armar och handställning

Shaadoow

Trådstartare
jag har problem med mina armar och min handställning när jag rider.
rider med väldigt raka armar och blir på så sätt väldigt stum i handen, jag har dessutomväldigt brett mellan händer.

har någon nåt knep för att komma ifrån det här? t.ex som att rida med en kina pinne under tummarna?

Sv: armar och handställning

Prova knäpp händerna framför dig (som man gör när man slappnar av) och ha armarna avslappnade. Gör det i skritt för att hitta känslan, och prova sedan att ta tyglarna utan att rubba armarnas position intill kroppen. När det funkar kan du prova trav och galopp.

rider med väldigt raka armar och blir på så sätt väldigt stum i handen, jag har dessutomväldigt brett mellan händer.

har någon nåt knep för att komma ifrån det här? t.ex som att rida med en kina pinne under tummarna?

Jag red för min tränare och hade samma problem, men som efter några träningspass försvann helt. Hon sa åt mej att tänka att jag har en badboll som jag ska "krama" om bollen med armarna, kanske blir lite knepigt att förklara, hoppas du förstår. Kom ihåg handställningen" in med alla fingrar, låt lillfingret vila mot manken och tummen högst upp. Övning ger färdighet, lycka till! :)

En grej att också tänka på är att Du ska ställa tyglarna efter hur högt/lågt hästen har huvudet och inte tvärt om. Det hade jag som problem när jag började rida hos intruktör på min travare. Han håller alltid huvudet ganska långt upp, och jag hade händerna ganska långt ner. Helt fel! :)

Jag fick en gång (för länge sedan...) lära mig att de spända/raka armarna och stumma händerna börjar redan uppe i axlarna! :idea:

Släpp ner axlarna, slappna av, och försök var lite rörlig i dem, så du inte låser dem i en position.

Dessutom tycker jag att min ridning blir mer avspänd om jag tänker på att inte bita ihop käken utan låta hakan "falla ner" lite, inte så du sitter och gapar förstås.... och tänka på din andning.

Testa får du se!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 937
Senast: Mirre
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar