Sv: Artikeldiskussion!
Okej vi tar dom en och en.
Trav- och galopphästar utsätts för oupphörligt lidande
Det är inte Djurens Rätt som har skrivit det. det är Aftonbladets debattredaktör som har skrivit den rubriken som tolkning av artikeln. Dom väljer gärna uppseendeväckande rubriker. Djurens Rätt skrev "oupphörliga påfrestningar", vilket du själv citerar nedan.
anledningen till att hästar egentligen springer, nämligen flock- och flyktinstinkt, och inte för sitt nöjes skull.
Det är helt klart att det går att diskutera hur mycket som är det ena eller det andra. Även jag kan säga "ja men dom älskar att springa ju" men exemplet som hon ger, med hästen med det brutna benet som ändå försöker hänga med, är tankeväckande eller hur? Den hästen sprang inte för sitt nöjes skull ju.
Du kan tvinga hästar att både springa, hoppa och göra dressyrkonster mot deras vilja. Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt
Jag tycker faktiskt att det ligger mycket i det. Hästar är otroligt förlåtande, godmodiga djur. Det är många lägen där man tycker att en häst borde stanna upp och helt sonika slänga av ryttaren, men dom gör det sällan.
Dessa hästar börjar tränas vid ett års ålder och tävlas vid två år.
Läs på.
Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.
Jag vet inte om detta är standard i galoppsporten i Sverige, men det är standard i alla andra länder som jag känner till. Och det gäller inte bara galoppsporten, jag tvivlar starkt på att Totilas får gå ut o springa runt med hagkompisar.
livet för dessa hästar består av en serie oupphörliga påfrestningar.
Det är väl så för alla idrottare på elitnivå? Människor som hästar? Med den skillnaden att hästar inte har valt det själva.
Dessutom sätter hästen vid galopp endast ner ett ben i taget, vilket gör att all tyngd hamnar på ett enda ben
Sorry men nu visar du upp egna bristande kunskaper. Titta på denna berömda bildserie så ser du hur det går till.
http://www.worldsfamousphotos.com/index.php/2008/02/10/sequence-of-a-race-horse-galloping-1887/
Modet i dag är hästar med osannolikt tunna, långa ben som kan springa fort men som lätt bryts.
Har du inte läst citaten som jag klippte in?
Jag kan ingenting om galoppavel men lite Googlande ledde mig till ett antal sidor där man skrev om just detta och oroade sig för benkvalitén hos dagens galopphästar. Och det finns ett par exempel från nutid där berömda vinnarhästars ben har vips plötsligt gått sönder på flera ställen. Vilket ju är lite konstigt i en topptränad atlet?
Det är onaturligt för hästar att springa i maxtempo i andra situationer än när de flyr i panik.
Ja det är i alla fall onaturligt för dom att springa flera km i maxtempo i annat än panik. Håller du inte med?
De avlas dessutom på att ha extremt stor flyktinstinkt, något som inom sportens kretsar ironiskt nog kallas för löphuvud.
Varför skulle det vara fel? Det är klart att man avlar på löphuvud! Varför skulle man göra något annat?
Enligt djurskyddslagen är det helt förbjudet att utsätta djur för lidande under träning och tävling. Mot bakgrund av detta är det svårt att se att galopp- och travtävlingar över huvudtaget kan få anordnas
Just där sticker man ut hakan och är kontroversiell, och även jag tvekar om jag kan hålla med. Men det är inte ett
faktafel - det är en
åsikt.
Att artikeln provocerar håller jag absolut med om, men jag tycker att dom sakliga grunderna för att såga den är tunna.
Som jag skrev förut så förstår jag inte varför vi hästmänniskor ska slänga taggarna utåt så fort någon kritiserar hästsport. Som hästälskare borde vi allihop, hela tiden, fundera och reflektera över var gränsen går för hur vi får nyttja/utnyttja hästar. (Detsamma gäller för alla djur enl min personliga åsikt.)