Det man ifrågasätter är väl det här med att ”stärka senor”. Senor ska ju vara elastiska, inte starka.Mycket möjligt att det är ifrågasatt, det är inget jag har grävt i. Det mesta är väl ifrågasatt och ingen exakt vetenskap . Det som jag vet är omtvistat är huruvida man kan stärka exempelvis skelett och senor när hästen är vuxen och färdigväxt och att det därmed ger mest effekt i ung ålder.
En stor anledning till att det används i större utsträckning i England är ju såklart också att det är det som erbjuds i mångt och mycket när man rider ut (om man inte har egna marker). De tycker att Sverige låter som en utopi när man pratar om våra ridvägar här med grusvägar, stigar och skog och allemansrätt till höger och vänster.
Men, skritt på asfalt (alt annat hårt underlag) är mig veterligen fortfarande en del i rehabiliteringen av senskador. Så helt fel ute kan det inte vara i stärkande syfte.
Att man skrittar på hårt underlag vid senskador är väl för att mjukt underlag belastar/töjer senorna mer (mer genomtramp) och att det kan bli för mkt för en skadad sena. Det är ju därför en senskada ofta syns mer på mjukt underlag än hårt. Plus att det ska vara jämna underlag så att det inte blir instabilt.
Man vill ju läka senor under precis lagom belastning så att de trots ärrvävnad bibehåller så mycket elasticitet som möjligt.
(Har jag uppfattat iaf)