Arrende av mark

S

Spider84

Hur mycket brukar man normalt betala för hyra av mark till hästar när det gäller Skåne? Då inte i närheten av något centralt utan ligger mitt ute i "ingenstans".
Marken har bara några få träd och är alltså "renodlad" betesmark som stått i träda under några år och är klara att släppa hästar på.
Gäller både vinter och sommar.
Det som är intressant är per hektar då det är frivilligt hur mycket jag vill ha till.

Sv: Arrende av mark

det beror ju lite på hur stor hage det är o om du själv ska hyra hela hagen el där kommer gå andra häst med,om du själv får vattna el om det ingår.

jag betalar idag 500:-/mån per häst o vattning ingår + att andra hästar går i samma hage.

har hyr eget bete förr 12hektar för totalt 3000:- 1maj-1oktober o jag kunde släppa hur många hästar jag ville, där fanns även en rinnande bäck i hagen så man slapp tänka på vattningen.

Det är för eget bruk och även tanken om att ha inhyrningar där. Vatten finns i form av en damm, men det kommer säkert behövas mer vattning, men det är inget som är direkt ansträngande. Så länge det inte överbetas får jag släppa så många hästar där som jag vill.

jag betalar idag 500:-/mån per häst o vattning ingår + att andra hästar går i samma hage.

har hyr eget bete förr 12hektar för totalt 3000:- 1maj-1oktober o jag kunde släppa hur många hästar jag ville, där fanns även en rinnande bäck i hagen så man slapp tänka på vattningen.

:eek::eek::eek:
Gud vad billigt!!!!
Vilken del av skåne var det??

VA! Jag bor i NV skåne (nära helsingborg). Där är det jätte dyrt! Som tur har jag en egen gård i Mörarp (vid HFRK) med 22ha mark så jag behöver inte skaffa bete ifrån någon annan.
Men gud vad billigt!

VA! Jag bor i NV skåne (nära helsingborg). Där är det jätte dyrt! Som tur har jag en egen gård i Mörarp (vid HFRK) med 22ha mark så jag behöver inte skaffa bete ifrån någon annan.
Men gud vad billigt!

Jo åt hbg hållet e det mycket dyrare(har en bekant som har häst utan för ödåkra)...jag bor utan för klippan i skogarna o här finns hur mycke bete som hellst,tro t o m du kan sparar en hel del på att köpa ditt hö på detta hållet om du inte tar in eget.(även om det kostar att köra)

Här där jag bor är betesmark så billig att om ägaren får behålla eventuella bidrag på marken, betar mina djur gratis. På något ställe får jag betalt för att låta djur beta.
Så vad det ska kosta beror ju helt och hållet på vilken efterfrågan och tillgång det finns i området + vilken kvalitet som betet håller.
Den dyra biten med bete brukar inte vara själva marken utan stängslet och underhållet av det.

Fick nu svaret att de vill ha 3000kr/ha/år.
Alltså 250kr/ha/månad. Tycker det låter helt okej i mina öron.
Vad tycker ni? Ställer ligger alltså helt fritt från andra gårdar, "mitt ute i bushen", även om det bara tar 10minuter att köra till Helsingborg.

Fick nu svaret att de vill ha 3000kr/ha/år.
Alltså 250kr/ha/månad. Tycker det låter helt okej i mina öron.
Vad tycker ni? Ställer ligger alltså helt fritt från andra gårdar, "mitt ute i bushen", även om det bara tar 10minuter att köra till Helsingborg.

Jag tycker det! Har hört att de tar mycket för bete i HBG. Nu har jag turen att ha eget bete i HBG. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 910
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 308
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30