Armeringsjärn som fönstergaller

Hannely

Trådstartare
Vi ska fixa nya galler till stallfönstren, och en tjej i stallet har kontakter på en svetsarskola som kunde fixa det för materialkostnad. Dom hade som förslag att använda armeringsjärn (rutmönster) och svetsa en ram runt som sen borras fast.
Tror ni det blir stabilt nog? Fönstrena är stora (ca 80x100cm), så jag funderar på om det inte blir svajigt? Vi funderade på att stabilisera med ett kors mitt på så det stabiliseras något? Borde det funka?
Vad gäller måtten, det blir ju rutnät på 10x10 cm, visst är det godkänt?

Sv: Armeringsjärn som fönstergaller

Jag säger som Tomas, det blir alldeles för klent. Dessutom är det för stort avstånd mellan rutorna. Med 10 cm avstånd fastnar en hov väldigt lätt.

För klena, godkänns med stor sannolikhet inte av tillsynsmyndigheten.

Hm, hade en känsla av att det inte skulle räcka. Svetsarskolan hade gjorst såna galler til stall tidigare, men våra fönster är ju så stora och sitter dessutom långt ner så man vill ju ha bra galler. Det funkar inte ens om man stabiliserar tätare med några "järnpinnar" (terminologin är lysande...), tex tre på längden och två på höjden?

Några andra enkla o hyfsat billiga förslag (stallet hyrs av kommunen och några pengar för ombyggnad finns inte, så vi betalar själva)? Nu sitter det skivor på väggarna, upp på halva fönstren, och däröver järnrör vågrätt tvärs över fönstren. Vi vill såga ut skivorna så att hela fönstren kommer fram, och vill helst inte ha dom där rören för det stjäl rätt mycket ljus.

Vad gäller måtten, det blir ju rutnät på 10x10 cm, visst är det godkänt?
Reglerna säger: "stående galler mindre än 25 mm eller 65-85 mm
liggande galler mindre än 85 mm eller 160-200 mm eller mer än 450 mm"

Alltså ska du har fyrkantiga rutor kan 8x8 cm vara OK. Armeringsjärn är för klent och för mjukt.

Finns kraftigare armeringsjärn som håller. Men rutorna på dessa blir för stora. Så det är bättre om svetsskolan sätter igång och svetsar istället.

Fast det har gjorts en test med en typ av kraftigt nät som fönstergaller. Testet visade att detta höll bättre än vanliga galler för att det sviktade något. Men det var med mycket mindre rutor.

Var tidigare i ett stall där det var armeringsjärn som fönstergaller. Dock inte armeringsmatta (rutmönster) utan raka armeringspinnar ca 1 cm i tjocklek svetsat på en ram. Det blir tillräckligt stabilt och du kan få pinnarna på det avstånd du vill. Fråga om de inte kan göra såna galler istället.

Ja det tror jag däremot man kan få godkänt om man använder sig av de lite grövre plus är noga med rätt avstånd mellan pinnarna.

Gör en enkel träram och borra hål för armerings"pinnarna". Kanske inte så estetiskt men funktionellt och ekonomiskt.

off topic, -men var har du köpt dina hö-"lådor" som du har i boxen?
:banana:
//Jezz

Använd armeringsjärn i stället för nät, dem finns i 8 eller 10 mm grovlek.. Vi tog 10 mm och borrade ner i 45*45 cm reglar och målade! Jättefint, hållbart och godkänt av kommunen! har ca 7,5 cm mellan pinnarna.
13904489.jpg
[/url][/IMG]

Så har vi också gjort, både fönstergaller samt boxgaller, snyggt, billigt och godkänt. :)

Använde ni rundjärn eller fyrkantsjärn till över och under bitarna?

Tack för tips allihop! Vi håller på och klurar hur vi ska göra, armeringsjärnen var jättefina! Men tror ni det blir stabilt nog när pinnarna blir så långa? Våra fönster är ca 80 cm höga om inte mer.

Använde ni rundjärn eller fyrkantsjärn till över och under bitarna?

Vi har använt vinkeljärn uppe och nere, svetsat fast järnen inne i vinkeln och borrat hål nedåt för att skruva fast. I överkant svetsade sambon på någon typ av fäste som sitter i ytterkanterna att fästa mot väggarna med.

Tack för tips allihop! Vi håller på och klurar hur vi ska göra, armeringsjärnen var jättefina! Men tror ni det blir stabilt nog när pinnarna blir så långa? Våra fönster är ca 80 cm höga om inte mer.

Jadå, använd en tillräckligt grov dimension bara, jag skulle vilja se en 8 el. 10 mm böja sig... ;)

Jadå, använd en tillräckligt grov dimension bara, jag skulle vilja se en 8 el. 10 mm böja sig... ;)

*knapplån*

Jag har sett en hel del boxgaller med 8-10 mm armeringsjärn som har varit krokigare än f*n självt efter att hästar har varit på dem.

Använder man armeringsjärn så bör man inte ha längre spännvidd än max 30 centimeter, då funkar dom däremot ganska hyggligt.

Det jag skulle rekommendera till boxgaller är stående 1/2 tums blå-rör eller liggande 1 tums blå-rör, vilket finns att köpa hos järnhandlare eller välsorterade VVS-butiker som säljer mer än bara badrumsskåp.
Vill man ha högre hållfasthet så väljer man röda-rör istället för blå-rör.

Svetsbarhet och smidbarhet är dessutom mycket bättre på blå-rör än hos armeringsjärn, kvaliteten på stålet i armeringsjärn är faktisk riktigt dålig.

Vill man kan man dessutom gänga blå-rören i ändarna och ha dom kraftigt förspända i en rejäl ramkonstruktion och då kommer dom gallren att hålla avsevärt mycket bättre än merparten av alla de boxgaller som finns att köpa färdiga.
Väljer man det alternativet kan man t.o.m. köpa förzinkade rör i dom dimensionerna.

Kan tillägga att jag håller på som bäst med att riva ur inredning i ett gammalt stall som ska byggas om där man har armeringsjärn i borrade hål i trät... väldigt lättrivet, det är bara att ta en rejäl hammare och slå till armeringsjärnen så viker dom sig och ramlar ur hålen som dom sitter fast i... och man bör inte bygga något i ett stall som inte håller för 3-4 slag med slägga utan att gå sönder eller deformeras alltför mycket.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka