Armeringsjärn som fönstergaller

Sv: Armeringsjärn som fönstergaller

Tyvärr är det en alltför vanlig syn med för klena galler typ armeringsjärn i stall. Det är bättre att inte ha något galler alls än ett som böjer sig för en spark. Sparken töjer stängerna på mitten där järnet är svagare, precis som på bilderna, och benet kan gå in, men armeringjärnet är stabilare i kanterna och där sitter hästen i värsta fall fast med benet och kommer ej loss.
Visst är det lite jobb att göra om och en viss kostnad om man nu har armeringsrör i stallet, men den dagen om hästen fastnar ångrar man att man inte bytt... Det finns exempel på hästar som stått 15 år i samma box utan att något hänt, men en dag har det hänt ändå.

KL

Fyrkantsprofiler är starkare än rör. Något att tänka på om ni skall bygga om.

Jag antar att det finns armeringsjärn i olika storlekar och vet inte om hållfastheten förändrats med åren? Finns det rör också? Trodde alla var massiva. Dessa galler jag pratar om har ju suttit uppe i troligen 50 år. Fått rejäla sparkar och ändå är de inte ens skeva.
Själv har jag som sagt inga armeringsjärn utan järn som är minst 2 cm tjocka. gallren är rätt tunga, men de är bra.

Absolut, om man nu ska ha armeringsjärn så är det bättre med rutnät med rutor som är så små och hållbara att hästhoven ej kan tränga igenom och fastna!
Mitt tidigare inlägg var mest i anknytning till bilderna.

En del tycker dock att det blir för instängt och mörkt med nät, men till stående eller liggande galler bör man i sådana fall använda stabilare rör än vanliga armeringsjärn.

Fram till den 1/8 2010 gäller att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras, efter den 1/8 2010 gäller att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras. Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.
Just den där sista meningen betyder att det inte håller att säga att "den hästen har aldrig sparkat där" utan materialet SKA tåla en hästspark. Bygger man nytt nu så ska det förhoppningsvis hålla längre än 3 år.

Ja det finns ju färdiga lösningar att köpa från diverse olika stalleverantörer och denna utrustning är ju anpasad till regler och hållfastheten är rätt dimensionerad, i varje fall det jag sett.

Om man ändå skall konstruera egna lösningar så måste man veta vad man håller på med.

Vi hade en gammmal dålig lösning för avdelning mellan boxarna i en del av vårt stall när vi flyttade in. Risken fanns nog att hästar skulle kunna fastna med huvudet. Jag sågade helt enkelt bort alla rör och har nu inga galler alls ovan boxväggarna. Det fungerar bra och stallet ser ljusare och större ut.

För fönsterna däremot är det ju ett måste med galler.

kl

Sitter o läser i den här tråden o undrar:

Vad är syftet med att ha galler?

kl

Sitter o läser i den här tråden o undrar:

Vad är syftet med att ha galler?

Mellan boxar är det oftast onödigt. I hingstall skulle jag säga att det är nödvändigt dock.

Galler för fönster syftar till att förhindra att hästarna tar sönder glasrutorna och skär sig helt enkelt. Absolut nödvändigt med andra ord.

... Galler för fönster syftar till att förhindra att hästarna tar sönder glasrutorna och skär sig...

Ok. Om det då, vid användande av olika typer av galler, finns viss risk att hästen på något vis kan fastna i gallret - vad är då värst? Att den skär sig för att man inte har galler eller de skador den kan ådra sig av att fastna i gallret..?

Tycker att man i många fall går ur askan i elden.

Hej igen jag skulle gärna vilja ha adressen till det där företaget i ystad som du hade köpt höhäckarna ifrån. kram Hum

Ok. Om det då, vid användande av olika typer av galler, finns viss risk att hästen på något vis kan fastna i gallret - vad är då värst? Att den skär sig för att man inte har galler eller de skador den kan ådra sig av att fastna i gallret..?

Tycker att man i många fall går ur askan i elden.

Givetvis har man ett galler som är konstruerat just för att användas i stall. Något annat vore väl korkat, eller hur?

Att vissa har felaktiga galler är ingen ursäkt för att inte ha galler alls.

Det vore ju samma sak som att säga att eftersom vissa hagar är dåliga så skall vi inte kräva hagar åt våra hästar.

Givetvis har man ett galler som är konstruerat just för att användas i stall....

Man kan ju då iaf hoppas att konstruktionen är väl genomtänkt o att riskerna är minimerade... ;) Ett galler som hindrar en nyfiken mule att trycka sig igenom glaset - men som tillåter en sparkande hov att fara rakt igenom så att den inte fastnar; borde vara det optimala, enligt min mening. :p

Man kan ju då iaf hoppas att konstruktionen är väl genomtänkt o att riskerna är minimerade... ;) Ett galler som hindrar en nyfiken mule att trycka sig igenom glaset - men som tillåter en sparkande hov att fara rakt igenom så att den inte fastnar; borde vara det optimala, enligt min mening. :p

Allra bäst är ju stallinredning som håller! Skaderisken finns alltid om inredningen går sönder

Så gott som alla stallinredningar som finns på marknaden är byggda av just rör... röret ger nästan lika mycket böjmotstånd som en massiv stång men väger mycket mindre och det går åt mycket mindre med stål, stålet kostar ofta runt 20 kronor kilot att köpa hos järnhandlaren så det finns en del pengar att tjäna in förutom vikten.

Hållfastheten hos armeringsjärn har dock alltid varit lika usel då metallen i armeringsjärn är av ganska dålig kvalitet, det är därför som det går så lätt att klippa av armeringsjärn med bultsax... och det är däför armeringsjärn är så billiga att köpa.... att köpa kanonfint stål bara för att armera betong med skulle vara en dålig affär.

Vid stående galler med inte alltför lång spännvidd så tror jag 1/2 tums blå-rör ger bäst hållfasthet i förhållande till kostnaden, det är en vanlig dimension vid rördragning (gör att man kan hitta till bra pris) och har relativt grov godstjocklek så att det håller för lite påkänningar och går lättare att få till en bra svetsfog i (materialet i blå-rör har dessutom ganska god svetsbarhet).

Allra bäst är ju stallinredning som håller! Skaderisken finns alltid om inredningen går sönder

Hm, jag är då inte helt övertygad om det; att det är bäst att gallret håller för en spark, alltså. Står hästen o nosar på fönstret, så vill jag att det är nåt emellan som stoppar. Men ligger hästen o rullar i boxen o en bakhov far iväg upp i fönstret; så vill jag att det galler som finns ger vika o låter hoven fara rätt igenom. Hästen kan då få skärsår - men hellre det, än att den på något vis riskerar att fastna med hoven o sen försöker ta sig loss... hua. :eek: Men - det är min åsikt. :p

Det är väl bättre med stallinredning som håller och som hästen INTE kan fastna i?? Det finns hästar som gått igenom fönster med benet och förblött antingen pga att skyddet för fönstret varit för svagt eller att det inte funnits något skydd för fönstret alls.

...så vill jag att det galler som finns ger vika o låter hoven fara rätt igenom. Hästen kan då få skärsår - men hellre det, än att den på något vis riskerar att fastna med hoven o sen försöker ta sig loss... hua. :eek: Men - det är min åsikt. :p
Att ens fundera på att inte ta bort en skaderisk i hästens omgivning av snålhet är oacceptabelt - okunskap kanske kan vara förlåtligt.

Hm, jag är då inte helt övertygad om det; att det är bäst att gallret håller för en spark, alltså. Står hästen o nosar på fönstret, så vill jag att det är nåt emellan som stoppar. Men ligger hästen o rullar i boxen o en bakhov far iväg upp i fönstret; så vill jag att det galler som finns ger vika o låter hoven fara rätt igenom. Hästen kan då få skärsår - men hellre det, än att den på något vis riskerar att fastna med hoven o sen försöker ta sig loss... hua. :eek: Men - det är min åsikt. :p

Driver du med oss eller?

Givetvis skall gallret ha rätt delning mellan rören/fyrkantsprofilerna och vara så stabilt så hästen inte kan fastna. Då minimeras olyckor.

Varför diskuterar du hela tiden undermåliga galler och jämför dem med inga galler alls. Ett möjligt scenario med ett galler som ger vika är att hästen kan sparka igenom gallret men sen fastnar benet när hästen försöker komma loss.

De här gallren är byggda av 12 mm armeringsjärn. Rörig bakgrund, men nog ser man hur krökta flera av pinnarna blivit! De här pinnarna är nerstuckna i borrhål i träet. (Nej, vi har INTE några hästar i det här stallet :crazy: )

galler1.jpg

galler2.jpg

Och det här sitter för ett fönster, ganska högt upp. Pinnarna är fastsvetsade i ramen. Här ser det ut som att hästen med huvudet har lyckats trycka undan gallret för att komma åt att gnaga på träet :eek:

galler3.jpg

Det där ser ut som de gallren jag har för fönstren. De blev inte godkända vid inspektion.
Nu står det inga hästar där, ska själv byta stall och då blir allt nytt och rejält.
Men de hästar som stod i den delen med de gallren böjde dem bla via att klia sig och stoppa in mulen emellan.

Jag ska inte ha den varianten i det nya stallet.

Lugn o fin, jag spånar lite bara. ;) Det finns så mkt exempel på dåliga galler, galler med tokiga mått, galler av fel kvalitet etc. Den här tråden visar på det. I de fallen då hästarna fastnar i ett sånt, hade det säkert varit bättre utan galler alls - det ser jag dock inte som ett alternativ, då det är alltför vanligt med nyfikna hästmular som står o trycker mot glaset. Så någon form av skydd bör det ju vara framför fönstret.

Frågan är bara om det finns ett avstånd mellan gallerpinnarna som är säkert..? För om man nu då väljer ett galler som hästen absolut inte kan sparka av, inte vrida loss - och den fastnar... hm. Kan man då känna sig tryggare att ha ett annat material i gallret..? Som OM hästen rullar i boxen, kör in en bakhov mellan gallerpinnarna, fastnar, får panik o sparkar/sliter/river faktiskt ger efter..? :idea:

Varför för vi egentligen den här diskussionen? Det är bara att göra som det står i reglerna (DFS 2007:6)

24 § Fönster, belysningsanordningar, elektriska ledningar och andra elinstallationer samt speglar som hästarna kan nå i det utrymme där de normalt vistas, ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utformade så att hästarna inte kan skadas.

De gamla måttkraven för galler verkar ha försvunnit men de kommer säkerligen även fortsättningsvis att fungera som ingångsvärden:

Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för
stående galler mindre än 25 mm eller 65-86 mm liggande
galler mindre än 85 mm eller 160-200 mm eller mer än 450 mm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka