Åsnerädd häst!

AnnaJL

Trådstartare
Köpte min första häst för 4 månader sedan, ett varmblodssto på 12 år. Hon är väldigt lugn och reagerar inte på något speciellt, UTOM på åsnor! En granne har tre åsnor som går i en hage alldeles intill vägen där vi brukar rida och första gången vi red förbi där så tittade hon bara extra på dem men sedan har det blivit värre och värre. Först kanske hon gick lite snabbare förbi dem, blåste lite med näsan och så. Men nu måste jag rida ut på en äng bredvid vägen för att överhuvudtaget kunna sitta kvar! Hon lyssnar inte alls på mig utan far åt alla håll. När hon blir rädd för nåt annat så brukar jag hoppa av och gå fram till det som hon är rädd för (men det händer väldigt sällan) och sen är det lugnt. Men det hjälper inte i den här situationen. Antagligen ser hon väl mig inte som en ledare än, ska jag kanske göra lite ledarövningar från marken?

Annars är hon såå lugn men inte när hon ser åsnor. Jag förstår inte varför heller, alla andra djur går bra, kossor, får, hundar, men inte åsnor!

Vad har ni för tips?

Mvh Anna
 
Sv: Åsnerädd häst!

Personligen hade jag gett sjutton i att rida enbart förbi utan när man väl kommit förbi vänt om igen och fram och tillbaka eller i nödfall avsuttet om det bara inte går. Det brukar funka bra för min häst om han får för sig att nått är jättefarligt, ofta är det bara fjant från hans sida med att få stora näsborrar, fnysa högt och "måste gå på andra sidan vägen". Han plågar jag med att gå fram och tillbaka tills han ledsnar och går snällt förbi :angel: Eller om han verkligen ÄR rädd så vänjer han sig till slut
 
Sv: Åsnerädd häst!

Jag tycker att du hade ett bra förslag själv och en sund fundering på varför det händer. Hon kanske inte känner att hon kan lita på dig i situationen med åsnorna. Jobba mycket från marken. Gå på promenad i långt grimskaft (el. träns och tyglar). Gå avslappnat före hästen. Den får inte gå över dig, annars bryr du dig inte så mycket om vad den gör. Titta inte bakåt på den, utan gå säkert och bestämt före. Låt henne ta ansvar för sig själv samtidigt som hon har dig där med sig.

När du ska rida där förbi måste du tänka på vad du gör med alla dina muskler i kroppen, spänner du dig? Då talar du om att åsnorna är farliga. Slutar du andas? Samma sak där. Börjar du driva på mer? Berömma, prata lugnande? Ta tyglarna? Titta mot åsnorna? göra nåt annat speciellt när ni kommer till åsnorna? Gör absolut INGENTING. Rid precis som om ni skrittade på en solig skogsstig.

Jag tycker det är bättre att hoppa av och gå med hästen förbi sånt den är rikigt rädd för, ett par gånger. Vi gör det på ett bra sätt tillsammans. I stället för att göra en stor grej av det!

Det är mina tips! Lycka till! / Tina
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp