Artisters gage

Sv: Artisters gage

Jag, som är musiker och har turnerat land och rike runt innan jag lämnade Sverige, undrar också varför musiker förväntas göra sitt jobb påverkade och få betalt i sprit. Jag hade mycket hellre fått en hundring än en back öl. Som musiker får man nästan alltid betalt i ölbackar och ostmackor. Vilket jag iochförsig vet om så jag tar det och tänker att så är branchen.

Visst finns det dryga artister (har själv arrangerat i många år), men uppför de sig dåligt tar man det med turnéledaren eller bokningsbolaget, det är därför de finns. Snor de saker, dras det av på gaget. Man kan också omförhandla ridern och kontraktet innan artisten faktiskt kommer dit. Om bandet sedan klagar hänvisar man till bokningsbolaget.
Fast det finns ju många trevliga band också! :) Hårdrocksband och punkband är för det mesta mindre diviga än popband.

Kan ju också tillägga att UK är värre än Sverige (där man faktiskt för det mesta får öl, ostmacka och ett golv att sova på) när det gäller. Tysland är BÄST och Holland är också trevligt. Och Spanien! SPANIEN!! Underbart. Man får ju arbeta upp ett kontaktnät och bara åka till de snälla arrangörerna (och likadant om man är arrangör; boka de snälla banden från de vettiga bolagen).

Men de där miljonerna får bara ett litet fåtal av oss se...
 
Sv: Artisters gage

typ kl
Men de där miljonerna får bara ett litet fåtal av oss se...

Efter att ha jobbat intensivt och extremt nära produktion och artister på nyss genomförda Bråvallafestival, så är mina 5 cent till vissa påståenden här i tråden att i de klasserna/divisionerna, har artisterna egna catering-crew med sig. Egna enviromental-alltiallo-crew. Sen fanns krav på detaljer i miljön som arrangören hade ansvar för att genomföra och bekosta - vilket förmodligen var medräknat och motiverat för i gagerna.
De största divorna just på den festivalen - var de svenska 'småartisterna' som förmodligen inte kan begära stora gage och lulllull.

Jag är fortfarande chockad över den enorma planering och i detalj organisation som finns runt artisterna i den här typen av arrangemang. Jag hade trots ganska bra insyn i turnéliv - aldrig kunnat drömma om en sån mäktig organisation i detalj från såväl arrangör som artister. Sånt kostar. En timmes gig är liksom ingenting mot allt arbete runtikring.
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

Nu är det faktiskt så enkelt så att INGEN kan få mig att uppfatta det som att vissa sport- musik- filmstärnor har rimligt betalt, och att det dessutom tillför speciellt mycket i en marknadsekonomi.

Jag har sett delar av bokföringen från vissa musikevenemang, och huvudelen av de kringpersoner (förutom "stjärnan") som nämnst verkar få egen betalning, dessutom ställer horder med människor upp och "hjälper till" gratis.

Det är väl inte marknadsekonomi, det liknar "utnyttjande av obetalda flickor som mockar i häststallet".
Festivalerna skulle antagligen inte fungera alls utan frivilligarbetet, så hur går det ihop med "marknadsekonomi"?

Dessutom är det sällan som "stjärnors" stora kapital används för att starta "äkta" företag som genererar arbetstillfällen, utan pengarna investeras, förutom i gucci-väskor, i fastigheter typ "herrgård med jakt" eller låses in i värdepapper. Att några få skapat underklädesmärken, har inte så mycket med arbetande pengar att göra.


Joakim von Anka beteende är inte bra för näringslivet. Inlåsta pengar gör ingen nytta.

200 milljoner SEK per år = 3,8 milljoner i VECKAN.

Varje vecka så får alltså Zlatan en "lön" motsvarande 5-6 sjuksköterskors årslön.

Och vi har kris i EU? Pengarna som ges till diverse "stjärnor" kan säkert användas till reda upp diverse länders statsfinanser...
 
Sv: Artisters gage

Nu är det faktiskt så enkelt så att INGEN kan få mig att uppfatta det som att vissa sport- musik- filmstärnor har rimligt betalt, och att det dessutom tillför speciellt mycket i en marknadsekonomi.

Jag har sett delar av bokföringen från vissa musikevenemang, och huvudelen av de kringpersoner (förutom "stjärnan") som nämnst verkar få egen betalning, dessutom ställer horder med människor upp och "hjälper till" gratis.

Det är väl inte marknadsekonomi, det liknar "utnyttjande av obetalda flickor som mockar i häststallet".
Festivalerna skulle antagligen inte fungera alls utan frivilligarbetet, så hur går det ihop med "marknadsekonomi"?

Dessutom är det sällan som "stjärnors" stora kapital används för att starta "äkta" företag som genererar arbetstillfällen, utan pengarna investeras, förutom i gucci-väskor, i fastigheter typ "herrgård med jakt" eller låses in i värdepapper. Att några få skapat underklädesmärken, har inte så mycket med arbetande pengar att göra.


Joakim von Anka beteende är inte bra för näringslivet. Inlåsta pengar gör ingen nytta.

200 milljoner SEK per år = 3,8 milljoner i VECKAN.

Varje vecka så får alltså Zlatan en "lön" motsvarande 5-6 sjuksköterskors årslön.

Och vi har kris i EU? Pengarna som ges till diverse "stjärnor" kan säkert användas till reda upp diverse länders statsfinanser...
Och lönen är ju personen i frågas andel av det mervärde han eller hon producerar. Jag skulle tro att Zlatans mervärde han tillför sin klubb överstiger de 3,8 miljoner med råge så ...så länge klubben anser han är värd pengarna så är det fine by me!

En läkares mervärde överstiger tydligen en sjuksköterskas varför han har mer betalt.
 
Sv: Artisters gage

In flames tar i runda slängar runt 1,5-2 miljoner för en normal spelning, vad som gäller för festivalspelning vet jag inte då det är lite annorlunda mot en vanlig spelning vad det gäller egna omkostnader för logistik, utrustning & personal. Hur i hela friden HH kan ta och FÅ såna summor är obegripligt. Inte konstigt att P&L konkade. O_o

Måste rätta mig själv, det var inte 3,3 utan 3,8 mille....:crazy:

Visst förstår jag att det inte bara är EN person som ska ha allt, men HUR stora omkostnader har de? Har ingen aning om ifall showen är väldigt flashig med effekter, aldrig sett HH.
Det är ju dessutom i festivalsammanhang så tekniker osv finns ju redan där, inget enskilda artister har med sig.
 
Sv: Artisters gage

Ja punkare o hårdrockare är oftast sötare än sötast. Ex;
Bandet som kletade ner hela duschen med kycklingblod till vaktmästarens fasa. Dom lovade att städa och det gjorde dom - där fanns inte ett spår.
Det kunde man inte tro när man såg framträdandet.
Ett av sveriges kändaste punkband hade farfar med rullator med sig som dom installerade i en soffa och servade med kaffe.
Hårdrocksbandet - av mcklubbstuk, som snällt klev av scenen efter 2 och en halv låt då vårt polistillstånd gick ut som tröstade mig när jag bad tusen gånger om ursäkt.
 
Sv: Artisters gage

Hej på dej, Landsbygdsbo!

Visst får man värdera vem-som-helst, till vad-som-helst, men Zlatan är bara ett exempel.

Min bestämda uppfattning, är att de pengar som förekommer runt "stjärnor" dränerar en "verklig" ekonomi, där varor och tjänster produceras, som genererar skatteintäkter, förutom att det skapas jobb.

Det är känt från ekonomisk forskning, att en majoritet av de som har extremt mycket pengar, inte låter pengarna "arbeta", utan snarare sätter sig på kapitalet a la Joakim von Anka (mha "säkra" investeringar i fastigheter eller värdepapper), kombinerat med skatteplanering så att skatteintäkterna för samhället blir minimala.

Det är enligt mig en väldigt tärande verksamhet, eftersom rikedom tas ur cirkulationen och därmed det offentliga samhället blir fattigare, samtidigt som inga arbetstillfällen skapas i näringslivet.

Det här strider mot det mesta av normalt vett, inklusive gott marknadsekonomiskt vett, eftersom marknadsekonomi med tillväxttänk just bygger på att pengar används för investeringar som ger avkastning, som återinvesteras, och alltså befinner sig "i rörelse" som skapar tillväxt och arbete i en oändlig kedja.
Rikedom uppstår i den här teoretiska kontexten när man "flisar av" en delmängd av avkastningen.


Om den klubb som Zlatan eller någon annan "stjärna" för tillfället hedrar med sin närvaro tycker att det är "lönsamt" med stjärnans närvaro, är inte riktigt relevant.
Den här verksamheten kostar oss alla runt omkring alldeles för mycket i form av en dränerad ekonomi.
 
Sv: Artisters gage

M
Det är ju dessutom i festivalsammanhang så tekniker osv finns ju redan där, inget enskilda artister har med sig.

Jo självklart har de det. Men de behöver inte släpa med sig och bygga scenerna, den delen av bagage och crew finns inte med på festivalgig, annars har de en armada av folk med sig - vilket ofta kan innebära allt från familjen till röstcoacher.

Edit - viss scenutrustning har de flesta artister med sig, så till viss del har även enskilda artister med sig viss teknik.
 
Sv: Artisters gage

Är dagens artister överbetalda???

Hörde idag att Håkan Hellström fått ut 3,3 MILJONER i förskott för sin spelning på Peace & Love, som nu gått i konkurs.

Jag hajade till REJÄLT!

3,3 mille, för en kvälls jobb???

Undra på att det kostar att gå på konsert nuförtiden....

Är det en normal taxa?? Är det rimligt?

Överbetald och överbetald... Med tanke på hur mycket jobb artisterna utför även bakom scenen med att skriva låtar, träna in dansrutiner, planera konserter, lansera album, PR och reportage så är det småpengar. Pengarna går ju som sagt av många andra inte bara till stjärnan själv. De går ju raka vägen ner i skivbolaget som har signat artisten. Artisten får ju bara en bråkdel själv. Resten går till omkostnader, manager, övrig personal, logistik och lokalhyror.

Robbie Williams spelade ju i Göteborg i helgen (vilket fö var helt grymt :D ) och jag räknade ut att i runda slängar så såldes biljetter för drygt 40'000'000:-för en enda spelning.
Tänk då vad en hel festival kan dra in på biljetter samt försäljning.

Vad är då 3,8 mille för att få Håkan Hellström till sin festival? Småpengar! ;)
 
Sv: Artisters gage

Men det är ju vi som betalar dem ;). Låt bli att lyssna så får de inte pengarna.

Frivilligarbetarna antar jag får betalt i glans och kul. Men de är frivilliga. Jag håller med om att slavarbete och marknadsekonomi inte går ihop. Håller med om att småtjejer inte ska jobba gratis i stall (som kommunen driver). Men i det här fallet är det nog ett väldigt jobb med förbud och dyl som ska till för att stoppa det :D

Sedan är allting inte för nytta och för gott, ja de får pengar och ja de kanske köper Gucciväskor (som försörjer Gucciväsktillverkarna) eller startar musikbolag eller vad som. Men det fungerar inte att ha regler om exakt hur enskilda människor ska spendera sina pengar. Hur skulle det se ut?
 
Sv: Artisters gage

Hej på dej, Landsbygdsbo!

Visst får man värdera vem-som-helst, till vad-som-helst, men Zlatan är bara ett exempel.

Min bestämda uppfattning, är att de pengar som förekommer runt "stjärnor" dränerar en "verklig" ekonomi, där varor och tjänster produceras, som genererar skatteintäkter, förutom att det skapas jobb.

Det är känt från ekonomisk forskning, att en majoritet av de som har extremt mycket pengar, inte låter pengarna "arbeta", utan snarare sätter sig på kapitalet a la Joakim von Anka (mha "säkra" investeringar i fastigheter eller värdepapper), kombinerat med skatteplanering så att skatteintäkterna för samhället blir minimala.

Det är enligt mig en väldigt tärande verksamhet, eftersom rikedom tas ur cirkulationen och därmed det offentliga samhället blir fattigare, samtidigt som inga arbetstillfällen skapas i näringslivet.

Det här strider mot det mesta av normalt vett, inklusive gott marknadsekonomiskt vett, eftersom marknadsekonomi med tillväxttänk just bygger på att pengar används för investeringar som ger avkastning, som återinvesteras, och alltså befinner sig "i rörelse" som skapar tillväxt och arbete i en oändlig kedja.
Rikedom uppstår i den här teoretiska kontexten när man "flisar av" en delmängd av avkastningen.


Om den klubb som Zlatan eller någon annan "stjärna" för tillfället hedrar med sin närvaro tycker att det är "lönsamt" med stjärnans närvaro, är inte riktigt relevant.
Den här verksamheten kostar oss alla runt omkring alldeles för mycket i form av en dränerad ekonomi.

Titta på ex formel 1
Vad hade Schumacher för reklamvärde för Ferrari och de andra som köpte reklamplats på bilen o runt arenorna? Till det hela kommer allt lullull som säljs med hjälp av reklam som dessa megastjärnor genererar.
Bara en som sak att påstå att kapital som placeras inte arbetar, Var tror du att avkastningen från detta kapital kommer ifrån? För ingen här i världen betalar för att låna kapital utan att använda det? Aktier är ju i praktiken att man lånar pengar till ett företag. Fonder gör det samma men men fler intressenter.

Hur vill du exempelvis att en liten företagare ska få fram kapital till en ny maskin, som skapar arbete o inkomster utan att låna eller leasa till den maskinen? De pengarna är just de pengar som du hävdar "inte arbetar"
 
Sv: Artisters gage

Kom igen när du räknat ut vilka pengar HH kan stoppa i egen ficka. OM han bara sätter sig på flyget/tåget med flygbiljett som arrangören fixat och sedan släntrar upp på scen (utan repetition etc) och sover en natt på av arrangören betalt hotell, blir hämtad och lämnad vid flyget etc så är det svindyrt. Vad artisten får betalt för ett gig är ointressant i sammanhanget, frågan är vad denne verkligen tjänar när alla kringkostnader för att sätta ihop showen inklusive att skriva texter och repetera är avdragna.

Sedan så kan jag inte se något fel i att folk tjänar pengar, artister får verkligen ihop det de själv lyckas skrapa ihop och det kan vara ett långt slit att ens komma upp på scenen första gången. Jantelagen någon? Tycker man att de får för mycket är det bara att låta bli att gå dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

Måste rätta mig själv, det var inte 3,3 utan 3,8 mille....:crazy:

Visst förstår jag att det inte bara är EN person som ska ha allt, men HUR stora omkostnader har de? Har ingen aning om ifall showen är väldigt flashig med effekter, aldrig sett HH.
Det är ju dessutom i festivalsammanhang så tekniker osv finns ju redan där, inget enskilda artister har med sig.

De har ju så stora omkostnader att ett band kan gå back på en lyckad turné om de inte är lite noga. Europe gick väl back på sina världsturnéer? Men jag tror det är mindre vanligt nuförtiden?

Sedan har jag för mig att liveuppträdanden är det som artister försörjer sig på just nu? iom att DVD försäljningen gått ned och innan Spotifyintäkterna börjat bli stora.
 
Sv: Artisters gage

Jag antar att det är publiken som driver upp priserna.....

Alltså, genom att kräva mer och mer av shower. Räcker inte längre med att kunna sjunga bra, utan det ska vara SHOW!

Tycker ändå att 3,8 känns som mycket pengar i sammanhanget, HUR stort turnésällskap har man då? Jag menar, det handlar ju om EN spelning.....

Visst inser även jag att det ska täcka upp mer än bara en turné, men har aldrig insett HUR mycket pengar artisterna "kräver" för en spelning..:p

Positivt är kanske att det genererar en del arbetstillfällen;)
 
Sv: Artisters gage

Håkan Hellström skulle ha fått 5 miljoner för spelningen. De 2,5 miljonerna han redan fått räknas som skadestånd för utebliven spelning enligt musikerförbundet. Att däremot de som köpt biljetter inte får någon som helst kompensation..det räknas inte :(
 
Sv: Artisters gage

Håkan Hellström skulle ha fått 5 miljoner för spelningen. De 2,5 miljonerna han redan fått räknas som skadestånd för utebliven spelning enligt musikerförbundet. Att däremot de som köpt biljetter inte får någon som helst kompensation..det räknas inte :(

så blir det, biljetterna är en fordran på ett konkursbo. och när fodringarna från prio 1 fordringsägare överstiger tillgångarna så blir inget över till småfolket...
 
Sv: Artisters gage

Det finns, som du mycket väl vet, placeringar av olika slag.

Och när man köper värdepapper på på "andrahandsmarknaden" (=börsen) så är det inte alls samma sak som att köpa nyemiterade papper i ett bolag som behöver ett kapitaltillskott.

Avkastning, då antar jag att du menar utdelning, kan ju bli några kronor om man äger rätt bolag, men understiger historiskt sett (perioden 1950 - nutid), normalt den avkastning man kan få genom att köpa och sälja värdepapper.

Och en gång till: När man köper aktier på andrahandsmarknaden, så får inte bolaget som emiterat värdepappren ett öre! Så köper du 100 Ericsson så får den tidigare ägaren (kanske är det jag) betalt, och den som hjälper dig att genomföra affären (banken, fondhandlaren), men inte Ericsson.

Fondandelar är enkelt uttryckt "korgar" med olika värdepapper (aktier, obligationer, räntebärande papper, råvaror, eller annat) som sätts ihop av fondhandlare helt enligt sitt eget huvud. Emitenterna har inget med detta att göra alls. Fondbolaget tar sedan betalt enligt olika betalningsmodeller för att sköta "korgarna", och hantera om köp och försäljning av andelar.

Den här hanteringen ökar typiskt BNP, men ökar inte nödvändigtvis aktiviteten i den reala ekonomin, dvs, det är inte självklart att produkter eller tjänster produceras i ökad utsträckning bara för att kapitalmarknaden växer.

Reklamvärdet för Formel 1, OS, Fotbolls-VM, diverse artister osv är inget realt värde, det är goodwill värde, som kan falla som en sten om/när respektive företeelse blir impopulär.

Värdet av biltillverkning, veteodling eller sjukvård t.ex. är en annan sorts värden som har en högre grad av beständighet.

Därför bör man vara upmärksam när goodwil relaterade företeelser stiger väldigt mycket i värde...
 
Sv: Artisters gage

Men det är ju vi som betalar dem ;). Låt bli att lyssna så får de inte pengarna.

Frivilligarbetarna antar jag får betalt i glans och kul. Men de är frivilliga. Jag håller med om att slavarbete och marknadsekonomi inte går ihop. Håller med om att småtjejer inte ska jobba gratis i stall (som kommunen driver). Men i det här fallet är det nog ett väldigt jobb med förbud och dyl som ska till för att stoppa det :D

Sedan är allting inte för nytta och för gott, ja de får pengar och ja de kanske köper Gucciväskor (som försörjer Gucciväsktillverkarna) eller startar musikbolag eller vad som. Men det fungerar inte att ha regler om exakt hur enskilda människor ska spendera sina pengar. Hur skulle det se ut?

Har jag någonstans ropat efter förbud?

Det jag anser är att det finns goda skäl för eftertanke vad avser "sport- och underhållningsindustrin", och dess ekonomiska effekter, och hur man själv väljer att agera och argumentera.

"Gucciväsk"-industrin är inte något som ger såvärst mycket arbetstillfällen, det ska väl vara piratkopieringen (som ibland görs på samma fabrik som originalet, med samma underbetalda arbetare) som ger lite jobb. Och musikbolag funkar inte heller för att säkerställa tillgång på jobb i den magnituden så att samhällsekonomin kan vara beroende på detta.

Detroit levde som stad tack vare bilindustrin, inte tack vare Motown. När bilindustrin försvann, dog också musikindustrin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp