Åskoväder

Tar inte in. Resonerar som @ameo i den frågan.

Dessutom har jag 7 km bilväg till stallet, sedan 10 minuters promenadväg tur och retur mellan hage och stall för att ta in tre hästar, som inte alltid samarbetar när man leder dem ihop ;) Då får jag lite akut ringa ut hjälp att ta in dem (de som bor där är förstås inte alltid hemma på stand by).
Näe, det känns orimligt. Troligtvis är åskvädret över när jag är klar med alla bestyr.

Åskan brukar äta upp elaggregat, datorer, ytterlampor med mera i stället. Djuren har aldrig skadats.

Jag tar alltid in mina om det kommer åska, brukar alltid hålla ett öga på SMHI's blixtradar när man vet att det är lite riskabelt väder. Skulle aldrig lämna mina ute bara för att jag är för lat för att ta in dem, hade aldrig kunnat förlåta mig själv om det hände något. Är jag inte hemma så kan jag såklart inte göra något, men åker å andra sidan ingenstans om jag vet att det ska bli mycket åska i närheten om ingen annan är hemma. Bor på en kulle, ganska öppet med en del stora träd så skulle blixten slå ner så vore det inte positivt om någon var ute, varken häst eller människa :grin:

Tar aldrig in om han är ute. Nu står han på boxvila och blev så jättestressad av åskovädret så jag fick be hovis komma nån annan dag.

Tar in på gården till lösdriften om det blir mycket oväder. Lite regn och mullrande klarar dom men jag vill inte ha dom på åkern i hagelstorm/kraftigt ösregn samtidigt med åska. Vill inte jag stå på ett öppet fält i åskan så ska inte dom behöva göra det heller.

Tar in eftersom det har hänt allt för många olyckor. Dessutom är hagarna 100m från havet.

Skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om det hände något för att jag var för lat.

Tar in mina, skulle inte falla mej in att själv stå ute på ett öppet fält när åskan går så varför utsätta hästarna för den faran.

Och om det blir åska får de stå inne när du är borta?

Skulle aldrig funka här. Dels då för jag har arbetstider som inte är kontorstider, dels för att 9 av 10 åskoväder här kommer utan att de förutspåtts av vädertjänsterna.
Här kan det komma några knallar ibland utan att det varit med på vädret men kommer "riktigt" åska så är det inte ofta det inte kommer med.

Jag låter dem vara i hagen. Här hemma har de lösdriften som de går in i och på betet är det väldigt kuperat med höga byggnader runt omkring. Stallet har plåttak så risken är nog större att det slår ner där. De bryr sig inte om åska alls så de springer inte eller så heller.
Min numera änglahäst fick jag däremot alltid ta in för hon var livrädd för åska. Hon sprang tills hon stupade om hon var ute men i boxen var hon relativt lugn.

Ingenting. Blir de värdens spöregn på kvällen kan vi väl ta in dom lite tidigare, men inte om de åskar mitt på dagen/eftermiddagen.

Hade världens åska igårnatt och igår morse, körde inom hästarna när jag skulle till jobbet. Dem stod och vilade vid några träd och verkade tyckte det var mysigt med regn!

Tar in!
Har min häst utlånad för tillfället men innan gjorde jag det för att jag är mesig och alla andra i stallet (kollektivt) också ville ta in sina hästar. Kan lova att jag var först i stallet efter att jag hört Åska - och då cyklade jag 3-4km till stallet. Rent vansinne men mitt hjärta skulle inte klara av tanken på att hästarna stod ute i pissvädret. Avtog ovädret så cyklade jag hem igen men blev det värre tog jag in allas hästar som ville ha in sina. Sen cyklade jag glatt dit igen tidigt på morgonen när vädret var bättre för att släppa ut dem eller stannade i stallet om det var för mycket oväder för att cykla hem.

hade väldigt mycket åska rakt över oss igår morse och i morse vid 4-5 tiden, hästarna stod under trädet och verkade inte allt för brydda. dock så tog jag in dem då det inte är så smart att stå under ett träd mitt ute på ett platt fält när det är världarnas krig rakt ovanför... väl inne så var det mycket rullande och mumsande på höet, de sov sen fint vid kl 8 och de ville inte ut för ens kl 11. ösregnade när de kom ut och då gick de direkt och ställde sig under trädet igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur