Sv: Artikelserie i Stallmagasinet
Ska försöka svar på några av dess undringar eftersom jag är rätt involverad i detta..
"Är Katrin den officiellt uttalade språkeskvinnan för Akademisk ridkonst i Sverige?"
Nej, det är hon inte. Är det nån som är det så skulle det vara Christina Drangel som är ansvarig för att Bent kommer hit flera gånger per år. Men jag tror inte hon heller vill kalla sig "officiellt uttalade språkeskvinnan för Akademisk ridkonst i Sverige"
Måste det finnas en sån? Finns det såna inom hoppn ing, dressyr mm?
" Hur ser ni som kallar er Akademiska ryttare på Katrins "dominans"? "
det är inte frågan om någon dominans.
"Är det helt odiskutabelt allt hon säger och visar på sina bilder?"
Ingen artikel eller bilder är väl någonsin odiskutabla. katrin har ju dessutom valt att publicera bilder med uppenbara brister på olika sätt, vilket då stått i bildtexten.
"Är hon på väg att bli en svensk Bent?"
Nej, hon är kvinna
Skämt åsido så behöver vi ingen svensk Bent, vi har ju en riktig Bent...
"artikelseriens namn gör också gällande att "detta är akademisk ridkonst"."
Artikelserien heter Akademiska Ridkosntens skola med Katrin Wallberg för att klargöra att det är hennes sätt att arbeta. När man läser artiklarna står det också tydligt att det är hennes sätt att arbeta. hon kan ju inte stå och berätta om hur Anna på Gotland tränar sina hästar - eller hur?
"många har ju skrivit om akademisk ridning låååångt före både henne och Bent. DEcarpentry tex."
precis! läser just honom nu. det lustiga är att han faktiskt samlar flera olika tränares tankar - ungefär som en artikelserie ang AR fast i bokform.
"Att en tränare figurerar i media, i detta fall Stallmagasinet, anser jag inte innebär att den personen dominerar inom ett visst fält. Att en eller flera personer får stor uppmärksamhet medialt kan ju bero på många faktorer."
och innan henne var det Bent, Eva Jälmbrant, Christina Drangel m fl.
Jag kan avslöja varför det blev just Katrin; hon är otroligt duktig på att strukturera och förklara samt att hon var tillgänglig för hela denna serien. Det är inte alla AR tränare som har de kvaliteterna.
När man gör en sådan här uttömmande artikelserie så är det många faktorer som ska stämma. naturligtvis blir inte allt 100% som man vill, men då har man det i bagaget till nästa gång.
"Vad är dressyr? Vem ska representera den?
Vore ifrågasättandet detsamma, om det t ex var en artikelserie med Louise Nathorst, som skulle representera dressyren? Är hon "rätt ansikte" för dressyren? Varför i så fall? Varför ska folk få övertygas om att det hon gör är dressyr?"
precis mina tankar.
"Katrin förmedlar sin bild av Akademisk Ridkonst i denna tidning. Katrin rider för Bent, och om han kallar sin ridning Akademisk Ridkonst, så är väl det så nära dagens källa man kan komma?"
nepthys - du har fattat galoppen!
"Vet alla att det finns 468 akademiska tränare i Sverige?"
Carmenzita - skämtar du? Vart får du det ifrån?
"Kruxet med de "nyare" hästtidningarna som tillkommit under senare år (jag tycker dock att det är positivt med fler alternativ än Ridsport) är att de inte alltid håller så bra kvalitet journalistiskt sett. Många av de publicerade artiklarna är till stora delar "frälsning för redan invigda" och reklam för en viss inriktning, produkt mm."
Tycker iofs att ovanstående gäller Ridsport oxå. Men - AR skolan med Katrin var upplagt på ett sånt sätt att den skulle kunna fungera som en träningshjälp för även oinvigda, något jag saknat sen tidigare.
I Globen kommer man att kunna köpa alla delar av AR skolan med Katrin Wallberg i ett tryckt häfte eftersom flera nummer av tidningen tagit slut pga folk som upptäckt artikelserien för sent velat köpa gamla nummer.
Därför kommer ett särtryck i begränsat antal.
Sen kan jag tillägga att det är inte Katrin som bestämt innehållet i serien utan jag som artikelförfattare.
Nu när serien är slut kommer det att bli AR i varje nummer men nu ingen serie. Fler tränare kommer att figurera.