tanten

Trådstartare
Det tycks vara aronians år i år. Överallt ser jag bär i planteringar och de är större än jag någonsin tidigare sett.

Det finns flera långa häckar utanför jobbet och jag kunde inte inte motstå utan har nu plockat några liter - vilket inte märks. Det är mängder!
Så, vad gör man med dem. Förutom kräm eller sylt? Snaps?

Jag gör inget med massor av socker eftersom jag inte äter socker, bara sötningsmedel.
Smothie - vad passar ihop med aronia?

Jag hade inte gjort smoothie, bären smakar ju hemskt. Vet inte om smaken på "råa" bär blir bättre efter frysning? Jag har förstått att de ska få en köldknäpp innan plockning, eller frysas in.

Vi har bara gjort sylt, faktiskt. Jag råkade prova ett bär direkt från busken och spottade och fräste och svor, haha, så jag vågar bara göra typ sylt/marmelad på det.
Snaps kanske hade varit en idé!

Var tvungen att googla. Har aldrig hört talas om sådana bär men tror mig ha sett massor! Visste inte att de var ätbara ens! Hur skulle du beskriva smaken?

Det tycks vara aronians år i år. Överallt ser jag bär i planteringar och de är större än jag någonsin tidigare sett.

Det finns flera långa häckar utanför jobbet och jag kunde inte inte motstå utan har nu plockat några liter - vilket inte märks. Det är mängder!

Jag gör inget med massor av socker eftersom jag inte äter socker, bara sötningsmedel.
En fråga jag ställer mig är om det finns någon förväxlingsrisk? Den som ska plocka champinjoner bör också känna till förekomsten av vit flugsvamp, så jag undrar om det finns något som liknar Aronia?

har tre Aronior på min kolonilott, har inte tagit hand om bären ännu eftersom jag inte vet vad man kan göra med dem så ser fram emot ev tips här i tråden :)

Recept: http://www.skogsskafferiet.se/sokre...=www.bukefalos.com/threads/aronia.1281435/&ss=

Nu vet jag inte om aronia är gott i smoothie över huvud taget men smakmässigt tycker jag att aronia är väldigt gott med äpple. Första året vi gjorde aroniasylt brukade jag blanda sylten med lite äppelmos när jag åt det, senare har vi helt enkelt haft äpple i sylten från början. :)

Jag skulle göra sylt men det bidde en gelé... Fast en väldigt god sådan!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar