Arnika Gel?

S

Sorba_

Har hört en massa som använder arnika på sina hästar, både på benen och kroppen? Hur funkar det? Varför gör ni det och på vilka ställen har ni arnika gel? Det var min massör som rekomenderade det :bump:

Sv: Arnika Gel?

Jag använder arnika gel på min ponny. Fungerar mycket bra. Har det dels på benen över natten och då har jag även BackOnTrackpaddar + fleecelindor över. Har använt arnikan på mig själv och den är såpass mild att det inte är risk för någon blistring. Har även arnikan på rygg + länd efter ridning. Lägger på ett tunt täcke om det inte är mycket varmt (vilket det oftast inte är då jag har det över natten ;)) för extra effekt. Ponnyn gillar det mycket och det blir skönt värmande.

Har bara positivt att säja om arnika gelen, den är dessutom lätt att hantera i den konsistensen.

Jag måste vara den enda som inte märker någon skillnad med arnika gelen.. Brukar linda över den om hästen har lindriga gallor men det känns rätt värdelöst.

Jag använder Arnika Gel på hästens ryggfiléer och nacken lite då och då, där hon lätt blir stel. Funkar bra och massören kände skildnad efter ett par veckor sist :)

Jag brukar använda Arnika Gel som massageliniment och på sträckningar och dyl. Och på mig själv när jag får benhinneinflammation... :angel:

Jag masserade min häst med arnika gel när han hade ont i ryggen och när han hade sträckt hela bakvagnen. Funkade Super och hästen tyckte mycket om det :)

Men alstså värmer den eller vad gör den egentligen ?

Jag använder arnika gel på min ponny. Fungerar mycket bra. Har det dels på benen över natten och då har jag även BackOnTrackpaddar + fleecelindor över. Har använt arnikan på mig själv och den är såpass mild att det inte är risk för någon blistring. Har även arnikan på rygg + länd efter ridning. Lägger på ett tunt täcke om det inte är mycket varmt (vilket det oftast inte är då jag har det över natten ;)) för extra effekt. Ponnyn gillar det mycket och det blir skönt värmande.

Har bara positivt att säja om arnika gelen, den är dessutom lätt att hantera i den konsistensen.

BoT OCH Arnika :eek: har du inte fått reaktion på benen av det?
det ska ju vara torrt under BoT...

hur blir resultatet?

Men alstså värmer den eller vad gör den egentligen ?

värmer och läkande effekt

jag masserar min häst innan ridning (stränga order från massören) och sen arnika på problemområden (där inte någon utrustning sitter)...
efter ridning kör jag kylbalsam på samma omr..

värma först, kyla sen!

däremot har jag inte riktigt hajjat när man ska ha bluelotion... antar om man bara masserar å inte rider... så man får värma-kyla-effekten :confused:

Nej, hade jag fått minsta lilla reaktion hade jag aldrig vågat ha båda två! Han blir ej helt torr bak av BackOnTracken bak (proteingallor) men med arnikan på också blir han nästan helt torr, bara ytterst lite galligt längst ner vid kotan. Är väldigt nöjd med resultatet. :d

man kanske skulle testa :D

fullblod lixom... kan vara samma sak som amputera benen ;)
men om man tar på en liten fläck så ser man ju hur det blir...
kanske skulle attackera överbenet oxå, gör ju inget om det blistras bort 4-ever :angel:

varje dag om man vill (jag har det på musklerna iaf)...

men man får ju passa så man inte blistrar typ under täcke osv... skulle inte ha under schabraket tex...

sen kan de börja mjälla lite, då kan man ju vänta några dagar å kanske tvätta rent just där...

det där "blistra" har ja aldrig riktigt fattat... :crazy: nån som vill förklara?

och en fråga till...kan överben försvinna/bli mindre? har fått lära mig att dem aldrig försvinner.

Jag använde det rätt mkt förut, fast först och främst den vanliga flytande arnican. men senare blev det gel också, för det var ju så mkt enklare att ta på. Brukade massera in benen efter hårdare träningspass/tävlingar etc. Ett tag fick han det varje dag om benen, och han blev faktiskt mkt finare, så skillnad märkte jag. I benen alltså.

Fungerar också bra på en själv :D

Dock ska man kanske inte prova att ha kyllera på sig själv. Det var INTE riktigt skönt :angel:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka