Sv: Artikeldiskussion!
Men snälla du, vet du inte hur en häst rör sig? Varför envisas du med att dom inte sätter ner ett ben i taget när dom galopperar i fyrsprång? Har du tittat på bilderna?
Och det är väl inte bra om NÅGON häst står inne 23 timmar om dygnet? Och så vidare, och så vidare. Varför ska det räcka med att säga "det är minsann värre inom andra grenar"?
Det är hur tydligt som helst att du har gjort det jag skrev om - ut med taggarna för att någon kritiserar din sport, i stället för att fundera över om det faktiskt kan ligga något i det hon säger. Du började faktiskt den här tråden med att fullständigt idiotförklara människan som skrev - det är väl bra att du nu argumenterar sakligt i alla fall. Bryr man sig verkligen om hästsport så får man faktiskt vara beredd att ta debatten och inte bara vifta bort alla som protesterar mot det dom uppfattar som oschysst behandling av djur som idioter.
Att ta En häst med brutet ben som exempel för alla våra hästar som springer löp och dra sanningen efter det?
Jag vet hur benen rör sig, men det låter som i artikeln att de står på ENDAST ett ben i taget. Samt, var vill hon komma? Ska vi byta till någon bättre egenpåhittad gångart som skulle vara bättre?? Det finns inga förslag på förbättringar, bara ren kritik.
Ang. utevistelsen så är artikeln vinklad som att just trav/galopp hästar står inne 23 timmar per dygn. Jag skulle säga att det inte är så. Finns fler ridhästar som står inne och endast går i ridhus, samt att det är lag på att hästarna ska ha möjlighet att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
Jag har travhäst, har jobbat med travhästar, jobbar på tävlingsdagar, står i stall bland travhästar bredvid travbanan. Det jag reagerar på är att "dessa hästar" som att alla verkligen tävlar vid två års ålder. Min premade som tvååring, (alltså inte ett tävlingslopp)ja, men många väntar tills hästen är tre med att både kvala och tävla. Allt är skrivet för att få med sig dom som inte har insikt i hur det går till, för att skapa dåliga rykten och smutskasta travsporten.
Man avlar på de som har löphuvud, som har bra exteriör och hållbarhet. Andra har inget i aveln att göra, det är mest amatöruppfödare som betäcker sitt "fina sto" då det avlas på fel individer. Sen extrem flyktinstinkt tycker jag är fel att översätta till löphuvud. Hästar med extrem flyktinstink är inte lugna harmoniska och trygga, en ärlig häst som ger allt har löphuvud. Inte en med extrem flyktinstinkt. Hästar som "flyr" är för stressade i travlopp och skulle ganska fort galoppera bort sig.
Jag skulle säga att sveriges travsport är ledande när det gäller träning, veterinär, hästvård, foder, hovvård osv. Det krävs licens för att träna travhäst och det är veterinärer på plats vid tävling och dopingkontroller, samt att djurskyddslagarna följs bra på det flesta håll.
En häst som inte trivs och inte vill springa går inte att tvinga, den kommer inte prestera, då tas den ur tävling.
Men snälla du, vet du inte hur en häst rör sig? Varför envisas du med att dom inte sätter ner ett ben i taget när dom galopperar i fyrsprång? Har du tittat på bilderna?
Och det är väl inte bra om NÅGON häst står inne 23 timmar om dygnet? Och så vidare, och så vidare. Varför ska det räcka med att säga "det är minsann värre inom andra grenar"?
Det är hur tydligt som helst att du har gjort det jag skrev om - ut med taggarna för att någon kritiserar din sport, i stället för att fundera över om det faktiskt kan ligga något i det hon säger. Du började faktiskt den här tråden med att fullständigt idiotförklara människan som skrev - det är väl bra att du nu argumenterar sakligt i alla fall. Bryr man sig verkligen om hästsport så får man faktiskt vara beredd att ta debatten och inte bara vifta bort alla som protesterar mot det dom uppfattar som oschysst behandling av djur som idioter.