Årsförbrukning av el?

darkblonde

Trådstartare
Vad kan man vänta sig av en bostadsrätt på 60 kvm där det bor två personer? Jag sitter och letar efter lämpliga elleverantörer, och då ska man helt plötsligt gissa sin årsförbrukning. :crazy:

Det här är första gången jag själv kommer att behöva betala för el, och jag har ingen aning om var årsförbrukningen kan tänkas hamna. Om det spelar någon roll så ska vi ha en kyl/frys som är lika hög som jag är lång, miljöklass A+ gissar jag. Dessutom TV, dator och stereo som kommer att vara igång ungefär "normalmycket".

Hjälp? :crazy:

Sv: Årsförbrukning av el?

Troligtvis ligger den på ungefär 3000-5000. Svårt att säga egentligen. Men du kan ju ringa nätbolaget och fråga vad din beräknade årsförbrukning ligger på... Den kan ge en bra hint iaf! =)

För du bor väl inte i Vallentuna? :P

Ah, bra tips! :)

Vallentuna? Nej där bor jag inte... vad spelar det för roll? :confused:

vi betalar ca 360/månad och vi är två i en två på 61kvm.
Betalar endast hushålls el.
Vi kör diskmaskinen varannan dag och tvättmaskin ca 1g per vecka.
Årkar inte leta upp pappret.
Tror vi betalar 43någonting/kilowatttimme.

Lite hjälp kanske:)

3000-5000 kw är nog en bra gissning, jag skulle lägga mig mitt mellan på 4000 kw. Sen kommer de ändå att reglera din förbrukning, men jag tror det handlar om i vilken priskategori man hamnar och i de fall man debiterar preliminär förbrukning fram till avläsning. Då vill man ligga så nära sanningen som möjlig från början, annars kan det bli en rätt obehaglig överraskning när årsavstämningen kommer.

Troligtvis ligger den på ungefär 3000-5000. Svårt att säga egentligen. Men du kan ju ringa nätbolaget och fråga vad din beräknade årsförbrukning ligger på... Den kan ge en bra hint iaf! =)

:eek: Tycker det låter mycket. Jag har som ensam person en årsförbrukning på ca 2000, det kan ju ändå inte bli så mycket mer om man är två.

Jag hade en förbrukning på ca 200 kWh i månaden på min bostadsrätt på 62 m2, bodde själv och hade egen tvättmaskin, diskmaskin och micro plus kyl, frys och spis

Jobbar för Elverket Vallentuna... hade ju kunnat ta reda på lite mer om du hade bott i vårt nät :D

Jag har vattenfall och storförbrukar el (:angel: )
Senaste el-räkningen var på 795 kr och det var för 3 månader.

Tarzzan, Boj, Sedna, anna_panna, mirrorgirl, living_dead: Tack! :bow: Nu har jag lite bättre koll på läget. :D

Jag har vattenfall och storförbrukar el (:angel: )
Senaste el-räkningen var på 795 kr och det var för 3 månader.

Min senaste var på 1400 kronor för ett kvartal, och jag slösar inte... Vad det kostar säger ingenting för det beror helt på avtal och leverantör. KWh är det enda som är intressant.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·
Övr. Katt Det är väl rätt allmännt kännt att katter sover större delen av dygnet. Men om dom inte gör det då? Min ena hanne och huskattshonan...
Svar
7
· Visningar
1 838
Senast: Keanu
·
L
Hästmänniskan Hej. Har hamnat i ett dilemma och hoppas och tror att någon här inne kan hjälpa mig. Antingen om någon själv har råkat ut för detta...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 772
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V