Åskoväder

Kom att tänka på den här tråden.

Inatt kom otippat nog åska. Med besked, jag sov så sött så men resten av byn var till större delen på benen. Det lät tydligen som ex explosion, rutorna skallrade och det slog blixtar ur grannens eluttag. Han är ett elaggregat och en telefonlinje kort, så jag misstänker att åskan slog ner i hans hus.

Jag fick hämta två hästar på grannens vall imorse, där de gick och betade glatt. De har dragit rakt igenom mitt elstängsel och sen 50 cm bortom det var grannens rovdjursstängsel. Fem täta metalltrådar hårt spända. Det var sopor av båda stängslen på en sträcka av 100 meter. Alla stolpar på grannens sida var knäckta rakt av, en tråd hämtade jag änden på 30 meter in på hans mark. Även på min sida såg det ut som plockepinn. Rent mirakel att de inte snort in benen eller skurit sönder sig.

Av spåren att döma har den stora svarta lite nervklena fått panik och dragit genom stängslen, det finns inte minsta spår av att hon försökt stanna. Min lilla har av spåren försökt stanna, men glidit, insett att det inte går och försökt hoppa men för sent och fått med sig tråd/delar av det redan demolerade stängslet.

Så, för första gången någonsin har hästar här blivit panikslagna av åska. Och de kan knappast klandras. Men det hände natten till den 20 0ktober och inte en jäkel förväntade sig åska. Så det är en sån man inte kunnat skydda sig emot när de varnar för åska eller så.

Hellre att hästen dör knall fall av ett blixtnedslag i hagen, än brinner inne om stallet träffas av blixten. Gör alltså absolut ingenting - och förvånas av hur många som tar in sina hästar! Tänker förutsätta att ni har mycket mer moderna anläggningar än mig som inte är lika lättantändliga och dessutom har åskledare...

Vårat är ca 100 år så nä inte ny.
Största delen av stallet är i betong och inget hö eller strö förvaras i byggnaden och ryker stallet lär boningsdelen brinna ner oxå då det är samma byggnad så säkerhet finns.

Men det hände natten till den 20 0ktober och inte en jäkel förväntade sig åska. Så det är en sån man inte kunnat skydda sig emot när de varnar för åska eller så.

Hände mig ett år den 7 oktober. Jag sov så sött men när jag kommer ut på morgonen funkar inte lyset i stallet och jag kan för mitt liv inte begripa varför men jordfelsbrytaren hade löst ut och lite senare kommer grannen och berättar att det åskat kraftig och en av hans nötdjur har brutit benet för blixten slagit ner i ett träd i deras hage. Eftersom min jordfelsbrytare löst ut och elaggregatet var kaput antar jag det slagit ner i mitt stängsel.
Ett annat år när jag vakade över fölstoet i maj så åskade det rejält flera nätter i rad så hur ska man kunna vara beredd på åska när det helt klart verkar kunna inträffa när som helst under minst halva delen av året?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur