Artikel om skamvrå och utfrysning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Men om hon skickar ut elevrna i korridoren, hur ska hon då kunna ta ansvar för dem? Hon ser ju inte ens vad de har för sig. Har du frågat henne och fått ett bra svar på detta? Hennes ansvar för elevern försvinner ju inte för att de lämnar klassrummet.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Det var väl därför jag förstod det som att hon hellre ville ha dem i hörnet i klassrummet...

Nej jag pratade faktistk inte med henne om det, jag var där bara i två dagar och jag kände att jag själv hade så mkt åsikter om det att diskussionen inte skulle bli särskilt bra. Jag hade nog diskuterat utifrån min föräldraroll, inte som lärar"kandidat" vilket jag kunnat ha gjort.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

För mig är det ganska enkelt! I vårat hus får man inte uppföra sig hur som helst.. Beter man sig fööör illa så får man gå till sitt rum.. Och så får man stanna där tills man kan uppföra sig.. Det handlar inte om utfrysning i min mening för barnet har fått ett val! Vårat hus är nämligen till för hela familjen... Och alla skall få leva där och ha det bra...
Jag tror att det är viktigt att prata med barnen.. och jag tror inte på nått straffsystem.. Men något måste man göra.. .. Man kan inte låta ungar ta över hela alltet....

Är vi borta och ungar inte kan uppföra sig så får de helt enkelt gå ut i bilen och vänta.. Det är inget straff heller i min mening, utan den gången det skedde (har hänt en gång) så talade jag om att jag har ansvar för mina ungar och eftersom de inte klara av att hälsa på nån utan att leva rövare så får de vänta i bilen...Jag kan inte ha med mig barn ut till folk som inte kan uppföra sig.. Enkelt! I min värld... Jag la även till att de betyder lite för mycket för att bli överkörda på vägen, det är ju bland det värsta som kan hända mig... Det blev resultat i alla fall... och straff vet jag inte.. De är var ju välkommna ut när de kännde att de klarade av att lyssna på mig... Man kan vell inte begära att en femmåring ska ta ansvar för sitt liv själv?

Barn är ju barn.. De behöver vuxna som vågar vara föräldrar...

Mina barn får alltid välja... Man kan ju inte bete sig hur som helst när man är vuxen heller utan att det får konsikvenser, även om man har lust menar jag...:smirk: ..

Mycket bra artikel för övrigt....
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Intressant artikel. Men den får mig att tänka på en annan sak.

De barn som man ser i den amerikanska/brittiska varianten, som ofta har tagit överhanden helt med våld, och helt vansinnigt beteende, pga att deras föräldrar inte vet att hantera situationen, är för mesiga, blir vansinnesrasande varjegångoavsett, har egenupplevda idéer om vad barnen behöver, etc. Hur blir livet för dem när den sortens liv fortår?

Tänker på den brittiska mamman som inte smekte/kramade sin dotter. Dottern betedde sig otroligt illa, bets, slog alla och var despotisk i familjen. Men vem skulle inte vara det om man inte fått någon kärleksfull kontakt med sin förälder! Och mamman visste om sin problematik, och pappan var en räka!

Eller den amerikanska pappan som hade varit rädd och haft lite kontakt med sina föräldrar som barn och som insisterade att natta alla sina barn (4?) i deras sängar tills de somnade, vilket tog hela kvällen. Mamman misstyckte men hade på amerikanskt sätt inget att säga till om. Den 8-åriga grabben var så osjälvständig och rädd att han inte kunde vara på tae-kwan-doträning 1 timme utan att mamman satt där och väntade!

Hur blir det för alla barn som har det som de, med eller utan nanny-program, och som bara blir vilsna? Alla barn som är de som bestämmer hemma fastän de är små, som inte vet några gränser, som har föräldrar som inte ser dem fastän de gör värre och värre saker? Jag tror att de är många fler än de som blir utsata för skamvrå och time-out, nes pa?

Fny
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Intressant artikel. Men den får mig att tänka på en annan sak.

De barn som man ser i den amerikanska/brittiska varianten, som ofta har tagit överhanden helt med våld, och helt vansinnigt beteende, pga att deras föräldrar inte vet att hantera situationen, är för mesiga, blir vansinnesrasande varjegångoavsett, har egenupplevda idéer om vad barnen behöver, etc. Hur blir livet för dem när den sortens liv fortår?

Tänker på den brittiska mamman som inte smekte/kramade sin dotter. Dottern betedde sig otroligt illa, bets, slog alla och var despotisk i familjen. Men vem skulle inte vara det om man inte fått någon kärleksfull kontakt med sin förälder! Och mamman visste om sin problematik, och pappan var en räka!

Eller den amerikanska pappan som hade varit rädd och haft lite kontakt med sina föräldrar som barn och som insisterade att natta alla sina barn (4?) i deras sängar tills de somnade, vilket tog hela kvällen. Mamman misstyckte men hade på amerikanskt sätt inget att säga till om. Den 8-åriga grabben var så osjälvständig och rädd att han inte kunde vara på tae-kwan-doträning 1 timme utan att mamman satt där och väntade!

Hur blir det för alla barn som har det som de, med eller utan nanny-program, och som bara blir vilsna? Alla barn som är de som bestämmer hemma fastän de är små, som inte vet några gränser, som har föräldrar som inte ser dem fastän de gör värre och värre saker? Jag tror att de är många fler än de som blir utsata för skamvrå och time-out, nes pa?

Fny

Du har så rätt:( ...

Det jag aldrig begripit är hur det kan gå så långt... Det är klart att det blir ett jätte problem att ta tag i... Jag tycker att det är vidrigt att barn ska behöva ta ansvar över saker som de inte klarar av och är mogna för, vilket jag tycker att man gör när barn får styra upp hela ens liv och hem.. Ingen kan påstå att en 5 åring är mogen för att bestämma hur man skall ha det i ett hem, eller vad som är bäst för dem.. klart att de blir frustrerade..

Det är ju på ett sett föräldrar lösa barn...

Det blir otrygga barn....utan kärlek...
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

knapplån...

Det finns faktiskt en hel del problem med att behandla barnet milt och superpedagogiskt.
Man lär inte barnet hur vuxenvärlden fungerar!

Barndomen handlar ju om att bygga upp sin förmåga att interagera i vuxenvärlden. Den handlar också om att lära sig hantera orättvisa eller dåliga situationer.
Jag läste en artikel i tidningen (minns inte vilken tidning). Det handlade om vuxna som söker sig till psykiatrin för minsta sak. Det var en psykolog som jobbat i 20 år som psykolog som sa att nuförtiden klarar unga inte av att hantera ganska vanliga kriser i livet. Han sa att dessa "vanliga kriser" upptar allt större del av psykiatrins arbetsuppgifter. Orsaken, menade han, var den skyddade och väldigt pedagogiska uppfostran barnen haft. De har helt enkelt inte lärt sig hantera kriser. Slutsaten av detta var att barn behöver uppleva mer av vad de kommer att få vara med om som vuxna. De måste uppleva en kris för att kunna lära sig att hantera den.

Vuxenvärlden är (tyvärr) inte pedagogisk.

Jag håller faktisk med om detta. Barnens värld tenderar bara mer och mer att skilja sig från vuxenvärlden.
I vuxenvärlden kan man inte komma för sent till jobbet dagligen = man blir utsparkad. Arbgivaren kommer inte att föra samtal med dig om varför du kommer försent och vad man kan göra åt det.
I vuxenvärlden kan man inte behandla andra respektlöst= man blir otrevlig att umgås med, ingen vill vara med dig. Dina kompisar kommer inte att förklara för dig att du måste uppföra dig bättre. De kommer istället att välja andra kompisar.

Summa summarum så håller jag med om time outmetoden. Barn behöver lära sig att ta de konsekvenser av sina handlingar som de MÅSTE ta som vuxna.

OBS: Jag menar inte att man ska skippa pedagogik i barnuppfostarn. Men jag anser att det kan vara lärorikt/viktigt för ett barn att utsättas för samma saker som de kommer att göra som vuxna. Naturligtvis så ska uppfostran bygga på pedagogik och samtal med barnet. Att lära sig att uttrycka sina känslor i ord är jätteviktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Att inte använda sig av skamvrå gör inte att det blir en mesig uppfostran. Självklart mår inte barnen i nannyprogrammen bra av den (icke) uppfostran som råder utan de måste få hjälp. Jag vill bara peka på att det finns andra sätt än "skam-sättet" att uppfostra sina barn, speciellt när man inte har en så djup problematik som familjerna i nanny-programmen.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Jag tycker att "time-out" kan vara befogat i många fall, men inte när man hänger ut barn i ett klassrum på det sättet du beskriver! "Timeout" tycker jag är något man tar till när absolut inget annat hjälper o man behöver "få bort" barn ur en orolig situation. MEN alltid tillsammans med en vuxen!
Man måste prata med barnen o inte använda det som straff på det viset som många gör...

När ett barn lyfts ut ur en situation det inte behärskar och får sitta tillsammans med en vuxen så bör det inte definieras som time-out (för att undvika sammanblandning med time-out à la nannymetod som är tidsbestämd och barnet sitter själv utan vuxen till hands).
Din metod är precis den jag själv förespråkar.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Som vuxen skulle väl chefen aldrig skicka in dig för att stå i en vrå och skämmas inför dina arbetskamrater ett visst antal minuter. Hon/han skulle antagligen prata igenom konflikten med dig inne på ett stängt kontor tills ni var någorlunda överens. Det är så vuxenvärlden fungerar, varför ska man utsättas för skamstraff bara för att man är barn och inte kan försvara sig? Det är en betydligt hårdare värd än den vuxnes verklighet.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Jag skrev inget om skamstraff i mitt inlägg !
Jag skrev allmänt om att barn behöver träna sig i att hantera situationer som förekommer då de blir vuxna. Och så skrev jag att jag håller med om time out metoden.

Ja, visst skulle väl chefen prata om konflikten. Men om jag börjar bråka med mina arbetskamrater dagligen så skulle jag inte få jobba kvar. Så enkelt är det.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Snälla någon! Folk får ju jobba kvar fast de sextrakasserar kollegor (omflyttas på sin höjd), har alkoholproblem och mängder av andra problem som inkräktar både på arbetskapaciteten och på stämningen.

Jag tycker att det är vuxet att prata om problemen. Jag växte upp i en familj där man blev arg och sen var det inte mer med det, ingen uppföljning och ingen ursäkt, nånsin. Det var ett extremt omoget sätt att hantera konflikter och det lärde mig att ha svårt att stå för mina känslor och att få ur mig känslor på andra sätt än att bli förbannad. Hade mina känslor tagits på allvar och hade jag tränats i att ta mina egna känslor på allvar så hade jag mått bättre vid många tillfällen. Och det är ju därför man uppfostrar barn, så att de ska må bra själva och med andra.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Tack för länken!
Jag avskyr timeouter coh utfrysningar och det var jätteskönt att få läsa en så pass bra artikel.
Det jag funderar på är hur jag själv ska göra när min son (och senare min dotter) börjar skolan. i ettan här i byn har en ny lärare börjat och hon kör med gula och röda kort. Två gula kort betyder att sitta i ett hörn (som är beskrivet i texten) och fundera på vad eleven har gjort. (Har haft två VFU-dgr där och pratat med henne om det så det jag säger stämmer faktiskt (2007!!!!)) Alternativet är att få gå ut i korridoren men det var tydligen för mkt "belöning" så det anvädas mer sällan.

Jag säger bara; om detta görs på ett av mina barn.. då :devil:

Men det kommer oxå att innebära att jag som (ev ensam) förälder kommer att få ta striden rejält med denna fröken, och eftersom jag själv läser till lärare och har jobbat en del som vikarie vet jag hur viktigt det är att ha föräldrarna med sig. Och hon är faktiskt ganska bra för övrigt. Men aldrig att jag skulle acceptera att ha mina barn där i hörnet :mad: .

Hur hade ni motståndare gjort?

Jag skulle tydligt markera att jag inte accepterar att mitt barn ställs i skamvrå. Det finns heller inga stöd i läroplanen (snarare tvärtom) för att göra detta. Skulle hon ha sådana problem att hålla mina barn i schack att hon inte klarar det utan skamvråtime-outer så är hon i så fall välkommen att ringa så åker jag dit själv och tar hand om mina barn.
Jag har märkt att vissa pedagoger försöker ursäkta sitt beteende med att fråga "- men vad ska jag göra då?". Svaret på frågan är att som utbildad pedagog BÖR hon/han veta hur de kan lösa en konflikt med barnet utan att ställa dem i skamvrån.
I din frökens fall kanske ett samtal/möte med föräldrarna skulle vara konsekvens efter 2 gula lappar istället för att ställa ett barn i skamvrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Jag skrev inget om skamstraff i mitt inlägg !
Jag skrev allmänt om att barn behöver träna sig i att hantera situationer som förekommer då de blir vuxna. Och så skrev jag att jag håller med om time out metoden.

Ja, visst skulle väl chefen prata om konflikten. Men om jag börjar bråka med mina arbetskamrater dagligen så skulle jag inte få jobba kvar. Så enkelt är det.


Saken är det att time-out à la nannymetoden är ett skamstraff! Det är därför helt omöjligt att hålla med om time-outer och samtidigt vara emot skamstraff. Däremot kan man tycka att det ibland är nödvändigt att lyfta barnet ur en situation det inte kan hantera för att i lugn och ro reda ut vad som gick fel. men det är en annan sak.
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Att inte använda sig av skamvrå gör inte att det blir en mesig uppfostran. Självklart mår inte barnen i nannyprogrammen bra av den (icke) uppfostran som råder utan de måste få hjälp. Jag vill bara peka på att det finns andra sätt än "skam-sättet" att uppfostra sina barn, speciellt när man inte har en så djup problematik som familjerna i nanny-programmen.

Visst är det så. Jag ville inte alls ställa dessa två möjligheter emot varandra som enda möjligheter. Det finns massor man kan göra.

På funderingarna varför det tillåts gå så långt tror jag faktiskt att det är så att man inte vet vart man ska vända sig. Vem kan hjälpa en med sånt? Soc? Kyrkan? Skolan? Jag tror att många föräldrar är villrådiga och dessutom skäms...


Fny
 
Sv: Artikel om skamvrå och utfrysning

Jag undrar om det inte är bvc (när barnen är små) som främst kan hjälpa en och slussa en vidare. Jag tror barnpsykologen där kan hjälpa en om det börjar bli snett, d.v.s. hjälpa föräldrarna så att barnen klarar av att bo med dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp