Arnika Gel?

Sv: Arnika Gel?

Jag kör med antiinflammatorisk kräm typ Orudis el. Zon när de är färska och aktiva. Och lindar med Back on Track senare.

Var köper man arnikagelé? Ridsports butik eller hälsokostaffär??

Altså, kan ingen förklara för mig, vad man ska ha för linement? Blue lotion? Arnika? Kylspray?
efter hårdare träningpass, och så..

min häst blir blistrad utav att bara se på flaskan...
så jag använder ingenting. maserar aldrig hästen.
jag rider lösgörande dagligen och skrittar långa skogsturer, det håller min häst mjuk;)

jag använder mig av arnika gel dagligen på min häst. Främst på hennes ben då hon får proteingallor. Däremot har jag inte det på områdena där jag masserar henne, kanske ska fråga massören om det nästa gång ?... För övrigt så kan man nog använda det hur ofta man vill så länge det inte blir irriterat i huden å så :) vet många som använder och rekommenderar arnika gelen.

Altså, kan ingen förklara för mig, vad man ska ha för linement? Blue lotion? Arnika? Kylspray?
efter hårdare träningpass, och så..
Kylspray/isbalsam använder man för att förebygga svullnader och inflammationer. Lindrar smärta och muskelspänningar.
Arnika och liknande är väl värmande, man använder detta för att öka blodcirkulationen, så att slaggprodukter frigörs tex. Man kan använda det vid massage, och man kan smörja in benen tex. och sen linda efteråt över natten efter ett hårt pass.. typ. bästa flummiga förklaringen jag kan komma på just nu.. ;)

Funkar kanonbra på min häst´s bakben iaf. Han är lite gallig bak(mest ålder iofs) men efter att ha smörjt o masserat med arnika, + stallbandage nattetid så försvann dessa..

du får väl förklara det där för mig nån dag ;)
men blue lotion då?

du får väl förklara det där för mig nån dag ;)
men blue lotion då?
Haha, ja e inget vidare på att förklara!

Men såhär står det som beskrivning om blue lotion på en hästaffär:
"Nordens mest sålda liniment under 34 år. Med sin milda men djupa effekt kan Blue Lotion användas upprepade gånger varje dag utan att irritera eller torka ut huden.

Detta tillsammans med dess breda användningsområde: leder, muskler, senor och korsband mm. är anledningen till dess popularitet"

Den är först kylande, sedan värmande, så jag antar att den är bra när man vill åt bägge effekterna!

hm, jag har lärt mig att liniment som först kyler och sen värmer, att ifall man lindar direkt (eller sätter på sig nått plagg ifall man använder det själv) att det bara värmer då.
det står så på mitt aloevera liniment iaf. men det är ju inte blueloution. tror endå att det fungera likadant.
/Annelie

Man ska vara försiktig då man använder liniment, då dom kan vara ganska starka. Rinnande kallt vatten funkkar bäst, länge och mycket. Fast alla har ju inte tillgång till det, och mitt i smällkalla vintern vill man junte stå och kyla ner hästens ben med iskallt vatten.
Använder Arnika gel som massageliniment, mest på min hästs rygg, då han lätt blir stel efter en rad med öppnor och slutor. Även om dessa ska vara lösgörande ;)

hm, jag har lärt mig att liniment som först kyler och sen värmer, att ifall man lindar direkt (eller sätter på sig nått plagg ifall man använder det själv) att det bara värmer då.
det står så på mitt aloevera liniment iaf. men det är ju inte blueloution. tror endå att det fungera likadant.
/Annelie

Så kan det säkert vara! Jag använder själv inte Bluelotion/aloe vera, så jag tog bara vad som stod i produktbeskrivningen och vad jag själv hört.
Alltså kanske man ska passa sig för att linda om man vill åt bägge effekterna! :idea:

ni som använder arnika,
jag använder själv arnika, helst i omslagssyfte. köper arnika från alyose som sedan spädes ut, bästa arnikan som jag någonsin använt, en natts omslag ack alla gallor är spårlöst försvunna! :)

hemsida: www.alyose.se

som jag har förstått det har arnika ingen värmande effekt, bara en antiflammatorisk och läkande.
har testat på mig själv flera gånger och aldrig märkt av någon värme, bara en skön "mjukhet".

Jag köpte arnika (alla tyckte ju det verkade bra!) och fick hjälp av min massör att massera in det på utvalda ställen första gången :bump: Tyckte det vart jättevarmt och skönt medans man höll på med maassagen men sen när man var "klar" så vart det ungefär lika varmt som där man inte hade tagit på. Men hjälp vad pållen njöt :eek::love: Han såg väldigt tillfredställd ut :angel:.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka