Arnikagel under täcke

Rodluvan

Trådstartare
Hej!
Fick nyss panik när jag läste att arnika-gelen kan ge blisterskador :nailbiting: Masserade in hästens rygg och länd tidigare ikväll och la sedan på ett tjockt täcke innan han fick gå ut på lösdriften igen. Vet inte om det spelar någon roll, men han är helklippt och det torkade in ordentligt innan jag tog på honom täcket (möjligtvis lite "blött" där han har kvar hår på ryggen).

Trodde att det skulle vara okej med arnika-gelen då det stod på flaskan att man kunde linda med den mm, men har läst nu i efterhand att det kan ge blisterskador. Jag vet inte om blisterskador kan komma efter en gång, eller om det är något som kommer efter regelbunden användning. Blir bara orolig att jag ska möta en häst som är helt sönderblistrad imorgon :crazy:

Bör jag oroa mig?

Det beror nog på hur känslig hästen är i huden.
Har gjort så vid ett par tillfällen på min utan att några problem uppstått

Jag har gjort så på min (orakade) massor med gånger, på rek av ET. Nu har jag inte superkoll på hur blisterskador uppkommer, man kan det inte vara om det typ blir tryck och friktion? Typ man kanske inte ska använda arnikagelen på bogarna och sedan släppa ut i hage med täcke på?

Hej!
Fick nyss panik när jag läste att arnika-gelen kan ge blisterskador :nailbiting: Masserade in hästens rygg och länd tidigare ikväll och la sedan på ett tjockt täcke innan han fick gå ut på lösdriften igen. Vet inte om det spelar någon roll, men han är helklippt och det torkade in ordentligt innan jag tog på honom täcket (möjligtvis lite "blött" där han har kvar hår på ryggen).

Trodde att det skulle vara okej med arnika-gelen då det stod på flaskan att man kunde linda med den mm, men har läst nu i efterhand att det kan ge blisterskador. Jag vet inte om blisterskador kan komma efter en gång, eller om det är något som kommer efter regelbunden användning. Blir bara orolig att jag ska möta en häst som är helt sönderblistrad imorgon :crazy:

Bör jag oroa mig?
jag använder i stort sett bara i kombination med täcke, utom på sommaren då... aldrig reaktion.

Arnika GEL kan blistra ja, inte tinkturen. Vissa arnikaprodukter är inte heller rena, en av de vanliga innehåller tex kamfer och kan ge riktigt otäcka skador.

Det är dock främst benen som är i farozonen. På ryggen har de tjockare hud och ett täcke blir inte alls lika tät som benskydd.

Rekommenderar att endast använda Biofarmabs Arnika tinktur, den är helt säker att använda även under lindor och benskydd.

Tack för alla svar! Hästen hade överlevt natten och hade inga blisterskador :bow: Men kör nog på det säkra före det osäkra och använder Arnika tinktur nästa gång ändå! :)

Liknande trådar

Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 522
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 986
Hästvård Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek. Så här är det, min häst är...
Svar
11
· Visningar
3 249
Senast: Moa93
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka