Artros Carpus - kortisonsprutor, rehab, allmänt svammel..

Ravishing

Trådstartare
Min 2-åriga tik blev för tre v sen opererad i höger armbåge för OCD. I samband med den diagnosen upptäcktes även pålagringar på Carpus (handled) höger fram. Denna har inte blivit bättre trots rimadyl i 3 v, och hon är svullen och reagerar när sjukgymnasten böjer ihop leden.

Carpus går inte att operera tyvärr, utan man ger rimadyl och hoppas inflammationen släpper, annars är det vanlig sjukgymnastik som gäller, och laser då. Det finns ett alternativ till, nämligen kortisonsprutor, någon som har erfarenhet av det? Andra tankar om vad man kan göra?

Sedan tycker jag att det är så svårt det här... Hon är två år, tränad hela livet mot tävling i lydnad/bruks, men jag fattar ju att hon inte kommer hålla utan lutar lite mot att vinkar så länge det går. Ett rikt liv måste vara viktigare än ett långt liv?

Sv: Artros Carpus - kortisonsprutor, rehab, allmänt svammel..

Ledsamt att höra!

Min italienare hade artros i karpalleden och fick mycket positiva resultat av water treadmill. Hon stod först på Rimadyl för att få ner inflammationen, men jag märkte ingen skillnad på hältan förrän vi började med rehab (vattentrasken). Första tiden gick vi två gånger i veckan. När hon hade blivit ohalt så minskade vi till 2-4 ggr/månad. Hon fick även laserbehandling, men den tror jag inte gav så mycket.

Kortison var inte min sjukgymnast så pigg på att ge min hund, varför minns jag inte. Däremot så pratade han gott om tuppkam/hyaluronsyra.

Jag vill tipsa om att skaffa ett karpalledsskydd. Jag använde ett värmande från Back-on-track. Egentligen hade jag velat ha ett som även var stödjande, men det fanns inte i så liten storlek. Jag köpte därför ett gigantiskt karpalledsskydd från Kruuse för att utvinna material till att göra ett eget i passande storlek. Det blev dock inte av, så det skyddet ligger hemma hos mig och skräpar. Din tik ska nog egentligen ha storleken mindre än det jag har hemma, men vill du ha det så kan du få det.

Just kortison i den leden har jag ingen aning om hur det brukar gå. Men min tik blev behandlad i bogleden för 4,5 vecka sedan och är nu ohalt! Ska in på återbesök på onsdag. (Hon har pålagringar+inflammerad bicepssena)

Min tik är 3 år, hysteriskt aktiv jaktlabbe. Jag trodde inte att det skulle fungera med koppelvila men allt har gått över förväntan. Första 2veckorna fick hon ta det riktigt piano med bara hjärngympa, men de sista 2,5 har jag tränat lydnad. Man behöver ju inte träna hopp och liknande saker medan de är under vila.

Vi kommer behandla vår tik igen om det behövs, sen kommer vi försöka låta henne ha roligt så länge det fungerar. När inte behandling biter så är det dags att ta beslut.

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Hon började gå i water treadmill förra veckan, ska gå två gånger nu i veckan och sen börja simma så jag hoppas verkligen att det hjälper! Det inger hopp att höra att det gick så bra för din gamla tant.

Kortison bryter ner vävnaden där det sprutas in, så det är ju tyvärr inget långsiktigt, det kanske var något sådant hon hade i åtanke? Nåväl, ska sätta tuppkam på listan över "tänkbara åtgärder".

Hon har ett från Back on track (mitt egna ;)), och det funkar rätt bra. Det låter spännande med det som du har, vi kan kanske få köpa det om det ändå bara skräpar omkring? Åtminstone testa och se om det passar?

Såg inte att du också svarat :)...

Har hon varit halt hela tiden? Flinga visar ingen hälta på just handleden, utan det märks bara när man trycker ihop leden och att hon kan bli halt något steg efter hon hoppat ner från hög höjd (det gör hon givetvis inte nu, men jag har insett det med facit i hand). Vi har ju som sagt vår 3e v total vila nu, i början var det bara kissvängar som gällde men nu är hon uppe i 20 min lugnt tanttempo på promenaderna.

Ni verkar ju ha det lite roligare än oss som iaf kan träna lydnad :), Flinga kommer förmodligen aldrig få köra hopp igen och jag är totalt inställd på att köpa en till hund att träna för tävling med istället för att belasta henne med "onödiga" saker som egentligen inte behövs.

Det kan ha varit det som sjukgymnasten var ute efter, men samtidigt borde det inte ha spelat så stor roll på min hund eftersom hon var så pass gammal.

Du behöver självfallet inte betala något för skyddet. PM:a mig din adress så skickar jag det till dig. Det har en rätt enkel konstruktion, så skulle det vara för stort så går det säkert rätt lätt att förminska med små medel.

Min lilla tant hade visserligen fördelen att ha en mycket lätt kroppskonstitution. Å andra sidan såg leden helt förjävlig ut. Hon hade nästan inget brosk kvar i leden alls och blev trots det ohalt av rehabträningen. Jag håller alla tummar och tår för att hon ska få flera aktiva år trots artrosen.

Åh vad du är gullig!! Fantastiskt snällt verkligen.

Jo nackdelen med 40 kg hund är ju belastningen :(, jag kommer aldrig ha en så stor hund igen. Det är så mycket problem med lederna...

Jag får hålla hoppet uppe, tack för att du delar med dig! Pmar min adress!

Min va halt så fort hon sprungit lite före behandlingen, veckan efter slutade hon halta. Vi fick 2*20 minuters promenader "på recept" i 4veckor. Men jag har varit tvungen att aktivera hjärnan på damen, så det har varit lugn lydnadsträning också. Finns mycket man kan göra i lugnare tempo:)

Jo utan mental stimulans går de ju under. Jag håller på att lära in höger och vänster i lugnt tempo och lite tasstricks för rörligheten i armbågen! Kul att det gått så bra för er, håller tummarna att det fortsätter så!

Min 2-åriga tik blev för tre v sen opererad i höger armbåge för OCD. I samband med den diagnosen upptäcktes även pålagringar på Carpus (handled) höger fram. Denna har inte blivit bättre trots rimadyl i 3 v, och hon är svullen och reagerar när sjukgymnasten böjer ihop leden.

Carpus går inte att operera tyvärr, utan man ger rimadyl och hoppas inflammationen släpper, annars är det vanlig sjukgymnastik som gäller, och laser då. Det finns ett alternativ till, nämligen kortisonsprutor, någon som har erfarenhet av det? Andra tankar om vad man kan göra?

Sedan tycker jag att det är så svårt det här... Hon är två år, tränad hela livet mot tävling i lydnad/bruks, men jag fattar ju att hon inte kommer hålla utan lutar lite mot att vinkar så länge det går. Ett rikt liv måste vara viktigare än ett långt liv?

Usch så tråkigt! Beklagar verkligen :(

Min malle gjorde illa en led i tån för något halvår sedan. Först ordinerades han vila och carprodyl. När vilan och carpen var slut så började han halta igen. Ny kur, efter den ny hälta. Då fick han en spruta i den ömma leden och vila i ca 7 dagar. Inte ett spår av hältan efter det.

Den dagen mina inte kan ut och röja varje dag utan att få ont så får dom kila vidare. Så är det bara. Kan dom gå symptomfria (och utan biverkningar!) på smärtstillande så kör vi på det. Min gamle lapske får emellanåt carprodylkurer. Han har problem med en tå och ryggen. Det kommer oftast efter hårt arbete och långa promenader flera dagar i sträck, så det är sällan han får sina kurer tack och lov.

Tack! Vi kämpar på:) men man blir ju helt nojjig.. Spanar in djuret så man får ont i ögonen:cool:
Vi håller på att planera för en efterträdare jaktligt så vi inte behöver slita på henne. Vi räknar med att hon ska gå att ha kvar men kanske inte som apportör. Det blir nog åthelsike för tungt arbete, men vad gör det! Man kan ju göra annat än jaga!
Trickträning är ju också himla skoj:laugh:

Hoppas nu att det går bra för er!!

Jag är med helt på vad du menar... Jag tänker likadant, att när hon inte grejar ett rikt hundliv är det inget liv att ha (för henne). Men det är ändå svårt tycker jag, även om man har ståndpunkten klar för sig. Särskilt när odjuret är såpass ungt.

Lazy lady: ja man kollar och kollar till förbannelse.... Hoppas också att det löser sig till det bästa för oss! Min tjej lär nog inte ens hålla för lydnaden tyvärr pga. Handleden men vi får la se! Har tänkt köpa en påläggskalv såsmåningom :).

Jag förstår det och jag blev väldigt ledsen när jag såg att du skrivit inlägget som har en så pass ung hund :(

Narmo får ju oftast en liten övning när jag ändå tränar XO, men inte alltid. Det gäller att väga och mäta aktiveringen så att han får det han mår bra av utan att det blir så mycket att det sliter.

Jag håller tummarna för att ett mirakel ska se så att ni får många fina år till tillsammans!

Jo och det är ju det som är svårt... Jag har en hund, har inte möjlighet till en till just nu. Har ingen att träna med... Ingen att tävla med. Vet inte vad hon håller för... Suck. Lite hopplöst just nu!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård