M

maximilia

Kan man ge hästar det? Krossade? För att få upp proteinvärdet? Har ni någon erfarenhet av det själva? Värdena på ärter?
Och är det nån som vet kilopriset på soja?

Många frågor :p

Sv: Ärter

Ärter (enl min bok) har följande värde: Mj 11,1, smb.rp 190, ca 0,8, p 4,3 mg 1,1. Fast det finns andra medel som har bra mycket mer protein i sig tex: Soja och jäst. Tror sojan kostar runt 6:-/kg...vet inte exakt. Ring och fråga din foderhandlare så får du de priser som gäller runt där du bor.

Vad jag vet så är ärtor onödigt hårdsmälta för hästar, därför används det inte så ofta.

Soja och andra proteinfodermedel är nog bättre.

Okej, då var det inget för mig ändå. Har börjat ge henne soja, men fick höra att man kunde ge dom ärter oxå (billigare om inte annat). Men det var för lite protein för att det skulle bli bra tyvärr.

Ärterna är inga problem för dom att smälta om man krossar dem först.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama