisade samma mönster, dvs oridbara i form av samling = stå på bakbenen, rädd för allt = stå på bakbenen

olgaklara skrev:
Pratar man Asterix med andra tävlingsryttare så är det ingen som är intresserad. Han har säkert lämnat kvalité i form av gångarter och snygga hästar, men om de ställer sig på bakbenen för minsta lilla så är det inget som folk vill ha.

Har haft kontakt med 4 st som hade Asterix i andra led och alla uppvisade samma mönster, dvs oridbara i form av samling = stå på bakbenen, rädd för allt = stå på bakbenen

Oj,detta låter ju som kompisens häst.Visst,hon rider honom superbra,men det är ju ingen annan som klarar av honom.och hanteringen på backen,även den kan vara spännande..Mkt "skalle" på denna i allafall..

Hejsan!
Asterix är alltså hopphäst..?

Så ett sto efter Asterix - Figaro - Pompe -Immer kanske inte är ngt. att satsa på? Hur är de andra hästerna i stammen, prestationer? Har lämnat 5 klass 1 föl och är stamböksförd med 8 på skritten, 9 på traven och hoppning 8... Är visst supersnäll i alla lägen.

Avkomman kan alltså vara svår att sälja? hm...inte så bra. Även om jag skall ha den själv vill man ju inte ha en häst som står på bakbenen. Men har dom hoppkapacitet? Man kan ju alltid kolla upp avkommorna, ett av stoets föl har ägaren kvar.

Förressten, visst har Robin Z ett rykte att lämna "griniga" hästar efter sig?

Kram sara :banana:

Jag kan inte säga nått om hur de är att sälja eller nått,men en liten fundering som vi haft,dessa 3 Asterix-hästar,har samtliga varit mkt skadade och igångsatt om och om igen,förmodligen mest pga att ridbarheten inte varit så bra så går de ju och felbelastar.Men,som sagt,alla tre jag vet,har varit mkt skadade med div. kotleds och knäinflammationer.

Min mor har ett sto e. Asterix-Krevad-Orkan-Maskerad, enl alla experter är den stammen totalt livsfarlig, men min mor har detta sto som promenadhäst, och kan tilläggas att hon (moderna alltså, inte hästen) fyllde 76 år för en vecka sen..............alltså ska man inte alltid tro på vad alla experter säger! :devil:

meep_ask skrev:
Hejsan!
Asterix är alltså hopphäst..?

Så ett sto efter Asterix - Figaro - Pompe -Immer kanske inte är ngt. att satsa på? Hur är de andra hästerna i stammen, prestationer? Har lämnat 5 klass 1 föl och är stamböksförd med 8 på skritten, 9 på traven och hoppning 8... Är visst supersnäll i alla lägen.

Avkomman kan alltså vara svår att sälja? hm...inte så bra. Även om jag skall ha den själv vill man ju inte ha en häst som står på bakbenen. Men har dom hoppkapacitet? Man kan ju alltid kolla upp avkommorna, ett av stoets föl har ägaren kvar.

Förressten, visst har Robin Z ett rykte att lämna "griniga" hästar efter sig?

Kram sara :banana:

Som sagt den snällaste häst jag någonsin stött på, temperaments mässigt är en häst E. Asterix.

Han hade kanonteknik, många kom fram och frågade om han var till salu på träningar/tävlingar. Gick som sagt 1.45 med plac i 1.40. Hoppade allt, lugn och fin, ställde alltid upp och gav 110%

Och att hästarna är istadiga har jag aldrig satt i ett sådant sammanhang som att det är pappans fel, utan snarare den som ridit in/utbildat. En häst som har anlag för tufft psyke måste man kunna hantera, märkte dock aldrig av det"tuffa" psyke på min häst mer än inne på hoppbanan, men där vet vi ju allihop att hästar som inte är tuffa och har vinnarskalle inte heller kommer upp till de högre klasserna. Som sagt det FINNS bra Asterix avkommor också!

J_e_n_a skrev:
Som sagt den snällaste häst jag någonsin stött på, temperaments mässigt är en häst E. Asterix.

Han hade kanonteknik, många kom fram och frågade om han var till salu på träningar/tävlingar. Gick som sagt 1.45 med plac i 1.40. Hoppade allt, lugn och fin, ställde alltid upp och gav 110%

Och att hästarna är istadiga har jag aldrig satt i ett sådant sammanhang som att det är pappans fel, utan snarare den som ridit in/utbildat. En häst som har anlag för tufft psyke måste man kunna hantera, märkte dock aldrig av det"tuffa" psyke på min häst mer än inne på hoppbanan, men där vet vi ju allihop att hästar som inte är tuffa och har vinnarskalle inte heller kommer upp till de högre klasserna. Som sagt det FINNS bra Asterix avkommor också!

Då blir jag väldigt nyfiken på vad hästen heter? Fanns/finns ju inte så många Asterix avkommor som hoppar 145cm

Lånar din knapp

Har träffat ett sto E: Asterix. Kanon snäll häst. Inga dumheter som ni har beskrivit här. Hon har Caracas som morfar. Ägarens ena dotter snart 5 år, rider detta sto helt själv. Ja bara i skritt, men både ute,paddock och ridhus. Så nog måste det finnas undantag.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • En tråd om bäddar
  • Oseriös avel 2023