Artikelserie i Stallmagasinet

C

Carmenzita

I ett antal nr av Stallmagasinet har vi kunnat ta del av Katrin Wahlbergs ridfilosofi, i en serie som kallas "den akademiska ridskolan" eller liknande.

Jag som fortfarande inte begriper vilka som räknar sig som Akademiska ryttare och på vilka grunder och varför man vill särskilja sig, undrar följande:
Är Katrin den officiellt uttalade språkeskvinnan för Akademisk ridkonst i Sverige?

Hur ser ni som kallar er Akademiska ryttare på Katrins "dominans"? Är det helt odiskutabelt allt hon säger och visar på sina bilder? Hur ser ni som _inte_ tränar för Katrin på detta? Är hon på väg att bli en svensk Bent? Och gagnar det er som akademiska ryttare i så fall?

Sv: Artikelserie i Stallmagasinet

Tja, det som skrivs där (har bara läst en av dem) är ju (som alltid) EN persons tolkning av saker och ting. Om det kan man tycka mycket, bra och dåligt. Men det gör inte henne till någon talesperson, eller hennes tolkning till "sanningen".
Akademisk ridkonst (academiq equitation) är ju ett uttryck som använts länge och av många olika personer. Sen kommer det alltid till individuella tolkningar och metoder som har mer eller mindre gemensamt.
Men många har svårt att ta till sig att det inte finns en stor SANNING om hur hästen ska utbildas, utan olika metoder. Jag har inte alltid rätt och de har inte alltid fel, svåra saker det där.. Tror alla som undervisar inom AR i Sverige har lite skiftande metoder, vilken som är mest "rätt" får man väl se i resultatet på häst och ryttare.

//tyst - som kallar sig dressyrryttare - hur mycket olika "tolkningar" finns det inte där?

Jo, jag tycker att det gör henne till taleskvinna, eftersom hon nu figurerat i 8 nr i väldigt långa och fylliga "reportage". Och artikelseriens namn gör också gällande att "detta är akademisk ridkonst". Det är just därför jag frågar.

jo, men många har ju skrivit om akademisk ridning låååångt före både henne och Bent. DEcarpentry tex.

Hon är väl Stallmagasinets taleskvinna för Akademisk ridkonst i såna fall? För det är väl inte de ryttare som rider AR som röstat fram henne till det? Vet inte vart du vill komma med det här inlägget. Det är som tyst skriver, Katrins lära och hennes personliga uppfattning av AR.
/TimoT

Vart jag vill komma?
Om jag som icke-akademisk ryttare läser Stallmagasinet, får jag uppfattningen att Katrin är den som har "ensamrätt" på akademisk ridkonst. För det stora flertalet är akademisk ridkonst ett relativt okänt begrepp.

Det är ingen kritik, bara en undran. Jag vill veta om ni andra anser Katrin vara representativ och om det är bra eller dåligt att en så pass liten "disciplin" som AR är blir så "personifierad". Jag VET att Katrin inte är först osv osv, men för många vanliga ryttare blir det ngt exotiskt. Och då kan man lätt tro att Katrin är den officiella taleskvinnan och hennes uttalanden är "kvalitetssäkrade".

Intressant frågeställning! :idea:

Att en tränare figurerar i media, i detta fall Stallmagasinet, anser jag inte innebär att den personen dominerar inom ett visst fält. Att en eller flera personer får stor uppmärksamhet medialt kan ju bero på många faktorer.

Just det! Vad är Akademisk Ridkonst? Vem ska representera den?
Flera frågeställningar kan göras... t ex:

Vad är dressyr? Vem ska representera den?
Vore ifrågasättandet detsamma, om det t ex var en artikelserie med Louise Nathorst, som skulle representera dressyren? Är hon "rätt ansikte" för dressyren? Varför i så fall? Varför ska folk få övertygas om att det hon gör är dressyr?

Vem avgör vem som har rätt att representera en "ridstil"? Är det endast godtagbart om Bent själv intrevjuas i en artikelserie som denna i en hästtidning?
Är det endast t ex Klaus Balkenhol (?) som har rätt att låta sig intervjuas och företräda dressyren?

Vad ska vi göra istället för att folk inte ska få en felaktig uppfattning om allt? Lägga ner alla hästtidningar? Låta folket ute i Sverige representera Akademisk Ridkonst, Barockridning, Dressyr, Western etc? Blir det mer rätt då?
Är det inte upp till var och en att tolka och intressera sig vidare för det den tycker är intressant?

Katrin förmedlar sin bild av Akademisk Ridkonst i denna tidning. Katrin rider för Bent, och om han kallar sin ridning Akademisk Ridkonst, så är väl det så nära dagens källa man kan komma?

Men dressyr är en ngt större disciplin än akademisk ridkonst? Det stora flertalet (tänk bara på alla ridskoleelever) hobbyryttare har nog aldrig kommit i kontakt med akademisk ridkonst tidigare.

Jag är fullt på det klara att Katrin visar sin version, sina kunskaper och sin tro. Men är alla det? Vet alla att det finns 468 akademiska tränare i Sverige? Jag tror inte det. Som utomstående kan man tro man att Katrin är "sanktionerad" på något sätt och att det hon säger är den officiella sanningen. Och det är det jag undrar över om ni reflekterar över?

Kruxet med de "nyare" hästtidningarna som tillkommit under senare år (jag tycker dock att det är positivt med fler alternativ än Ridsport) är att de inte alltid håller så bra kvalitet journalistiskt sett. Många av de publicerade artiklarna är till stora delar "frälsning för redan invigda" och reklam för en viss inriktning, produkt mm. Detta har för övrigt diskuterats på Gnägg för ett tag sedan.

Om jag inte missminner mig så hade hästprogrammet "Hästliv" med Lotta Jankell ett inslag eller en serie om Akademisk Ridkonst/Barockridning. Vid åtminstone ett reportage intervjuade de Ubbe Nordström och Åsa Nilsson och de fick ge sin syn på saken och en liten inblick i vad de pysslade med. Är dessa personer representativa för resten av de som kallar det de sysslar med för Akademisk Ridkonst/Barockridning. Tänk alla de barn och vuxna som såg det programmet och trodde att det var "den sanna Akademiska Ridkonsten", fast det hypotetiskt sett inte skulle vara det?

Jag har sett reportage om bl a Alain Roland och barockridning. Är han fel man att intervjua där?

Jag minns att även Eva Jälmbrant och Bent själv i egen hög person för några år sedan blev omskrivna i ett reportage i tidningen Hästfynd, då något med Barockridning/Akademisk Ridkonst att göra.

Det finns flera som det är skrivet om, så Katrin är inte ensam att "representera" AR, och hon kallar sin ridning för AR.
Det är nog svårt att göra reportage om alla de tränare som finns i Sverige. Man väljer nog ut de som man tror att folk kan ha intresse av att läsa om. Någon "måste" man ju intervjua... :smirk:

För övrigt tycker jag att ja; Katrin representerar Akademisk Ridkonst på ett bra sätt, och jag vet väl flera som skulle kunna representera AR på ett bra sätt. Katrin lägger tonvikten på det hon tycker är viktigt. Frågar man någon annan så kanske de lägger tonvikten på något annat.
Själv måste man alltid reflektera över vad det är man gör och varför och vad man har för mål. Tanken är väl att man ska utvecklas på egen hand, inte jämt och ständigt rida för tränare varje pass. Man ska bli sitt eget original, inte bli en kopia av någon annan.

Senast ändrad:

I så gott som alla tidningar och tidskrifter finns artiklar och frågespalter med just den tidningens talesman för ett visst ämne. I det här fallet är det Katrin för den akademiska ridkonsten, någon annan är tidningens islandsexpert, en tredje är westerdito. Jag tror att de flesta är vana vid det, inte tror läsaren att det är den alenarådande i hela vårt avlånga land. Vi är ju även vana att läsa gympaexperten i tidningen Må hur som helt, om vinexperten i DN, SvD, Gp, Sydsvenskan, Allt om Mat eller vilken titel som helst. Helt vedertaget, en person som är relativt duktig på ämnet uttalar sig, lär ut, svarar på frågor eller liknande.
Skillnaden mellan olika akademiska instruktörer är lika stor som mellan instruktörer i andra läror. Alla kanske har ett liknande mål, i det akademiska fallet att följa den akademiska trappan, men olika vägar som bär till målet. Just Katrin är en av alla dessa instruktörer, i Stallmagasinet tycker jag att hon skriver lättförståligt, samtidigt som hon i bilder även visar hur det kan se ut när det går både rätt och fel. Intressant artikelserie, där hon presenterar sin syn på, och hur hon skolar sina hästar enligt de akademiska principerna.

OlleAtlas

Ska försöka svar på några av dess undringar eftersom jag är rätt involverad i detta..

"Är Katrin den officiellt uttalade språkeskvinnan för Akademisk ridkonst i Sverige?"
Nej, det är hon inte. Är det nån som är det så skulle det vara Christina Drangel som är ansvarig för att Bent kommer hit flera gånger per år. Men jag tror inte hon heller vill kalla sig "officiellt uttalade språkeskvinnan för Akademisk ridkonst i Sverige"
Måste det finnas en sån? Finns det såna inom hoppn ing, dressyr mm?

" Hur ser ni som kallar er Akademiska ryttare på Katrins "dominans"? "
det är inte frågan om någon dominans.

"Är det helt odiskutabelt allt hon säger och visar på sina bilder?"
Ingen artikel eller bilder är väl någonsin odiskutabla. katrin har ju dessutom valt att publicera bilder med uppenbara brister på olika sätt, vilket då stått i bildtexten.

"Är hon på väg att bli en svensk Bent?"
Nej, hon är kvinna :rofl:
Skämt åsido så behöver vi ingen svensk Bent, vi har ju en riktig Bent...

"artikelseriens namn gör också gällande att "detta är akademisk ridkonst"."
Artikelserien heter Akademiska Ridkosntens skola med Katrin Wallberg för att klargöra att det är hennes sätt att arbeta. När man läser artiklarna står det också tydligt att det är hennes sätt att arbeta. hon kan ju inte stå och berätta om hur Anna på Gotland tränar sina hästar - eller hur?

"många har ju skrivit om akademisk ridning låååångt före både henne och Bent. DEcarpentry tex."
precis! läser just honom nu. det lustiga är att han faktiskt samlar flera olika tränares tankar - ungefär som en artikelserie ang AR fast i bokform.

"Att en tränare figurerar i media, i detta fall Stallmagasinet, anser jag inte innebär att den personen dominerar inom ett visst fält. Att en eller flera personer får stor uppmärksamhet medialt kan ju bero på många faktorer."
och innan henne var det Bent, Eva Jälmbrant, Christina Drangel m fl.
Jag kan avslöja varför det blev just Katrin; hon är otroligt duktig på att strukturera och förklara samt att hon var tillgänglig för hela denna serien. Det är inte alla AR tränare som har de kvaliteterna.
När man gör en sådan här uttömmande artikelserie så är det många faktorer som ska stämma. naturligtvis blir inte allt 100% som man vill, men då har man det i bagaget till nästa gång.

"Vad är dressyr? Vem ska representera den?
Vore ifrågasättandet detsamma, om det t ex var en artikelserie med Louise Nathorst, som skulle representera dressyren? Är hon "rätt ansikte" för dressyren? Varför i så fall? Varför ska folk få övertygas om att det hon gör är dressyr?"
:bow: precis mina tankar.

"Katrin förmedlar sin bild av Akademisk Ridkonst i denna tidning. Katrin rider för Bent, och om han kallar sin ridning Akademisk Ridkonst, så är väl det så nära dagens källa man kan komma?"
nepthys - du har fattat galoppen!

"Vet alla att det finns 468 akademiska tränare i Sverige?"
Carmenzita - skämtar du? Vart får du det ifrån?

"Kruxet med de "nyare" hästtidningarna som tillkommit under senare år (jag tycker dock att det är positivt med fler alternativ än Ridsport) är att de inte alltid håller så bra kvalitet journalistiskt sett. Många av de publicerade artiklarna är till stora delar "frälsning för redan invigda" och reklam för en viss inriktning, produkt mm."
Tycker iofs att ovanstående gäller Ridsport oxå. Men - AR skolan med Katrin var upplagt på ett sånt sätt att den skulle kunna fungera som en träningshjälp för även oinvigda, något jag saknat sen tidigare.

I Globen kommer man att kunna köpa alla delar av AR skolan med Katrin Wallberg i ett tryckt häfte eftersom flera nummer av tidningen tagit slut pga folk som upptäckt artikelserien för sent velat köpa gamla nummer.
Därför kommer ett särtryck i begränsat antal.

Sen kan jag tillägga att det är inte Katrin som bestämt innehållet i serien utan jag som artikelförfattare.

Nu när serien är slut kommer det att bli AR i varje nummer men nu ingen serie. Fler tränare kommer att figurera.

Oh, det är du som är författaren till serien.Jag skulle vilja säga till dig är att om du hade kortat av texten med hälften och lagt till lite mer avdelningar i texten så hade fler orkat läsa den. Som det är nu så är den för maffig och tungläst.
Intressant är det dock så det är en välmenad "klagan" inget taskigt menat.
Tanken med serien är god och det är bra att folk får se annat än det gamla vanliga.

Lite nyfiken är jag dock på hur du som artikelförfattare "drabbats" av den minst sagt bedrövliga ridningen som visas på bilderna? Det stämmer liksom inte riktigt med vad som skrivs i texten.
Bokstavligt talat så låter det bra men när man ser bilderna så tror man inet att det handlar om samma sak. Det är liksom ok om lilla Lisa på sin fjordning inte kan sitta rakt på sin häst, eller om hon inte kan böja den men det här är nästan pinsamt att den artikelserien handlar om inte fixar det.
eller det bryr sig kanske inte folk om?
Jag kan känna så att eftersom artikelserien ska ses som en som du själv sa träningshjälp så kan det kännas helt onödigt att ens träna på det för om inte Katrin kan, hur ska då såna som du och jag kunna?
Därmed inte sagt att jag själv är så mkt bättre....... (eller hrm, jag kan iallafall sitta rakt på en häst men thats it.) , men jag låter heller ingen skriva en artikel om mig....
//Uppriktigt nyfiken Linda

"Lite nyfiken är jag dock på hur du som artikelförfattare "drabbats" av den minst sagt bedrövliga ridningen som visas på bilderna?"
Jag har definitivt inte drabbats. Däremot har jag haft förmånen att få gå ett antal kurser för Katrin och så föddes idén att göra artikelserien.
Jag tänker inte försvara hennes sits eller så. det kan hon få göra själv i såna fall.
Eftersom jag gått väldigt många kurser för henne (och andra för den delen) så vet jag vad hon åstadkommer med sitt sätt att lära. Jag har sett ryttare och hästar under stor, mycket stor förändring, till det positiva.
Dock passar hon inte alla ryttare, men så är det ju med alla! Ingen tränare passar ALLA.

Om jag inte vetat (efter alla kurser) hur hennes filosofi är och litat på den så skulle jag inte skrivit serien.

det är alltid svårt med fotografier - vet ännu inte om jag sett nåt perfekt, där både häst och ryttare har det ultimata.

Varför Katrin blev utvald var för, som jag skrev innan, hennes struktur och pedagogik, samt att jag sett resultatet av hennes träning.

det här är ungefär samma diskussion som jag haft med islandsfolk som menar att "en tränare måste kunna visa upp min häst bättre än mig - annars tänker jag inte rida för denne."
Själv har jag (faktiskt - inget skryt) träffat på tränare som inte ridit min häst bättre än mig men haft en otrolig förmåga att lära ut bra och på rätt sätt. Då har jag gärna ridit för denne i alla fall.
Men - det är upp till var och en. Är man nyfiken så provar man och bestämmer sig sen!

"Jag kan känna så att eftersom artikelserien ska ses som en som du själv sa träningshjälp så kan det kännas helt onödigt att ens träna på det för om inte Katrin kan, hur ska då såna som du och jag kunna?"
Tråkigt om du ser det så - så ser jag det inte. Och jag vet att många faktiskt håller med mig. Självklart finns det massor som har samma åsikt som du oxå - men det är ju så det ska vara!

Jag kan ha massor med åsikter om olika träningsserier eller artiklar om olika tränare och tips mm. Men det är otroligt mycket som jag sållar bort helt enkelt. Jag väljer bort det som inte passar mig och det hoppas jag att läsarna också ska kunna göra med mina texter.
Mycket jag läser kan jag tycka är helt åt skogen - när andra hyllar det. Så måste det vara i en tidning. hur skulle det se ut om allting var skrivet på samma sätt med exakt samma filosofi? det skulle inte vara utvecklande och det skulle inte ge en chansen att tänka på samma sätt.

hoppas du förstår mer hur jag tänker.

ang texternas längd så var det så att jag tog beslutet att göra en grundlig genomgång där de flesta svar skulle finnas. tex om man beskriver en övning så ska eventuella fel finnas med och vad man gör åt det. allt för att det ska underlätta att testa själv.

Mvh tottenham/pernilla

Nä det perfekta är svårt att hitta men så här dåligt är oxå svårt att hitta.
Jag har hört mkt gott om Katrin från hennes elever men när jag ser dem utöva det de lärt sig så är det ruskigt dåligt och hästarna går oxå ruskigt dåligt, faktiskt sämre än de som tränar för andra akademiska tränare. Kanske det är så att de använder det hon lär dem fel, eller så är de blinda?
Pedagogisk kan jag hålla med om att hon är, minns när hon skrev gigantisk långa saker här på forumet som lät väldigt bra.

Jag förstår hur du tänker, och håller med i stort dock. Det är inte filosofin som sådan jag vänder mig mot utan kvaliteten på utövaren.

Kan inte hålla med Djurjouren om Katrin och hennes elever just för att jag själv har tränat en del för en elev till henne som iallafall hittills haft mycket bra inflytande på min häst, och när jag sett henne jobba för hand har jag varit riktigt imponerad trots att min häst tidigare inte är barockriden. Kanske dessa inte passar att träna alla hästar/ryttare men så är det ju med alla tränare.

Men dressyr och akademiskt ridkonst går många gånger hand i hand. Det finns visserligen extrema tränare inom alla områden, men jag tycker det är synd att man inte helt enkelt kan säga att det är dressyrträning på lite olika vis. Det finns ju mängder av dressyrtränare och jag tränar absolut inte för vem som helst utan väljer en tränare som undervisar på ett sätt som känns rätt för mig och min uppfattning om hur hästar ska tränas. Jag har stött på många instruktörer som undervisar på ett sätt som jag själv tycker är rent felaktigt och t.o.m slutat arbeta på en ridskola för att de andra instruktörerna undervisade på ett sätt som aldrig skulle kunna lära eleverna rida.
För mig är dressyr dressyr och det finns bra och dålig ridning. De olika namnen på träningsmetoder förvillar bara.

"Men dressyr och akademiskt ridkonst går många gånger hand i hand."
grunden är densamma och målet är detsamma, för några hundra år sedan fanns inte begreppen AR och dressyr, det var då ett och samma. månne kom skillnaden i samma sekund som det började tävlas?

"För mig är dressyr dressyr och det finns bra och dålig ridning. De olika namnen på träningsmetoder förvillar bara."
förstår vad du menar. bra och dålig ridning finns såklart inom alla discipliner.
men jag tror ändå att det finns en poäng med att kalla det olika saker, men - det kan ju såklart bli så att man då stänger ute vissa som sett tex an tränare av AR som är helt värdelös och sen grundar de deras syn på AR just på denna tränare. det är synd! samma fenomen stöter man inte direkt på i dressyren tex, där byter man bara tränare. jag har aldrig hört nån som säger " jag såg XX hålla dressyrlektion och det var det värsta jag sett - jag tycker att all dressyr är kass"
Men den risken finns som sagt inom AR. Nån som hänger med i mitt resonemang?

/tottenham

Vad vill Du läsa angående AR?
Vilka personer vill du läsa om?

det vore kul att veta

Kom igen nu! Önska...kanske är det redan på gång...

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår