J

jessie90

Jag har några frågor om åsnor:

1 Är det sant att om dom inte har lust att gå när man rider dom så kan man inte övertala dom?
2 Kan dom gå ensamma?
3 Kan dom vara ute året runt? (med vindskydd)
4 Behöver dom täcken?

Är det nån som har en åsna här?

HAr ni blider?!?!?! :confused:

Sv: åsnor

Jag har åsnor.
Dom är otroligt envisa så visst vill dom inte så är det svårt att övertala dom. :rofl:
Om dom kan vara ensamma är nog precis som med hästar individuellt. Men dom är flockdjur och trivs normalt bäst ihop med fler.
I viss må kan man säga att dom kan vara ute året runt. Men en åsna har inte samma typ av päls som en häst utan blir genomblöt om det är vått ute. Mina vill inte vara ute i den skånska vintern, dom vänder i dörren om det är vått ute.
Mina har inte behövt några täcken och den kan dessutom vara svårt att hitta passande täcken. Dom har ju inte riktigt samma kroppsform som en häst. Längre rygg och smalare och kortare kropp.

Senast ändrad:

Masse skrev:
Jag har åsnor.
Dom är otroligt envisa så visst vill dom inte så är det svårt att övertala dom. :rofl:
Om dom kan vara ensamma är nog precis som med hästar individuellt. Men dom är flockdjur och trivs normalt bäst ihop med fler.
I viss må kan man säga att dom kan vara ute året runt. Men en åsna har inte samma typ av päls som en häst utan blir genomblöt om det är vått ute. Mina vill inte vara ute i den skånska vintern, dom vänder i dörren om det är vått ute.
Mina har inte behövt några täcken och den kan dessutom vara svårt att hitta passande täcken. Dom har ju inte riktigt samma kroppsform som en häst. Längre rygg och smalare och kortare kropp.

Bild????????? ?

Masse skrev:
Jag har åsnor.

Bild???????? Dom e´så söta :love:

Inget av det ännu. Det är svårt att hitta utrustning som passar för allt som finns att få tag i är anpassat för ponnyfigurer.
Mina åsnor hör till de mindre och bara strax över metern höga så ridning av vuxna är inte direkt aktuellt. Det är istället körning som skulle vara aktuellt för deras del, men som sagt hitta passande selar är inte lätt. Dom är ju lite längre och smalare i kroppen än en ponny i motsvarande storlek.

hej har också en åsna (hade två, men en fick avlivas :cry: )
jag har löst problemet med täcken genom att köpa ponnystr...och sen "nyper" min supersnälla svärmor ihop dom vid bogen, så täcket liksom lyfts upp. det är just runt halsen täcken kan vara lite stora...mina åsnor gick ur sina innan jag kom på denna lösning :smirk:
utrustning är inte så svårt...men sen är min nuvarande åsna rätt stor också...1.20 och inte färdigväxt. han är under inkörning nu och om ett år ska jag påbörja inridning...får se hur det går :D
håller med masse om att dom är envisa...och svårövertalade. har man däremot lite godis så går det mesta att lösa ;)
ska sätta in bild när jag hittar en på datorn...

längre o smalare än en ponny.....en shettistravsele(eller däckel) och så en svanskappa till en b-ponny borde väl funka eller är det krongligare än så?

va mysigt....men smart det där me täcket ja...hitta nån bild på det smarta täcker me=). nää va hände me den som fick avlivad hur gammla är/var den/de

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar