A
Ancor
Sv: Asterix-Bra?
Precis, mina tankar! Lever efter denna filosofi!

Hovdam skrev:Som i många andra trådar om hingstar och deras temperament så beror det lika mycket på stoet, uppfödaren, ägaren m.fl. Och visst är det väl så att vi har olika kunskap, erfarenhet och önskemål vad vi vill ha temperamentmässigt. Samma häst kan hos en ägare beskrivas som "mycket motor, god teknik", medan en senare ägare med andra krav/önskemål skulle kunna beskriva samma häst som "kräver rutinerad ryttare, het."
För den första ägaren är hästen i fråga bra - i den andres troligen ett problem. Den senare har förmodligen även problem att överhuvudtaget hantera denna häst och har dessutom inte kunskap nog att avgöra om hästen har en god eller ordinär teknik. Jag har sett flera exempel på detta - när hästen ifråga har goda anlag och kapacitet (även trevlig i stallet!) blivit "monster" i fel händer.
Visst har även jag sett närbesläktade hästar med likartade, tydliga, icke önskvärda beteenden. Men jag hävdar fortfarande att man inte ska stirra sig blind på hingstarna - titta också på stomaterialet! Och upfödaren/ägaren. Fostra fölen tidigt. Hästar som tidigt vänjer sig vid att bli hanterade och accepterar sin position i rangordningen utgör sällan problem. Det är i alla fall min erfarnhet. Det är lättare att fostra ett föl/unghäst än en nästan fullvuxen treåring som fått göra som den vill. Arbetet man lägger ner de första åren gör en mer lätthanterig (och mer lättsåld) häst hlet enkelt.