Arnika gel

Calvaro

Trådstartare
Hur funkar det att linementa en långhårig häst med arnika gel? Blir inte pälsen väldigt kladdig? Går det att borsta bort när det har torkat?
Prövade en klick på mina egna axlar igår och kännde ingen värme eller kyla alls. Är det fel på gelen eller mig?:)

Sv: Arnika gel

jag har heller inte kännt något speciellt när jag provat arnikagelen på mig själv men vettetusan ja tror det fungerar alldeles utmärkt ändå :)

Jag har på sådant liniment på min hästs rygg och jag masserar så det kommer ner till huden o pälsen blir lite kladdig just när man håller på med det men det torkar fort o är lätt att få bort. Iallafall vad jag märkt när jag hållt på med det

Kan du inte prova att ta arnika liniment istället nu när pälsen är så långhårig? Gelen gör nog inte så stor nytta om den sitter fast i håren ;)

Jag använde arnika gel på min häst ett tag när hon hade ganska mycket päls och det blev ganska kladdigt i pälsen även efter att det torkat. Hon som rekommenderade det sa att det bara var att borsta bort dagen efter men det var inte så bara....

Lite mer frågor då. När är det befogat att använda linement och när skulle ni inte göra det? Finns det nångång som det är direkt farligt att använda det? Tex om hästen är skadad eller har träningsvärk?

Direkt farligt att använda arnika liniment tror jag aldrig att det kan vara! Det är ju inte den starkaste typen heller. Däremot kan det nog många gånger vara i önödan kanske, men det är ju en helt annan sak.
Jag använder liniment efter hårt träningspass, till muskler senor och ligament.

angående gelen har jag också använt den till musklerna regelbundet 2ggr/dag i 7 veckor.. pälsen blev hemskt kladdig och lurvig..

/K.A

Jag använder Arnika gel på min häst. Tycker inte det blir kladdigt. Han får ibland på ryggen och benen... Lätt att massera in!
Och värmer,ja det gör det... Brukar ånga om min pålle.....

Konstigt.... jag kunde liksom inte ens reda ut mitt med piggborste morgonen efter t.ex.
Jag fick ju TVÄTTA bort mitt innan tävlingar osv.. Nån ånga märkte jag aldrig att det blev på min häst.. Använde du den bruna gelen?

Japp! Tycker den är skitbra!
Förstår inte hur det kan bli så som du beskriver.......???
Konstigt!
Ja jag använder Arnika gel,som är som en brun kräm kan man säga... Mkt lättare att hantera än liniment mm...
Och jo det ångar fr min häst när jag har satt på den... Och känner jag på ryggen och benen efteråt,så blir han varm.....
Dagen efter märker jag inget på min häst,man bara borstar av det typ.....

Vilken är den "bruna gelen"? Köpte av misstag tinkturen en gång och provade den även på mig själv, när jag inte kände nån som helst verkan vare sig på händerna efter att ha masserat in den på pållen eller på mina egna axlar så dömde jag ut arnikan :smirk:

Men det där lät ju intressant...

syn jag inte har kort på det.. :S hennes päls blev verkligen hemsk.
jag använder iaf den vanliga bruna arnikan som finns att köpa i de flesta hästsportbutiker..

Du kanske tar för mycket arnika? Prova att inte ta så mycket och sen riktigt massera in det. Min hästs massör säger att man ska massera in det tills det absorberar. Jag får bort det med en piggborste på min häst. Han har i o för sig inte så lång päls.

massera in till det absorberar?? den är ju jättetjock ju.. :S
visst, linniment och så absorberar ju, men den gelen är ju som "klibb".. =S

Jo jag vet, men ju längre du masserar, ju mer försvinner det. Kanske inte helt.. Du måste ju verkligen få in det under pälsen! Prova med bara lite och ta sen lite mer om du tycker att det inte räcker. Prova kanske att resa håren lite uppåt innan du masserar på med arnikan, så du liksom inte "lägger det på pälsen".

Jag använde Arnika gel senaste igår.. Nu har iofs inte min häst jättelång päls,dock inte klippt men jag har inga problem med att det klibbar mm.
Igår masserade jag in det på hans ben,det tycker han är så skönt... Tog av lindorna idag,inegt klibb,man ser o känner bara att där har varit nåt liksom.. Men det är torrt och okej!
Prova att skaka flaskan innan du använder det till att börja med,ta lite mindre och verkligen massera in det ordentligt som de andra har sagt här..... Ta lite i taget.... !
Lycka till! :)

skaka? :) jag börjar tro att vi inte har samma gel! :)
Min är verkligen inte i närheten av rinnande.. vet inte vad man ska likna det vid.. *-)
Men det är ju inte så man kan hålla upp och ner på flaskan och innehållet åker fram till korken, min är MKT segare än så..

Det blev klippigt även när massören masserade in :S
Jag masserade in den tiden som jag blev tillsagd.. Kanske är så enkelt att det finns olika typer av gel då?

Men det finns nog bara en sort av Arnika Gel... Konstigt!
Min Arnika gel är tjock,men ändå så pass att den "rinner"..... Ja svårt att förklara men jag tror ni förstår....

Kanske kan vara så att min arnika var dålig då eller nåt?? den är inte ens slut än och den är abslout inte rinnande, är inte och har aldrig heller varit... =S

Det du har Tinen låter mer som någon slags... Kräm?? Vad är det för märke? För den " vanliga" Arniga-gelen är just i ganska lös geléform...

Sen undrar jag en sak, ni som masserar ryggen med liniment, hur funkar det när ni lägger på sadel och rider??? Jag har fått lära mig att man INTE ska linimenta den delen där sadeln ligger an, även dagen efter, för att det tryck som uppstår kan orska "inre" brännskador, för det återaktiveras.??

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar