Armeringsjärn som fönstergaller

Sv: Armeringsjärn som fönstergaller

*knapplån*

Jag har sett en hel del boxgaller med 8-10 mm armeringsjärn som har varit krokigare än f*n självt efter att hästar har varit på dem.

Jag håller med dig. I mitt förra stall satt 10 mm armeringsjärn uppsvetsat med ca 7-7.5 cm mellanrum och förra ägaren hade en häst som fastnat, och jag två. Inte kul alls, vi fick såga loss den ene och på den andra spänna upp mellanrummet mellan gallret för att få loss dem. Jag vill inte veta vad som kunnat hända om man inte varit i stallet när det hänt. Det håller inte för en rejäl hästspark utan vibbrerar så hoven glider igenom, sedan kommer de inte loss. :crazy:

En jag känner hittade en av sina hästar död en morgon i sitt stall för ett par år sedan, hängandes fast med ett bakben i gallret, liggandes på rygg i en mycket blodig box. Också 10 cm armeringsgaller...

När jag prata galler med länsstyrelsen så sa de att de INTE godkänner galler gjorda av armeringsjärn. P.g.a att de är så mjuka så böjer de sig lätt om en häst sparkar emot gallret. Hoven slinker igenom, men är inte lika lätt att få tillbaka.
Detta gällde alltså vid förprövning av stall.

Ja, det är godkänt.
Priset vet jag tyvärr inte, firman köpte in material, fönstergallret tillverkades på plats av våra byggjobbare och allt ingick i totalpriset.

Immer

Svar till både jezzibell och hum:

Höhäckarna heter Hay-Bar http://www.haybar.co.uk/
och jag har köpt dem av ett företag i Ystadstrakten. Fungerar perfekt, det är en av de bästa grejerna med mitt stall!

PM:a vid intresse så kan jag berätta mer.

Immer

Senast ändrad:

Om de lossnar så lätt som du säger så kan man väl kanske räkna dem som "säkerhetsgaller"?:D De löser helt enkelt ut om en häst skulle fastna:idea:

Jag vet inte men själv har jag aldrig varit med om att en häst har bockat dem, om man tar tillräcklig tjocklek på dem förstås.

*kl* vi har precis byggt stall och har armeringsjärn på 8cm avstånd fastsatta i en ram av reglar på 45x45 cm. Håller med om att det kan vara lite klent men som i vårt fall, när fönstret sitter högt med 50cm, sluttande fönstersmyg borde det väl vara ok? Kan inte tänka mig att min lilla märr kan få upp ngt ben in dit. När bebis kommer ska hon ändå byta till en större box där det inte finns fönster.

I det stallt jag beskrev hade en travtränare sina hästar i många år, därefter har det varit ridhästar där i 15 år. Alla galler är fortfarande raka och fina. (Några av travarna levde sannerligen rövare, men gallren höll för sparkarna) Dessa var svetsade på ramen. Inte träram med borrade hål.
Till TS: Mina egna galler är av järn och pinnarna är ca 2 cm tjocka. En duktig svetsare gjorde dem åt mig. Gångjärn i ena sidan och öppningsbart i andra sidan så det är lätt att hålla rent i själva fönstret. Det var inte så dyrt heller. Hör med en lokal svetsare. Då kan du måttbeställa också.

Senast ändrad:

Att använda armeringsjärn är för mycket vågspel, jag har ett par fönstergaller av armeringsjärn på ett par fönster i en stalldel (dom satt där när jag flyttade dit) som jag fick börja med att rikta för att dom var krokiga och sedan svetsa på förstärkningar för att jag skulle våga att ha dom uppe och jag har sett ett flertal galler med armeringsjärn som har varit rejält sneda och vinda efter att hästar har varit på dom... jag har t.o.m sett ett "armeringsjärns-galler" som hästen har böjt ut med käken :eek: fast att det var svetsat i stålram....

Ska man bygga med armeringsjärn så måste man ha massor med tvärslåar så att det blir nästintill rutgaller av dom... annars håller det inte.
Eller rättare sagt... det kan "hålla" i flera år innan olyckan är framme och då förstår folk inte hur i allsin dar olyckan kunde inträffa.

Att bygga för klena galler är ungefär som att bygga en bil som håller för lugna svängar i 50 km/h... men gör man en våldsam undanmanöver i 110 så lossnar hjulen.

Man måste dimensionera för åtminstone ett par, tre snabba sparkar på exakt samma ställe... vilket motsvarar ett par rejäla slag med slägga och det håller inte armeringsjärn för utan att förstärkas upp med tvärslåar med sådär 20 cm mellanrum.

Kan bara hålla med. Armeringsjärn anses enligt gjorda tester vara för klena, så varför chansa? Visst i normalfallet kanske inte hästarna når upp och lyckas rikta in en spark just mot fönstret men har man otur så..... Har själv en häst som skadade sig i ett "vanligt" stående boxgaller (fabriksboxar) med 8 cm mellanrum. Skar upp ett djupt sår ända in till benet efter att ha tagit sig loss själv, då det hela inträffade på natten. Inte för att jag tror att man hade kunnat göra mycket om man var där. Hon hade i sina försök att ta sig loss lyckats dra loss de rejäla bultar som gallret satt fast i väggen med också, så kraften hos en häst är inte att leka med. Hon verkar dock haft änglavakt och efter 2 1/2 år har hon "bara" ett riktigt fult ärr och pålagringar på benet som dock inte påverkar några leder. Kommer aldrig att släppa in henne i en box med ens vanligt galler igen. Men håller själv på att bygga om ett gammalt stall och där kommer det för fönsterna att bli rutnätsgaller, 5 X 5 cm med 5 mm tjock tråd, vilket är det som "expertisen" på SLU rekommender, se nedan.

Utdrag ur senaste numret av Hästfolk:
Rutnät är säkraste gallret i stallet

Säkraste gallret i stallet är inte ett galler utan ett rutnät! Bruksboxen bad Michael Ventorp, SLU Alnarp, att testa olika stallinredning. Det visade sig att rutnät är dubbelt så starkt som traditionella galler. Dessutom kan varken en föl- eller ponnyhov fastna.

Det är också uteslutet att hästen fastnar med underkäken säger BruksBoxen. Rutnätet består av 5 mm tråd och rutstorleken är 50 x 50 mm. De nya nätväggarna visades för första gången på Scandinavium i Göteborg i våras.

Det farligaste gallret i stallet är galler av armeringsjärn. De är för veka och fjädrar om hästen sparkar mot gallret. Då kan hästens hov fastna. En häst som blir hängande i ett galler med ett bakben kan få allvarliga skador eller till och med avlida.

*KL*

Jahapp... vad i all världen skall jag göra med mina sprillans nya galler nu då? Tala om detta för sambon är inget jag ens vågar tänka på... :eek:

Jag tror att de rekommenderar att stående galler ska vara uppemot 2cm tjocka om de är massiva. Är lite osäker på exakt siffra, men jag vet att det var betydligt grövre än vad jag trodde. Naturligtvis beror det på vad man har för spännvidd - men i normalfallet. Har dock inte siffrorna i huvudet men de finns i boken "Bygga häststall" från SLU.

Jag har då provat lägga upp ena änden av mina galler en liten bit, och hoppat och slagit på dem, å det har inte böjts en mm ngnstans... I ett stall jag stod i förr var det armeringsjärn både på fönster och som boxgaller, hade också suttit jättelänge och där stod det stooora hästar, och de var jätteraka och fina också..
Så jag vet inte..
Jag får nog ha mina galler tills jag hittat en bättre lösning..

Senast ändrad av en moderator:

Jadå, använd en tillräckligt grov dimension bara, jag skulle vilja se en 8 el. 10 mm böja sig... ;)

De här gallren är byggda av 12 mm armeringsjärn. Rörig bakgrund, men nog ser man hur krökta flera av pinnarna blivit! De här pinnarna är nerstuckna i borrhål i träet. (Nej, vi har INTE några hästar i det här stallet :crazy: )

galler1.jpg

galler2.jpg

Och det här sitter för ett fönster, ganska högt upp. Pinnarna är fastsvetsade i ramen. Här ser det ut som att hästen med huvudet har lyckats trycka undan gallret för att komma åt att gnaga på träet :eek:

galler3.jpg

Oj då, det såg inte bra ut.. Jag måste nog försöka hitta en bättre lösning... :crazy:

Det finns förfabricerat smide att köpa. Tyvärr, måste jag väl säga...

Kolla på Arteferros hemsida. Man kan köpa rundstång som bankats platt med jämna mellanrum och sedan borrats. Genom dessa hål trär man stänger. Blir som typ gammal fängelsehåla. Man behöver inte ens vara smed för att få ihop det. En svetsare kan dock vara bra att känna för att göra en ram runt...

Tja, det är ju skillnad på 50 kg fruntimmer i gummiskor jämfört med 500 kg häst i järnskor...

Nästan det enda som är något sånär jämförbart med en hästspark är att slå med en rejäl slägga, dock har hästsparken avsevärt högre hastighet än släggan och därmed mångdubbelt högre kinetisk energi... men "släggprovet" ger i vart fall en fingervisning om vartåt det lutar om en häst skulle sparka på grejjorna.

Pröva att ta gallret och skruva fast det så att det sitter lika hårt fast som om det satt monterat i boxen och sen drämmer du till av bara f*n med en rejäl slägga så får du se vad som händer vid en hästspark, det är en mera rättvisande provningsmetod än att hoppa på dom.

Jag tar till stängselklubban (plast) när jag ska räta eller kröka järn som inte berörs av att jag hoppar på dem!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka