Åsikter om att köpa/sälja oförsäkrad häst

Equilina

Trådstartare
Vilka för- och nackdelar finns för köpare respektive säljare?
Skulle du köpa/sälja en oförsäkrad häst?

Sv: Åsikter om att köpa/sälja oförsäkrad häst

Jag har aldrig sålt en men däremot köpt en oförsäkrad. Tog en grundlig besiktning samt röntgen innan den togs hem (från utlandet) och var helt ok och sen försäkrade jag den innan den åkte hit ;)

Har köpt flera oförsäkrade hästar, men bara sålt en oförsäkrad.

De jag köpt oförsäkrade har jag inte besiktigat, utan varit beredd på att ta bort om det framkommit något problem efter köp. I de fall det gått har jag tecknat försäkring på dem när jag köpt dem (är hästen för gammal har den fått fortsätta gå oförsäkrad, det är ju inget att göra något åt).

Nackdelen: uppenbar. Man riskerar att få stå med förlorat livvärde och en hög veterinärkostnad.

Fördel: ingen direkt, men jag skulle inte backa att köpa en häst som är oförsäkrad om jag i övrigt varit intresserad av hästen (frisk, hel, i rätt utbildning och ålder etc)

Jag har köpt en oförsäkrad häst, som jag länge haft på foder.
Den gick inte att försäkra pga åldern (18 +).

Säger som Lovisaleonora: Jag skulle inte backa att köpa en häst som är oförsäkrad om jag i övrigt var intresserad av hästen.

M-oaa

Jag har köpt två oförsäkrade hästar, helt ok för mig. Dock har jag försäkrat hästarna samma dag som de satt sin hov på gårdsplanen. Ska tilläggas att det har varit unghästar (en nyss fyllda 1 år, den andra 4 mån).

Är jag riktigt intresserad av en häst så är försäkring inte något stort hinder för köp :).

Har aldrig sålt en oförsäkrad men köpt tre oförsäkrade. Självklart gick hästarna igenom noggrann undersökning/undersökningar och skrevs på som friska hos Agria. Senaste tanten jag skaffade var för gammal för "vanliga försäkring" men går nu på den för gammelhästar, så att säga. :) Försäkring för dödsfall, dödsolyckor eller olyckor som hästen bringar människa . Tror den ligger på 169,- om år.

Tilläggas bör att jag känt alla tre hästarna en lång tid och ridit dem/skött dem innan köp. Samt att de försäkrats INNAN jag ställt dem i transporten hem till mitt eget stall!

Senast ändrad av en moderator:

Precis, min tant är inte heller HELT oförsäkrad. Jag har något som kallas för "katastrof-försäkring" på henne.

M-oaa

ja jag har köpt oförsäkrad häst. ser inget problem med det, hästen ska ju ändå besiktigas och är den inte fräsch vill man ju (oftast) inte ha den..

sen har jag inte mina hästar försäkrade längre, betalar hellre till mig själv än till ett bolag som sen ger mina pengar till andra...

jag har aldrig sålt helt oförsäkrad häst, men jag har inte någon i sitt rätta livvärde utan har valt en lägre livdel och högre vet. del av ekonomiska skäl (skulle alla vara försäkrade i rätt värde så skulle det bli pissdyrt). en är riktigt gammal och har varit helt oförsäkrad dom senaste 15 åren (hon är 37 nu)

köpt oförsäkrade hästar har jag gjort ofta (hästar mellan 6 mån-12 år). försäkrar dock in innan dom hämtas. inte alltid jag bryr mig om att vet.bes. billiga hästar och aldrig föl, men är dom dyrare än 20.000 så ska dom vet.bes. först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud