Asfaltshage!?!?!?!?

A

A-a

Jag lovade min kompis att följa med när hon skulle åka och titta på en häst utanför Norrköping som hon kanske skulle köpa.
Hästen var det iofs inga problem med men det som blev en chock var att dom hade flera asfalterade småhagar!!!! :eek:
Vi frågade ju förstås varför dom hade asfalt i hagarna och svaret blev:
- Ja men annars blir det så lerigt i hagarna, speciellt vid sånna här årstider.
- På sommren så har vi dem i de här gräshagarna.

Visst det stämde de hade stora gräshagar, som jag hoppas att de använde också.

Men i allafall stod jag min kompis och våra föräldrar som stora frågetecken och kunde inte förstå hur en människa kunde göra något sådant, lite lera får man ju räkna med när man skaffar en häst.
Att grusa av ingångarna av stora hagar är ju en sak, men att asfaltera hela hagen är sjukt.
Någon annan som asfalterar sin hage? eller har sett något liknande :confused:

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

det låter lite vanskligt. En häst som busar trillar ibland, och det blir ordentliga skrapsår av det.

det va det dumaste jag hört ! en häst som ligger på asfalt kommer inte upp ! hade en häst som gick omkull på det ... + att liggsåren lär bli rätt grova ... fattar inte hur dom tänker ! :mad: :mad: :mad:

:confused: kanske de hagarna är så små att de inte ens kan busa där?!

Låter inget vidare! Är man rädd för lera så är det ju bättre att ha sand/grushagar då.

Nej jag vet jag håller helt med er!
Vi ringde även en djurinspektör som lovade att åka dit och titta, det ska bli kul att se om det blir någonting. Men jag skulle gissa på att de inte reagerar eftersom att hästarna i sig var välmående och i gott hull.
Det verkar ju bara vara det som de går på. hur de sen står i hagarna verkar inte vara aktuellt.

Det var tamefan det dummaste jag läst :eek: asfaltshage :eek:
Får du resultatet av inspektionen? skriv gärna om du får det :bow:

Vet ett par som har hästar i en hage som består av 98% vatten, stubbar, grenar & sten får en hage se ut så??
Såg ett föl som stod och betade med nästan halva frambenen i vatten :crazy:
Såg det i går så jag funderar på att ringa och höra efter men vet ni om hagarna får se ut så??

Utomlands har jag sett asfalterade småhagar, men det var sk "gummiasfalt". Liknade det vi har på löparbanor och inte alls halt.

Det låter inte bra, men det är lite komiskt om man tänker på en sak. Vissa är så rädda för lera att det tvingar sina hästar att stå inne, men dessa hästar var i alla fall ute!! Det är nog deras försvar också. Hur långt ner kan man egentligen sjunka??

Jag tror ju inte det var ren asfalt utan sådan "asfalt" som är i gummi och används bla på djurkliniker mm

Gården vi hyrde förut hade stooora hagar OCH en STOR asfalterad platta framför den lada vi använde som vindskydd. HELT UNDERBART SUVERÄNT!!! Eftersom hästarna ofta står och stampar vid utgången när de väntar på mat så slapp man alla problem med lera och dy. När man skulle fodra hö på vintern så slapp man lägga det på lerig mark. Skrapade av asfalten med skopan eller spade och mockade enkelt bort skiten där. Det var KANON!
Dock skulle jag inte välja att asfaltera HELA hagar. Men i en rasthage kan jag inte se att det är så mycket värre än tex grus eller betongplatta.

ridskoleryttare skrev:
det va det dumaste jag hört ! en häst som ligger på asfalt kommer inte upp !
VA?!!
Utav de 10-tal hästar jag sett ligga ner på asfalten så var det inga problem att stiga upp.

Moniq skrev:
Utomlands har jag sett asfalterade småhagar, men det var sk "gummiasfalt". Liknade det vi har på löparbanor och inte alls halt.
Asfalten i vår hage var ej heller hal. Jag vet inte vilken typ det var, men inte som en såndär modern bilväg som kan vara halkig. Snarare lite "grövre" och och liksom "grynig" asfalt - modell "skrovlig".... det funkade bara bra!

Men det är lite skillnad. Det var ju en liten bit av en hage så dina hästar kunde gå ut i den riktiga hagen om de ville det. Är detta RIKTIG asfalt och om det är så att HELA hagen är av samma material så tycker jag att det är fel. Jag tror inte asfalt är så bra för hästarnas ben att busa på eller springa på. Men en platta framför intaget är helt suveränt!

Någon borde välkomna dem till verkligheten som hästägare.
Hästar blir leriga å dom borstar inte sig själva ;)

Vi fick asfaltera fårens lilla hage (dom har den under lammningarna), det blev lerigt och det fick det inte vara vid utfodringsplatsen. Känndes märkligt men tydligen var vi tvugna att göra det.

Jag kan hålla med om att det inte skulle vara ngt. kul om hästen ramlade och skrapade sig på asfalt! Men i övrigt ser jag inga problem med det.. Våra hästar som bara går ute 4timmar/dag skulle må bra av att få springa på hårt underlag, går dom bara på mjukt (Vilket det är i boxarna) så trampas ju kotorna ner så mkt.. Det är ju inte heller bra! Men, men.. Jag ser skaderisken för stor för att kunna asfaltera våra hagar! Vi har ju iaf. hårda ridvägar :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka