Artificiell insemination på hund

Har för mig att hundar måste ha bevisat sig kunnat försöka sig naturligt först?

Alldeles oavsett så känns det idiotiskt. Fertiliteten är väl en väldigt grundläggande sak att vilja bevara? Känns som att det ska vara något VÄLDIGT speciellt med hunden för att väga upp, liksom övriga hälsoproblem. Men det är min spontana tanke.

Tillägg: Eh ja, det var min första mening som stod i länken ja :P Ibland gör man saker i fel ordning.
Spontant så kan ju vissa veterinärer gå för långt ibland. SKKs regler lär inte vara desamma som vad en veterinär "får" rekommendera. Fast fertilitet kanske kan styras under djurskyddsbestämmelserna?

Alldeles oavsett så känns det idiotiskt. Fertiliteten är väl en väldigt grundläggande sak att vilja bevara? Känns som att det ska vara något VÄLDIGT speciellt med hunden för att väga upp, liksom övriga hälsoproblem. Men det är min spontana tanke.

Tillägg: Eh ja, det var min första mening som stod i länken ja :P Ibland gör man saker i fel ordning.
Spontant så kan ju vissa veterinärer gå för långt ibland. SKKs regler lär inte vara desamma som vad en veterinär "får" rekommendera. Fast fertilitet kanske kan styras under djurskyddsbestämmelserna?

Ja det måste det och det har hanan på sätt och vis gjort men veterinären kunde ändå identifiera ett fertilitetsproblem och rekommenderade insemination istället för naturlig parning. Det är verkligen ett gränsfall.

Jäkla skit det där. En kennel i södra Frankrike vill använda vår amrishane till våren. Jag såg fram emot god mat och vinprovningar. Men nä. Det ser ut att bli semin. Och han är fullt fertil så jag har ingenting att skylla på.

Adjö vinslott och fantastiska ostar. :crazy: :(
Aldrig får man ha roligt.

Kan detta vara tillåtet att göra på grund av att en hane vid tidigare parningar visat sig ha nedsatt fertilitet?

FÅR en veterinär ens rekommendera insemination i dessa fall?

Får inte ihop det med detta:
http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/artificiell-insemination/

Fast det känns som oerhört bortkastade pengar, för AI ger inte säkrare dräktighet än naturlig parning - tvärtom och med taskiga spermier har man redan oddsen mot sig :)

Förut var det så att hunden skulle haft en kull förut som kommit på naturligt sätt. Åtminstone för tikar, antar att samma gäller för hanar. Nu är det inte så längre, men det står att: "Används AI utan att hundarnas avelsförmåga är dokumenterad ska veterinären intyga att hanhunden och tiken inte har nedsatt könsdrift eller oförmåga till normal parning."

Så om veterinären kan säga att den inte har nedsatt könsdrift, dvs skulle genomföra en parning om den gavs tillfälle, eller har andra fel som gör att en parning inte kan genomföras så är det OK även om det är första kullen.

Sen kan man ju tycka att för rasens bästa så är kanske inte dålig fertilitet det man vill avla på, sådant brukar ju lösa sig själv, men om man kan öka dräktigheten genom insemination så förs ju denna egenskap vidare liksom alla andra. Möjligen om man kan säga att hanhundens dåliga fertilitet beror på skada eller hög ålder, men att övriga kvaliteter gör det värt det.

I övrigt är jag för AI, ett väldigt bra sätt att få en bredare avelsbas när avstånd inte behöver vara det som stjälper en parning!

Fast det känns som oerhört bortkastade pengar, för AI ger inte säkrare dräktighet än naturlig parning - tvärtom och med taskiga spermier har man redan oddsen mot sig :)

I det här fallet verkar det dock fungera med AI men inte naturlig parning och det beror inte på att hunden inte vill para.

Förut var det så att hunden skulle haft en kull förut som kommit på naturligt sätt. Åtminstone för tikar, antar att samma gäller för hanar. Nu är det inte så längre, men det står att: "Används AI utan att hundarnas avelsförmåga är dokumenterad ska veterinären intyga att hanhunden och tiken inte har nedsatt könsdrift eller oförmåga till normal parning."

Så om veterinären kan säga att den inte har nedsatt könsdrift, dvs skulle genomföra en parning om den gavs tillfälle, eller har andra fel som gör att en parning inte kan genomföras så är det OK även om det är första kullen.

Sen kan man ju tycka att för rasens bästa så är kanske inte dålig fertilitet det man vill avla på, sådant brukar ju lösa sig själv, men om man kan öka dräktigheten genom insemination så förs ju denna egenskap vidare liksom alla andra. Möjligen om man kan säga att hanhundens dåliga fertilitet beror på skada eller hög ålder, men att övriga kvaliteter gör det värt det.

I övrigt är jag för AI, ett väldigt bra sätt att få en bredare avelsbas när avstånd inte behöver vara det som stjälper en parning!

Hunden har fått avkomma på naturligt sätt men man har ju ändå insett att hans fertilitet inte var som väntat och gått till veterinären pga. detta och veterinären har kunnat konstatera att det finns problem med fertiliteten och rekommenderar AI vilket verkar "hjälpa". Inget fel på könsdriften eller förmåga till parning.

Användning av AI tycker jag genrellt är bra då det ger möjlighet till en bredare avelsbas men SKK/jordbruksverket är ju väldigt hårda på när det får användas och det jag funderar på är om det egentligen är ok anledning att använda AI pga nedsatt feritilitet. Inte dåliga spermier eller antal men de tar sig inte fram så bra själva och behöver "skjuts".

Användning av AI tycker jag genrellt är bra då det ger möjlighet till en bredare avelsbas men SKK/jordbruksverket är ju väldigt hårda på när det får användas och det jag funderar på är om det egentligen är ok anledning att använda AI pga nedsatt feritilitet. Inte dåliga spermier eller antal men de tar sig inte fram så bra själva och behöver "skjuts".

Jordbruksverket nämner märkligt nog bara tiken då det handlar om insemination: "Insemination får endast ske på tikar som har förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt..." Å andra sidan så står det att man inte får avla på djur som kan antas nedärva defekter. Så om man kan anta att fertiliteten är en defekt som nedärvs så.... Skulle tro att SKK har mer djupgående riktlinjer då det gäller hundar.

Jag skulle tro att det inte är regelmässigt fel även om det verkar väldigt korkat.
Precis som att man kan fortsätta avla trots div sjukdomar trots skrivelserna hos både SKK och jordbruksverket..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 345
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 761
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2