artikel om stress hos travhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: artikel om stress hos travhästar.

En bitlapp, så att h*n inte ska bita sig i tungan.

Näe men nästan......:rofl:

Skitlappen sätter man där bak......:p

Jag skummade igenom artikeln eftersom jag hade bråttom. Ska läsa den mer noggrant sen.
Jag tyckte han växlade ihop stress med nervositet ibland. Tex. på tävlingsbanan då hästar bajsade diarré, svett och darrningar. Det tycker jag kan vara tecken på nervositet. Inte stress.
En stressad häst tycker jag är när den även i hemmiljön är allmänt uppskruvad, äter dåligt och har koncentrationssvårigheter. Har svårt att koppla av även då den får beta gott gräs, eller som inte kan vara själv i hage eller i stallet, reagerar för minsta rörelse ute i naturen.
gulan

Kunde knappt läsa artikeln för jag hakade upp mig på fuxens hovskägg!! awww det är väl inget kallblod heller! :crazy:

Jag har oxå bara skumläst den än så länge, är på väg till sängen, men det kändes som om han inte var tillräckligt insatt för att kunna uttala sig så spiksäkert som han gjorde... Om man inte ens vet hur många passhästar man "får" ha och ändå hävdar att det är för många? Visst sju hästar är rätt så tufft att hinna med helt och hållet men om man inte har tagit reda på fakta så ser det lite illa ut...

Och som sagt så har han nog ta lite fel på stress och nervositet, det är en markant skillnad, nu ska man inte jämnföra olika djurslag men våran spring tex blir otroligt nervös inför en agilitytävling och skiter flera gånger, men särskilt stressad är han inte...
Jag har även haft passhästar som har varit stressade men kopplat av och mått bättre men ändå visat nervöst beteende under själva tävlingskvällen...

Tror ni ärligt att hästar blir nervösa? Hästar planerar inte, de lever i nuet, och om nuet stressar dem så visar de det genom att bli lösa i magen, svettas, beter sig annorlunda, blir svårare att hantera, okontaktbara. I värsta fall bidrar stressen till fysiska och psykiska problem.
Jag tyckte artikeln var bra, och författaren har uppenbarligen erfarenhet av travet, indirekt och direkt. Jag vet inte heller hur många passhästar man ska ha. Det bästa vore väl om man inte hade passhästar utan hade sin egen älskade häst istället och körde med. Då hade travet sluppit mycket av stressen då hästen är trygg med sin ägare.
En nervös skötare/ägare/kusk ger stressad häst. Nervositet är en mänsklig faktor eftersom vi oroas av hur det ska gå.

Visst ska vi göra så mycket som möjligt för att hjälpa våra hästar ....inte bara travhästar.....stress förekommer ju som bekant inom alla grenar och även hemma på den trygga gården med den trygga ägaren.

Stress är enligt mig en del av livet. Inget man önskar men något varje levande individ utsätts för ...vissa reagerar mer....andra mindre.

Tyvärr innehöll den här artikeln inte något nytt när det gäller stressforskning. Den är skriven av en författare (ingen stressforskare) och NH-instruktör och visst kan man läsa mellan raderna att han gör "reklam" för NH. Enligt mig finns det även andra hästmänniskor som besitter stor kunskap när det gäller att hantera och hålla häst.

När det gäller hur insatt han är i travet skriver han själv att det var mycket längesedan han hade travhäst och då förstår jag att han missat att de flesta travtränare idag lägger stor vikt på att låta hästarna vara ute mycket i rejäla hagar med kompisar och att nästan alla travare idag får fri tillgång på grovfoder. Många får numera massage (som kanske är ännu bättre än rykt när det gäller kontakt och avslappning) och man är väl medveten om vikten av återhämtning mellan ansträngande arbetspass.

Visst är det härligt att utvecklingen går framåt och att hästarna idag har det bättre än på den tid författaren hade egna travhästar.:idea:

Hoppas att ni som är aktiva inom andra grenar också tittar på er egen stresshantering och inte bara fokuserar på "andras" problem.
Vi vill nog alla försöka göra det så bra som möjligt för våra fyrbenta vänner ? :p

LSZ: Enligt mig finns det även andra hästmänniskor som besitter stor kunskap när det gäller att hantera och hålla häst.

De jobbar även de utifrån hästen = NH :) Sen om man inte ens vet vad en repgrimma är, det gör ingen skillnad.

Jag håller med om att man måste stressträna en häst för att allt vi gör är till viss del stressande ögonblick för hästarna. Åka transport, tävla, skos, snabbjobb, hoppträning.

gulan skrev:
Sant. men dom känner igen/kommer ihåg sitvationer.
gulan
Specielt sånna som på något sätt varit obehagliga? Eller.
:angel:

*
Jag tycker hans artikel är för mycket kåseri, "mig och mina tankar", för att vara seriös. Fast det verkar han inte göra några försök på att dölja. Kul spekulation på skillnad av vård på ridhäst och travare.:angel:
Hade det varit enbart om honom och inte reflektioner över sporten som helhet så hade jag kanske accepterat det, -ifallafall sett det på ett annat sätt.
Var hämtar han fakta till sina påståenden? Hittar han bara på, är det från egen erfarenhet (och hur kan han isf styrka det) eller vem är det som menar det han säger och vilken relevans har det till sporten i sig? Sånn viktiga detaljer saknas i hans artikel, tycker jag.

Uppfattas han som seriös när han jämför sin ridhäst, "Nordsvensk", med aktiva kallblodstravare?
Jag förstår hans syfte, men tycker att det är oproffsigt levererat, tyvärr.:smirk:

Äsch.....jag som avskyr att behöva använda. Men nu är det befogat!
:bow: :bow:
gulan

Min följdfråga blir då, vad är hästarna nervösa inför?
Tävlingen såklart. Själv har jag varit tävlingssimmerska och det var rejäla fjärilar som for runt i magen innnan start. Blev alltid våldsammt kissnödig strax innan jag skulle upp på pallen, även om jag varit på toa.
gulan

Nej, vad blir hästen nervös av?? Lägg inga mänskliga känslor o tankar på hästen.

Den vet inte att man vinner pengar, eller att den kommer att galoppera bort sig. Den vet antagligen bara att någon sorts press kommer komma snart. Och om man tittar på tv, på deras kroppsspråk så är det inte den lyckliga sommarhages känslan direkt. Hästarna blir faktiskt slagna, dragna i svansen, skrikna åt av kusk eller andra kuskar, omkörda, pressade, en massa bett, hårda händer och kanske ibland smärta. Det är inte alltid kul de minutrarna loppet varar. Det är ont om pigga glada ögon o öron på travbanan tycker jag. =stress. Däremot efter loppet kan vissa hästar med lätthet trava och öronen pekar fram igen, ibland skymtar man nöjdhet och glädje. Då har stressen o pressen släppt. Skööönt. Andra skakar av stress i duschen efteråt och kräver många timmar innan de kan äta och andas lugnt igen. De hästarna borde inte behöva starta någon mer gång, anser jag. De tål inte stressen, och ur djurskyddssynpunkt borde de inte få tävla trav. Vi accepterar inte stress hos våra slaktsvin, men hästar är ok? Det svåra är att sätta gränsen nånstans, som med alla lagar o rekommendationer.

Nej, vad blir hästen nervös av??
Låt mig gissa. :banana:
Människans förväntningar, som är omöjliga att uppfylla, och smärta tror jag är två viktiga ingridienser.

på deras roppsspråk så är det inte den lyckliga sommarhages känslan direkt.

Det är ont om pigga glada ögon o öron på travbanan tycker jag. =stress.
Kan människan förändra detta till något mer positivt och ändå fortsätta med travsport som en tävling där pengar står på spel?

Vi accepterar inte stress hos våra slaktsvin, men hästar är ok?
Ligger skillnaden i att vi inte spelar på svin...?:p :banana:

Jag hoppas att människor varje dag kämpar för att få vardagen för en travhäst att te sig så positiv som möjligt! Jag har varit med och tränat en relativt lycklig travhäst, och sett många andra!

Hästliv med flock och utegång, trygghet i rutinerna, fasta skötare och absolut inget våld whatsoever tror jag kan ge en relativt lycklig travhäst. Drivning med förnuft.

jag tävlar själv i Körning och hästar klarar ju pressen en kusk kan ge, men det får aldrig övergå i rädsla för vad som komma skall...

Jag hoppas att människor varje dag kämpar för att få vardagen för en travhäst att te sig så positiv som möjligt! Jag har varit med och tränat en relativt lycklig travhäst, och sett många andra!

Jo du, jag hänger inte alltid med i ditt resonemang måste jag erkänna.

Vardagsliv och tävlingssituationer om vartannat.

Om du kunde hålla dig till EN av situationerna vore det nog enklare för oss vanliga dödliga att fatta vad du vill komma fram till.

Själv tycker jag nog att artikeln var lite "sisådär" Mycket personliga aspekter och "har jag hört" och så vidare.

Har för övrigt bara skummat den men har inte tid att sätta mig in i den.

Jag säger som ghost, det blir lite svårt att veta vad du försöker komma fram till, men jag vet hästar som älskar tävlingssituationen, i stallet hade vi en gulddivisonshäst som under sommaren tävlade nästan varje vecka, de veckor som det inte var tävling var han grining och sur att hantera men när han gick med en vecka emellan var han en trevlig och glad häst...
Nej det var inte det sista året och jag tänker inte säga namnet på hästen av olika andledningar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 330
Senast: Palermo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka