Jag ser inte motsägelseheten
Man kan hoppa en svårklassbana utan plågsamma bett och nosgrimmor. Däremot så nämnde jag inget om sadel i den tråden som är från något år tillbaka.
Betäcka är väl naturligt, eller? I alla fall fri betäckning (d.v.s. i stor hage). Jag tror hingstar har ett stort behov av social kontakt, och även ett sexuellt behov, så jag tycker att hingstarna ska ut bland ston helt enkelt. Kan han inte föra sig bland ston är han inte mycket till häst.
Inseminering å andra sidan är inte naturligt.
För mig är huvudsaken att hästen mår så bra den bara kan och inte får ont. Eftersom min häst får ont av att INTE ha täcke på sig (känsliga muskler), så vore det snarare elakt och inte heller (enligt mig) NH att ställa ut honom och frysa. Sedan föredrar hästen att kissa i boxen, likväl som han är mest trygg med 4 väggar (märks bland annat på sommarbetet att han blir jättetrött av att inte kunna vila ordentligt utomhus). Vore elakt av mig att tvinga ut honom för att "han ska vara sådan". Har han lärt sig att associera boxen med fridfull hemstad så fattar inte han varför han inte kan få komma dit. Jag går inte efter hur någon säger att "den hästen" lever, jag utgår från MIN häst. Precis som andra hästar har han ett matsmältningssystem som gör att han vill äta nästan ständigt, han har ett strövbehov som gör att han blir rastlös om han står inne för länge utan mat. Men ett behov av kyla och vinterpäls tror inte jag att hästen har, och han trivs perfekt inne den lilla stund han är inne eftersom han har hö att tugga på så gott som hela natten (den tid han inte vilar alltså).
Jag vet att han fryser dels för att hans muskler blir spända, dels för att han otäckad står precis som en lösdriftshäst med ryggen mot vinden och spänner ihop sig något så hemskt, och hästen ser allmännt missnöjd ut. Sket han i vind och kyla skulle han inte kura ihop sig på detta sätt. Så vore jag en god hästmänniska om jag lät honom gå otäckad och spänd när jag kan göra något så litet för att göra något så stort för hästen?
NH är inte vad som är naturligt enligt mig, snarare handlar det om vad som är bra för hästen, onaturligt eller inte. Vissa hävdar att det är onaturligt av oss att äta kött, men ändå finns det nyttiga ämnen i kött och vi kan äta det utan problem, ska vi utesluta det bara för att det är "onaturligt" då menar du?
Sådant som inte kan skada är bra. Om jag släpper ut honom "Naken" så att han blir spänd så skadar jag honom, om jag istället sätter på ett täcke är han mjuk i musklerna och trevlig när jag ser honom.
För mig har NH aldrig varit om vad som är naturligt, bara om vad som är bekvämast för alla.